Protomelas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • februari 2005
    • 2753

    Protomelas

    Hej.

    Jag gjorde förmodligen ett förhastat misstag sist jag handlade fisk. För ett år sen köpte jag ett par Protomelas Ornatus till mitt 720 liters akvarium, en fisk som jag länge drömt om sedan jag såg en vildfångad hane i en butik i Sundbyberg för jättelänge sen. Både butiken och ägaren har försvunnit.
    Nu var jag iväg och handlade på mig mer fisk (även det i sundbyberg) Ett kanonsnygt par Protomelas Taeniolatus, såldes som Red Empress. Kanonröd hane.
    Nu till frågan kommer det att funka att ha bägge dom här paren i samma burk, eller kommer hanarna att slå ihjäl varandra???
    Håller dom i varsinna akvarium så länge, tänkte inte på att det var samma art föräns jag kom hem med fiskpåsen.
    Men helst vill jag ha bägge paren i mitt 720 liter akvarium.

    Tomas.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34
  • Daniel K
    Användare
    • februari 2005
    • 30

    #2
    När jag släpper i ny fisk brukar jag alltid ha noga koll de närmsta minuter och timmarna efter inkoppningen. Ibland märker man direkt efter nån minut om det funkar eller ej. Tror inte någon kan ge dig ett rakt ja eller nej (som du säkert hoppats på) eftersom det förmodligen är olika från fall till fall beroende på en hel rad faktorer. Mitt råd är att testa och vara beredd med håven om det inte skull funka.
    Malawi: 450l, 112l, 54l

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Jag hade Protomelas ornatus tillsammans med Protomelas virgatus utan större problem faktiskt. Dock var ornatusen lite elakare mot t ex Aulonocaras.

      Honorna mellan dessa båda Protomelas arter är ju inte direkt lika i utseende så det går säkert bra...men håll koll en stund då det kan bli en fajt om rangordning.

      Kommentar

      Arbetssätt...