Hur bereda med agra agra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • december 2005
    • 909

    Hur bereda med agra agra?

    Hm, goodamn...

    Idag körde jag min första mix med agra agra. Jag överdosera en del för att det verkligen skulle binda men icke!

    Kan någon förklara processen hur man gör till punkt å pricka för att det ska bli så binande som möjligt?

    Jag kokade upp vatten samtidigt som jag rörde ner 2 påsar agra agra i 4 dl vatten. När det började bli smet av det hela slog jag det i räkmixen. För att sen försluta mixen i påsar. Nu har det legat i kylen hela dagen men jag tycker inte det stelnat någonting. Själva mixen landa runt 1,5kg. O varje agra agra påse ska binda 3kg vätska.

    /m.v.h konfundersam
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Det är tydligen riktigt svårt att få det rätt..jag har inte lyckats fullt ut än. Kokade du agar agar tillsammans med vattnet medans du rörde om kraftigt för att slippa eventuella klumpar?
    Jag har lärt mig att agar agar reagerar om man vispar in det i värmt vatten som är på gång att koka...och sedan ska det direkt av plattan efter att det kokat upp. Enligt de föreskrifter som står i tipset nedan så ska man vänta tills agar agar stelnat en del...efter ca 5 min...och sedan blanda samman det med räkmixen.

    Jag vette tusan...men det borde inte vara såååå svårt som det är...

    Jag läste dock den här diskussionen och tipsen på cichlid-forum som kanske kan hjälpa (engelska):

    A forum community dedicated to Cichlid Fish owners and enthusiasts. Come join the discussion about breeding, health, behavior, housing, adopting, care, classifieds, and more!
    Senast redigerad av StefanL; 18 februari 2006, 20:58.

    Kommentar

    • m[A]use^
      Användare
      • december 2005
      • 909

      #3
      Jag lyckades! Vet inte om detta är något bra sätt. Jag värmde upp mixen igen, som legat i kylen hela dagen. O gissa om resultatet blev alldeles superbt! Men då är ju frågan hur farligt kan det vara å värma upp mixen igen?

      Men i vilket fall som helst så är det i kanon skick nu. Riktigt bunden är den som en hel kaka jag kan hålla i. Jag tror att för att lyckas från början nästa gång måste jag värma upp mixen med en gång i en gryta, å därtill sätta i agra agran!

      m.v.h
      Min zoon
      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
      http://www.malawifreaks.se/forum

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Hehe...det är ju lysande...Daniel! Det får jag testa nästa gång...

        Kanske funkar det bättre med att kyla ned den och sedan värma upp den igen.

        Kommentar

        • m[A]use^
          Användare
          • december 2005
          • 909

          #5
          He he, frågan är ju hur bra eller mindre bra det är... hehe... Testa å köra mixen direkt på pannan nästa gång. Det tror ja faktiskt kommer göra susen. Men va vet ja... Rooikie dooikie...

          Hur mkt tror du kvaliten har sjunkit på mixen när ja värmt upp den? Första gången blandade ja ju i bara agra agran med egen temp. ner i mixen. Och mixen hade en ljummen temp. Tanken som slår mig själv är att så farligt tror ja inte det är. Nu är ja mer rädd att jag tagit för mkt agra agra för det var jiddrans va fast den blev. (nu klagar jag istället) *S Problematiken löst i alla fall. Agra agra kräver en HEL del VÄRME för å binda ordentligt! Och vispande konstant under tiden! Väldigt viktigt! O detta bör man göra tills man känner av klister effekten i mixen! (kan ta mer än 5min märkte jag så vispa vispa... ) PANG BOOM in i kylen! Å det blir en stadig kaka!
          Senast redigerad av m[A]use^; 19 februari 2006, 00:32.
          Min zoon
          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
          http://www.malawifreaks.se/forum

          Kommentar

          Arbetssätt...