Hjälp mig...sjuka fiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    Hjälp mig...sjuka fiskar!

    Nu har jag tokpanik!!!

    En av mina mbunas har fått ett fett sår bakom jälarna på ena sidan, och nu har jag även upptäckt detta på en sargad Taiwan Red.....och det var inte mer än 4 veckor sedan jag hade någon form av svampangrepp på en annan Taiwan red....

    Det ser ut som köttsår, djupa saker.....dvs inga fjäll kvar, men fiskarna är pigga som gatan. Inte svullena eller liten aptit!!!

    Snälla - hjälp mig, någon som känner igen detta???

    DD
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Skaffa Aqua Furan och ge dom skadade fiskarna ett intensivbad (guidning finns i brux).

    Hur ser skadorna ut? Liknande dessa?



    Om du inte har något vasst som de kan skada sig av i karet så kan det vara bakterieangrepp. Hur som helst så hade iallafall jag gett dom ett intensivbad (i en hink) med Aqua Furan i ca 30-45min...

    I samband med detta bör du nog rengöra filtermaterial samt göra en del vattenbyten under några dagar för att minimera bakteriefloran i karet (om det nu är boven).

    Kommentar

    • deathdealer
      Användare
      • augusti 2004
      • 1639

      #3
      mucho tack Stefan!!!!!!

      Såg ingen fisk som riktigt påminde om det jag har...ska se om jag kan fixa ett foto!!!

      Men jag testar ditt råd!!!

      DD
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Meddela gärna hur det går...

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Hur går det Stefan?

          Kommentar

          Arbetssätt...