Har jag för starka pumpar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • december 2005
    • 909

    Har jag för starka pumpar?

    Har funderat lite, får inte riktigt klart vatten. Alltid något som åker omkring i karet. Jag har två st. aquaclear 110. Dom pumpar som bara den. 3700l per timma. O filtermedia har jag blå filtermatta den grovporiga 10PPI. Jag har virat två varv med denna matta runt wp rör som jag borrat en jäkla massa hål i.

    Men ändå så verkar skiten inte vilja åka in i filtrena. Varför?

    Har jag för mkt filtermaterial kanske? Varför får ja inte skiten å åka in i filtrena för? Jag har riktat utblåsena följande. En mot framrutan o en mot bakrutan.

    m.v.h
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum
  • Zzzit
    Användare
    • januari 2006
    • 253

    #2
    Hur stort är karet?
    Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

    Kommentar

    • jimmy
      Användare
      • december 2002
      • 44

      #3
      vad har du för storlek på akvariet och fisk i burken ?

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Finkornigt "damm" får du ju inte bort med grovporigt filtermaterial, det går rakt igenom. Det kommer att fastna i filtret så småningom, när de fått så mycket skräp på sig att porerna börjar sätta igen.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Du kanske har för mycket snurr...dvs i cirkel så att smutsen bara yr runt. Jag styr pumparnas strålar mot varandra i centrum på framrutan...där krockar strålarna och ger ett turbulent vatten samtidigt som det ger två mindre cirklar som delar av akvariet. Svårt att förklara, men om du kollar in min Zoon så finns en bild där som ger mer visuell förklaring.

          Kommentar

          • m[A]use^
            Användare
            • december 2005
            • 909

            #6
            Kan ju vara som Micke säger. Mina filtersystem är rätt så megastora. Jag har provat så som du har där stefan. Enda problemet är att pumparna är så starka så dom virvlar bort all sand vid framrutan. Så placeringen på utblåsen nu tycker jag själv är så optimalt jag kan ha det. Ena utblåset mot bakrutan o ena mot framrutan. Installerade även ett ytterfilter eiheim 2028 pro 2 igår. Och redan efter det idag så tycker jag mig se skillnad på vattnet. Jag har ett 720 liters o det går rätt så mycket fisk i det. Bl.a demasoni 14st, johanni 11st, röd rubin 9st, labetropheus trewavesae 5st, 4 cyrtocara moorii och 4 azureus. Har även 2 elipsifer ålar som bara är ca 25cm nu o en golden nogget på 10cm. Karet har gått 1,5 månad nu. Men jag medicinera det för 2 veckor sedan med nifurpirinol. Har dock kört stenhårt med nitrivec i 10 dagar i sträck så karet är i riktigt bra form nu så även cikliderna. Får vänta å se om det blir bättre när filtrerna "satt" sig lite mer.

            Va på oriental food idag stefan å träffade din vän där. Hon va riktigt imponerad av dina fiskar Hon frågade om jag kände dig, men ja sa att du är min forums mentor!
            Få se om min mix som jag gjorde idag blir något att ha. Har baserat mkt från din artikel.

            Receptet blev följande:
            1 portion havrekli
            1 portion majsgröt
            500g ärtor
            400g skalade räkor
            60 droppar multivitamin
            2 tsk askorbinsyra
            1,5 portion lunelax
            1,5 msk astaxanthin
            2 påsar agra agra (bör binda bra hoppas jag)

            Mixen blev väldigt röd! Står i kylen å väntar på att bli nerkyld....
            Min zoon
            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
            http://www.malawifreaks.se/forum

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Hehe...hon skrattade säkert gott åt att fler kommer och köper Agar Agar för att göra fiskmat!

              De brukar småretas med mig av någon anledning...kanske beror det på att de (thai) ser fisk mer som mat än husdjur...*S*

              1,5 portion lunelax? Du menar väl påse?

              En kommentar till din komposition av räkmixen är att du eventuellt har för stor andel "gröt" i förhållande till huvudingredienserna - räkor och ärtor. 1 portion av vardera är komponerat med 800g räkor och 1000g ärtor.

              Angående ditt "cirkulations/filtreringsproblem" så förstår jag att det virvlade upp ordentligt när du har sådant tryck från pumparna. Missade det...

