Ønsker råd ang fisker i mitt Tanganyika-kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MC Darup
    Användare
    • februari 2006
    • 11

    Ønsker råd ang fisker i mitt Tanganyika-kar

    Hei,
    jeg skal snart starte opp ett Tanganyika-kar, det blir ett hjørneakvarie på ca 250 liter.

    Har sett på endel ciklider jeg ønsker, men vil gjerne ha innspill på hvilke av disse som vil passe sammen.
    Og hvor mange jeg kan/bør ha av hver?

    Callochromis melanostigma

    hästenos-typ (eretmodus)

    lamprologus stappersii

    neolamprologus savoryi

    Telmato chromis temporalis otostigma

    xenotilapia ochrogenys

    paracyprichromis nigripinnis

    Setter stor pris på all hjelpe og tips, og gjerne info om noen av disse er umulige å få tak i.

    Vennlig hilsen MC [:-)]
    Senast redigerad av MC Darup; 19 februari 2006, 23:16.
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Hej och välkommen!

    Callochromis melanostigma kan man räkna bort. De blir ordenrligt stora och är väldigt aggressiva.

    Jag skulle satsa på:

    1 par hästnosar
    6-10 st lamprologus stappersii
    2+10 cyprichromis leptosoma "utinta" floruscent

    Ev skulle det fungera med ett gäng paracyprichromis nigripinnis men de blir dock ganska stora som vuxna.

    Mvh
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • MC Darup
      Användare
      • februari 2006
      • 11

      #3
      Ursprungligen postat av Cutekid
      Hej och välkommen!

      Callochromis melanostigma kan man räkna bort. De blir ordenrligt stora och är väldigt aggressiva.

      Jag skulle satsa på:

      1 par hästnosar
      6-10 st lamprologus stappersii
      2+10 cyprichromis leptosoma "utinta" floruscent

      Ev skulle det fungera med ett gäng paracyprichromis nigripinnis men de blir dock ganska stora som vuxna.

      Mvh

      Takk!
      Jeg synes cyprichromis leptosoma blir litt lik nigripinnis egentlig, så jeg kan godt velge bort en av de.

      Jeg liker best ciklider med mer rund kropp, ikke avlang- hvis du/dere skjønner.

      Hva med neolamprologus savoryi, prinsen av Burundi?
      Helt uaktuell?

      [:-)]

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #4
        Jag tycker att om du ska prinsessan av burundi så ska de gå ensamma i karet. De har en tendens till att ta över hela karet som sitt revir och de är mycket elaka och hyper aggressiva.
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • MC Darup
          Användare
          • februari 2006
          • 11

          #5
          Ursprungligen postat av Cutekid
          Jag tycker att om du ska prinsessan av burundi så ska de gå ensamma i karet. De har en tendens till att ta över hela karet som sitt revir och de är mycket elaka och hyper aggressiva.
          Det er ikke prinsessen jeg mener, men prinsen;
          neolamprologus savoryi.

          Prinsesser vil jeg ikke ha, jeg vet de er slik du sier.. og ikke liker jeg utseendet deres heller.

          Kommentar

          • MC Darup
            Användare
            • februari 2006
            • 11

            #6
            Ingen andre..?

            Er det ingen andre som vil hjelpe meg med råd/tips?

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Svår kombination... kör du hästnosar, stappersi och Prinsen är bottenytan i ditt kar defintivt upptagen. Kanske går att köra alla tre arterna, men jag tror det blir bråk. Personligen hade jag kört 1+3 stappersi, ett par hästnosar eller ett par av Prinsen samt Cyps eller Paracyps "ovanför", ca 10-15 st med max tre hannar. Cyps och Paracyps gillar bägge två att ha lodräta ytor någonstans i karet (hela vägen från ytan till botten), men Paracyps gillar dessutom en mörkare hörna med något överhäng. Färgar dessutom ut bättre då.

