Lek av Lamptologus Ocellatus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jullen
    Användare
    • mars 2005
    • 628

    #16
    Just det ja,riktigt intressant läsning.
    Håller med tennesse, rapportera hur det går.
    mvh ville.

    375 L Malawi
    585 L Malawi
    54 L Johanniyngel
    25 L OB rödzebrayngel

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • september 2005
      • 1250

      #17
      Igår kväll inträffade något skumt. Hanen började vara i området med honans snäckor. Hon försökte fösa undan honom och helt plötsligt blev han aggressiv och började nafsa efter henne. Hon for in i det skal hon vaktat och han nafsade i hennes stjärtfena som stack ut och trängde sig in och skrämde ut henne (åtminstone uppfattade jag situationen på detta sätt).

      Efter ett tag högg han efter honan ute i det fria och simmade själv in ett flertal gånger i snäckskalet. Nu står inte honan vid snäckan längre men håller sig i det området. Hon har tappat den svarta färgen. Hanen håller till i sitt territorium igen. Vad hände? Har hanen ätit upp rommen, och i så fall, är det ett vanligt beteende? []
      Senast redigerad av Per B; 21 februari 2006, 17:36.
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #18
        Ursprungligen postat av Tennessee
        Skulle det inte gå att spåna på om det skulle kunna finnas någon underrubrik på arbeskrivningen. Typ "egna erfarenheter" där man kan lägga in sådan här info, självklart måste det godkännas av någon först vilket kanske skulle bli en del extra jobb... men en tanke i varje fall..
        En funktion för medlemmar att kommentera artbeskrivningar är planerad och kommer senare.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #19
          Mina stappersi betedde sig på samma sätt som du beskriver, Per. Först var det 2+5 i ett 600-liters kar, men en hanne och två honor fick ingen plats (nästan hela botten täckt av snäckor). Flyttade dem. 1+3 funkade dock bra i ett så stort kar. Jag flyttade så småningom två honor till ner i annat kar, men "paret" höll inte ihop då heller. Höll till i varsin snäcka en bit ifrån varandra. Hannen kunde ibland bli aggro mot honor som "mopsade sig", och driva in dem i deras snäcka. Fick uppfattningen att honorna faktiskt testade hannen, liksom för att veta att han var stor och stark. Däremot såg jag aldrig att han sabbade någon lek.

          Jag hade inte rekommenderat vare sig stappersi eller ocellatus till mindre kar, inte ens i ett par. De är helt klart elaka mot varandra, trots sin litenhet.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Per B
            Användare
            • september 2005
            • 1250

            #20
            Ok Patrik, jag försöker just få tag på två honor till. Det borde fungera till min bottenyta på 110x70 tycker jag. Om inte annat får hanen chans att välja partner alternativt bilda harem. Fungerar det inte så får jag plocka ut någon/några honor. En sista variant är att byta hane. Tills vidare får jag helt enkelt vänta och se om de leker igen.

            På något sätt ska det här fås att fungera, det är ju en hur tuff och härlig art som helst!
            mvh Per

            Tanganyika och Västafrika i burkarna

            Kommentar

            • MightyMike
              Användare
              • september 2006
              • 19

              #21
              Intressant... ajajaj

              Detta var ju intressant läsning... jag känner mig lite bortgjord men vi får väl se. Jag läste flera artiklar och artbeskrivningar och kommunicerade med min lokala handlare vilka snäcklekare jag skulle ha till mitt 54l kar.

              Vi kom fram till att 2st blå ocellatus och 2st stappersi samt 2st små ancistrusar skulle vara bra. Jag litar på min handlares omdöme men vi får väl se när alla fiskar är i. Idag har jag bara mina 2 malar och 1st ocellatus hane i. Akvariet är nystartat och jag får inte resten av snäcklekare förens om 1-2v.

              Men om man läser era erfarenheter så luktar det lite krock... men vi får väl se.

              Jag kan bara säga att min blå ocellatus hane är en riktig cooling. Han har varit helt orädd hittills, matade lite lätt då jag koppade. Han åt och var helt oberörd. Han fick lite mat igen dag 2... mums... han beter sig som om han bott i akvariet i 10år!

              Men han saknar nog en hona, han simmar in och ut och kollar skalen efter en kompis. Och ja... de är på G, bara de dyker upp och mitt kar får lite "balans".

              Han är lite nyfiken på de små malarna men rör dem inte... bra det så långt.

              Så... ocellatus är en kaxig liten fisk med 100% självförtroende. Iallfall med mina 4dgr erfarenhet

              Det var ett lite inlägg till din intressanta tråd. Jag ser fram emot framtida "lekar". Överlevde dina yngel?

              Mvh Micke

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #22
                Wee. Det är bara att önska dig lycka till med både ocellatus och stappersi i samma kar - det är ingen kombo jag hade testat i första taget. Man ska dock inte glömma att firrarna varken hört din handlare eller läst om andras erfarenheter, så det kan mycket väl funka finfint. Lär visa sig!!

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • MightyMike
                  Användare
                  • september 2006
                  • 19

                  #23
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Wee. Det är bara att önska dig lycka till med både ocellatus och stappersi i samma kar - det är ingen kombo jag hade testat i första taget. Man ska dock inte glömma att firrarna varken hört din handlare eller läst om andras erfarenheter, så det kan mycket väl funka finfint. Lär visa sig!!