              Har du installerat ytterfiltret till 720 också? I sådana fall så skulle du kunna köra filtervadd i den periodvis för att fånga upp "finkornigt damm". Mike_Norens har rätt med att det fastnar när filtret körts en stund...men det kan ju dröja.

              Bild på räkmix med astaxanthin...borta är den klassiska gröna räkmixen...hehe.
              Senast redigerad av StefanL; 18 februari 2006, 16:25.

              Kommentar

              • m[A]use^
                Användare
                • december 2005
                • 909

                #8
                Oki, bra tips det där med filtervadden.

                Jo angående lunelaxen där så köpte jag det i pulver form istället för påsar. Då det alltid blir billigare att köpa apotekprodukter i form som du doserar själv.

                Å då får man med en liten skopa som är ca 1 msk, jag doserade 1 och en halv skopa. Får se hur fiskarna reagerar på detta i längden. Hoppas det blir bra. (1 skopa är 1 dosering)

                m.v.h
                Min zoon
                -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                http://www.malawifreaks.se/forum

                Kommentar

                • m[A]use^
                  Användare
                  • december 2005
                  • 909

                  #9
                  Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                  En kommentar till din komposition av räkmixen är att du eventuellt har för stor andel "gröt" i förhållande till huvudingredienserna - räkor och ärtor. 1 portion av vardera är komponerat med 800g.

                  Ajdå, en miss av mig. Tror du det är ok å låta dom äta min mix ändå? Så får jag korrigera nästa gång?

                  m.v.h igen..
                  Min zoon
                  -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                  Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                  http://www.malawifreaks.se/forum

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Det är med största sannolikhet helt ok att ge dom...

                    Mixens fördelning är:

                    64% vegetabilisk
                    36% animalisk

                    13,7% protein (riktmärke 15-20%)
                    1,5 % fett (riktmärke 1,5-2,5%)
                    4,1 % kostfiber (riktmärke 3-4,5%
                    13,7% kolhydrat (det är denna siffra som påverkades mest av din "feldosering" och den är egentligen för hög - riktmärke 5-8%)

                    Ett råd till nästa gång är att du har i mer räkor (för att få upp den lite låga proteinnivån, samt att du drar ned på "gröten" till hälften, vilket också ger en förhöjd proteinnivå men även en sänkt kolhydratsnivå till den mer acceptabla 5-8%).
                    Jag hoppas dock att din räkmix blir bra och att fiskarna kommer trivas med den nya menyn...*S*.
                    Senast redigerad av StefanL; 18 februari 2006, 16:47.

                    Kommentar

                    • m[A]use^
                      Användare
                      • december 2005
                      • 909

                      #11
                      Fint det!
                      Min zoon
                      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                      http://www.malawifreaks.se/forum

                      Kommentar

                      • m[A]use^
                        Användare
                        • december 2005
                        • 909

                        #12
                        Har du något färdig exel dokument som du kan slå in produkter du använder för att räkna ut nivåerna?
                        Min zoon
                        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                        http://www.malawifreaks.se/forum

                        Kommentar

                        • Micke Lövberg
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 349

                          #13
                          Hänger på lite . . . . .

                          Är det för mycket att pumpa runt vattnet 10 ggr/ tim?

                          eraserx:Jag tror att mycket hänger på bottenmaterialet, ju finare desto mer skräp som lägger sig på istället för att sjunka igenom.

                          En grej till är fodret.Vilken typ av foder och hur mycket man matar.Prova att minska liten på maten eller hoppa över någon dag för att se om det blir någon skillnad.

                          Och en grej till.Många ciklider gräver ju en hel del, vilket medför att det virvlar upp en hel del från botten.

                          En lösning som funkat bra för mig är ett ytterfilter med biobollar och grov filtermatta samt ett innerfilter med filtervadd.Har med detta både biologisk samt mekanisk filtrering.Finns absolut andra lösningar, denna är min . . . . . .
                          375L Malawi
                          112L Tanganyika
                          90L Tanganyikayngel
                          45L Tanganyika

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Ursprungligen postat av eraserx
                            Har du något färdig exel dokument som du kan slå in produkter du använder för att räkna ut nivåerna?
                            Jo...det har jag.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...