Slammsugningstips - Tack!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Meo
    Användare
    • januari 2006
    • 10

    Slammsugningstips - Tack!

    Har nu haft mitt Malawikar igång ca 1,5 månad och tänkte höra lite hur ni håller rent på botten. Har funderat lite kring ämnet. Har läst att en del använder en avklippt pet-flaska och sveper över botten vid vattenbyte. Vilket är bäst....att ha en lång slang som går direkt till avloppet eller ska man fylla ner i en 10-litershink? Själv kör jag ner i en hink men det går så rackans fort bara så jag undrar hur jag ska hinna slammsuga??? Kanske ska ha lite mindre slang. Sen undrar jag hur man bäst gör för att inte gruset ska hänga med. Tacksam för tips!!!! []
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    En pet-flaska med kapad botten fastsatt på en slang gör just att gruset inte hänger med. Stick ner den någon cm i gruset så virvlar skiten upp inne i "klockan" och sugs ut. Personligen föredrar jag hink vid slamsugning - det lilla grus som eventuellt kommer med stannar då i hinken. Har haft grus-stopp i avloppet en gång, och vill inte ha det igen. Med tunnare slang så rinner vattnet inte lika fort, helt sant.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Buckshot
      Användare
      • april 2002
      • 244

      #3
      Sen jag skaffade Tanganyika/Malawi har jag aldrig haft behov att suga slam.
      Varför?
      När man har dessa fiskar så kör man med starka pumpar så det blir aldrig ngt slam på botten.
      Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

      Kommentar

      • matereo
        Användare
        • januari 2006
        • 169

        #4
        Det är klart att en slang direkt till avloppet är bäst, se bara till så att det har en golvsil.
        Annars kan det gå som för mig när lag skulle hjälpa en polare i hans butik(karantänen) med att tömma olika kar på vatten. Han hade massor av metylenblåt och annat jox i karen så man inte såg och jag råkade spola ut massor av gröna svärdbärare i avloppet. [:-S]

        Kommentar

        • Per B
          Användare
          • september 2005
          • 1250

          #5
          Jag har försökt med pet-flaska men tycker det fungerar dåligt. För mig är den bästa lösningen att slamsuga i samband med vattenbyte. Jag har en 3/4" slang vilket ger bra drag. På slangen har jag en bit 20 mm VP-rör som ger stabilitet och precision. Slangen går rakt ut i avloppet, hinkar fungerar inte eftersom jag byter 90-100 liter varje gång.
          mvh Per

          Tanganyika och Västafrika i burkarna

          Kommentar

          • malplacerad
            Användare
            • maj 2005
            • 877

            #6
            Precis som per så suger jag upp synlig skit i samband med vattenbyten, jag har blästersand i karet så allt ligger ju synligt på ytan, finns ingen anledning att röra runt i bottensubstratet då tycker jag.

            Vid golvbrunnen i duschrummet har jag en större plastburk som slangänden ligger i, där hamnar sanden som sugs upp och eftersom vattnet rinner över och ner i brunnen så slipper man sand däri.

            Eftersom jag har ganska grisiga invånare funderar jag på att köpa ett ytterfilter som komplement till min cirkpump med filtermassa, har fått för mig att skräpet hålls borta mer med ett ytterfilter?

            Ursäktar om det blev lite OT på slutet.
            ||||

            Kommentar

            Arbetssätt...