              Alternativt kör du Cyps/Paracyps som ovan, och kör ett 10-tal sandciklider på botten. Callochromis pleurospilus eller stappersi kanske kan funka (2+, Xenotilapiorna har jag ingen erfarenhet av. Jag rekommenderar inte något annat sällskap på botten om du vill köra sandciklider och få ut något av deras beteende. Tuffa inbördes, men veka mot andra arter.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Falköping Andreas
                Användare
                • februari 2006
                • 1214

                #8
                Jag har själv Hästnosar (Eretmodus), Kilesa , Macrops och Leptosomer i ett och samma kar och jag kan säga en sak av erfarenhet. Om du vill ha hästnosar: skaffa minst 2 par annars så kommer du tvinga ihop de i ett par de kanske inte trivs med och du kommer sedan ha endast en hane kvar efter första leken typ.
                leptosomer är en super nice fisk att komplettera övre regionen i karet med och jag har (utinta flo)10 hanar och 6 honor och alla hanarna färgar ut till 100% hela tiden.
                Hästnosarna är bra därför de rör aldrig fisk som är av annan art . tredje valet skulle nog gå till Ochrogenysar, Då de anv botten och samtidigt har ett roligt beteende.
                http://www.skovdeaf.se/

                Kommentar

                • MC Darup
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 11

                  #9
                  Så leptosomer og Callochromis pleurospilus vil være i samme del av akvariet, midten?
                  De er veldig like på bilder, er det samme type fisk?

                  Jeg kjøpte ett par med hesteneser hos Kent på ciklidhuset i Nol, han plukket ut det han mente var et par og jeg har hatt lek to ganger her, og hun jeg solgte de til har hatt lek flere ganger på det.
                  Men selvsagt- det skal en meget god selger til for å plukke ut et par, Kent er nok ganske enestående

                  Men jeg trodde hesteneser var ganske høyt oppe i karet?

                  Så, jeg kan ha to par med hesteneser, kanskje 1-3 stappersii ( iallefall i begynnelsen, se hvordan det går..?), og da er bunnarealet opptatt?

                  Og feks 3+6 av leptosom/callachromis til midten?

                  Ochrogenys er nydelige fisker ja, men skjønner at jeg ikke kan ha hesteneser, stappersii OG disse.. vanskelige valg. Stappersii er en fisk jeg MÅ ha, det var de som fikk meg hektet på Tanganyika, og de første jeg noensinne har hatt.

                  Setter veldig stor pris på hjelp forresten, det er ikke så mange med Tanganyika i Norge, og jeg vil gjerne vite mest mulig før jeg setter opp dette nye karet
                  Senast redigerad av MC Darup; 26 februari 2006, 23:15.

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Callochromis är mest bottenorienterade. De går i mitten och ytan vid utfodring bara, inte annars. leptosomorna gör högre upp. Hästnosar är extremt bottenorienterade, har tom för mig att de har en annorlunda simblåsa (eller saknar den helt?), då de lever i mycket turbulent vatten vid strandkanten. Om du absolut måste ha stappersi hade jag nog satsat på Prinsen i vart fall... *funderar* Tror (bara tror) att Prinsen är enklare att "placera" i karet - där du gör grottor kommer de att hålla till. Skuttar inte Hästnosarna runt mer i hela karet? stappersin behöver i vilket fall lite space mellan reviren.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • MC Darup
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 11

                      #11
                      Det ble 420- liter.
                      Har flyttet og ikke hatt tid til så mye annet, men har nå begynt å finne rette kjemi- balanse og "øver" meg på vannbytter før det kommer fisk i.

                      Legger med et bilde av karet så langt, skal også ha endel gigant- vallisneria på venstre kortside og spredt litt rundt.

                      Blir takknemlig for kommentarer/ tips

                      Men hvordan legger man inn bilder her?

                      Kommentar

                      • MC Darup
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 11

                        #12
                        Tror jeg fant ut av det

                        Akvaforum.no er norges største forum og kunnskapsdatabase for interesserte i akvarium.

                        Kommentar

                        • Rhodebaert
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 557

                          #13
                          Nice!
                          Det går alltid en senare buss.

                          Kommentar

                          • MC Darup
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 11

                            #14
                            Takk

                            Skal legge inn bedre bilder etterhvert.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...