                  Hilsen,

                  P
                  Hehe, nä... efter att hittat hit och läst i denna tråd så känns det ju inte som en bra mix. Men, jag får väl testa om det går, annars får jag väl ge tillbaks en art...

                  Brevis och multisar hade kanske passat bättre.

                  /Micke

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #24
                    Helt ärligt tror jag inte alls på två arter snäcklekare i ett 54-liters. Ett redan fungerande par av någon mindre art eller en liten koloni multisar/caudopunctatus kan funka. Hade aldrig fått för mig att prova någon av de större (eller de mindre med harem) under 100 liter. Men den som provar han vet!!

                    Jag har ju också sett att det faktiskt kan fungera med sådana sammansättningar som enligt expertisen INTE ska funka. Par av J. ornatus som håller sams och leker finfint i ett 30-liters kar (säkert 60 yngel i varierande size). Två honor och en hanne stappersi i ett hundraliters, där hannen (som också var störst) inte fick någon bottenyta alls, den delade honorna upp mitt i karet. Hannen trivdes dock fint bland hornsärven i ytan och dök ner var tredje vecka för att leka av honorna. Ett annat kar om ca 150 liter med tre honor och två hannar stappersi som till min stora förvåning höll ihop bobyggandet på rätt liten yta mitt i karet. Ett par S. petricola körde runt snäckorna hela tiden, så att fokus låg på "yttre försvar". Fanns ändå många yngel. Några multisar i ett offentligt bautaakvarium med flera fullvuxna frontosor. Multisarna hade grävt en krater som säkerligen var 30-40 cm i diameter och 20-25 cm djup. Försvarade kratern vilt så fort en frontosa kom i närheten. Om multisarna hade attackerat från fel håll hade de helt sonika simmat in i munnen på frontosorna.

                    Helt klart en stor del av charmen med akvarium!! Glöm aldrig, aldrig att firrarna inte läst några böcker om hur de ska funka...

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • MightyMike
                      Användare
                      • september 2006
                      • 19

                      #25
                      Mm... så sant, de läser inte böcker.

                      Jag ska prova, annars får jag göra något åt det. Jag har plander att införskaffa ett + 200L så det går ju alltid att flytta över annars.

                      Jag kan återkomma til tråden om ett var veckor så ska jag rapportera så får vi se om du får chansen att säga : "Vad var det jag sa".

                      /Micke

                      Kommentar

                      • Tennessee
                        Användare
                        • januari 2006
                        • 46

                        #26
                        Jag har multisar och occelatus i samma kar (64 liter) det är inte stort men funkar ändå väldigt bra, dock fick jag göra om inredningen nästan med en gång..

                        Nu har jag byggt upp en "berlin mur" i mitten av karet med hålsten, kanske 20 cm hög och på var sida finns det en kolloni med vardera art.. Dock börjar Multisarna bli väldigt många med alla sina yngel dom sprutar ut hela tiden så ynglena har tagit över "muren" också..

                        Det jag menar är att det kan funka men du får nog ha mycket koll i början hur det verkar och eventuellt så byta om i inredningen och möblering..

                        Min erfarenhet av occelatus är dock att vid vattenbyten (1ggr i veckan) så blir dom bra mycket mer agresiva mot mig och mot sina artfränder.. Lite lustigt men har ändå inte skett några olyckor ännu.. (karet har varit igång sedan i maj i år)
                        MvH Mattias
                        222 L Malawi

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #27
                          Ursprungligen postat av MightyMike
                          Mm... så sant, de läser inte böcker.

                          Jag ska prova, annars får jag göra något åt det. Jag har plander att införskaffa ett + 200L så det går ju alltid att flytta över annars.

                          Jag kan återkomma til tråden om ett var veckor så ska jag rapportera så får vi se om du får chansen att säga : "Vad var det jag sa".

                          /Micke
                          Ja, jag har ju garderat mig med både hängslen, livrem, tejp och klister - funkar det så kan jag ju benhårt hålla på att firrarna inte läser böcker, och funkar det inte så är det ju enklast med just "vad var det jag sa". Lite slugt att kunna ha rätt i alla lägen...

                          Tenessees erfarenheter var ju intressanta och kopplar till precis det där att firrarna inte läser böcker. Kombon är inget jag skulle ha testat spontant, men det ligger förmodligen mer i det där med delade aggressioner än man tror. Det är fler firrar än Troffar som funkar betydligt bättre om de har fler att slå på. Jag tror att detta är slugt att tänka på generellt när man kombinerar olika arter, oavsett liknande eller vitt skilda krav på revir.

                          Kommer att tänka på ett par Lepidiolamprologus hequi som jag har. Sedan ett tag tillbaks går paret med massor av Mbunas i ett 700-liters. Tidigare var de skygga och lekte sällan. Slogs en hel del inbördes. Numera är de helt oskygga, leker klockrent var fjärde vecka och slåss inte alls inbördes. All energi går åt "utåt", med att mota bort Mbunas. Trist nog blir det inga yngel ändå, de andra firrarna är för kvicka när ynglen väl lämnat snäckan. Tycker ändå exempelt säger en del.

                          Hilsen,

                          P
                          Senast redigerad av PatrikMalmo; 19 september 2006, 14:59.
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...