Rengöring av filter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Rengöring av filter!

    Hej!

    Har ett 900-liters Akvastabilkar och till det 2 st Eheim 2080.
    Gjorde rent det ena filtret förra helgen. Jag tänker intervall rengöra filtren för att alltid
    ha ett av filtren som inneåller gott om nitrifikationsbakterier. Nu undrar jag hur länge jag ska vänta tills jag rengör det andra filtret, hur lång tid ungefär tar det innan det andra filtret kommer igång?
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    #2
    Behövde du rengöra dom? Var det stopp eller så. Har haft mina två 2128 inkopplade i 900 under samma tid som du (drygt ett år). De har inte satt igen, och ändå har jag toksräpiga kar pg av de fiskar jag har.
    Anders L

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Jag har ett par ytterfilter som varit igång under flera år utan rengörning. Jag har satt på filtermatta på insugen till ytterfiltren som förfilter, dom vrider jag ur ibland men i övrigt rör jag inte filterna.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Daniel K
        Användare
        • februari 2005
        • 30

        #4
        Är det verkligen bättre att låta bakteriekulturen i filtret vara orörd men samtidigt dras med allt sämre flöde (l/h) jämfört med att skölja rent (eller halvrent) och ha ett starkt flöde?
        Malawi: 450l, 112l, 54l

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Well. Här tror jag akvaristerna delas upp i olika läger likt Moses som delade på havet...

          Jag tror inte alls att det är bra att filtren aldrig rengörs. En gång i månaden försöker jag köra med. Rengör dem i akvarievatten, samtidigt som jag gör vattenbyte - då dör inte särskilt mycket bakterier. Undantag gör jag för de som kör med förfilter och rengör dem ofta.

          Nitrifierande bakterier gillar bra flöde och ffa mycket syre. Viktigt att komma ihåg. Nåja. Var och en salig på sin fason, men så gör jag i allafall.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #6
            Det är inte fråga om "aldrig". När flödet börjar bli dålig så är det dags. Och hur ofta det blir beror ju filtret, karet å firrarna. Hade jag min träätande Panaque i samma kar så skulle jag nog få rensa filtren varje kvartal minst.
            Senast redigerad av anli; 18 februari 2006, 19:27.
            Anders L

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Jag spolar rent ordentligt med duschen, baktier finns i bottengruset så det räcker.
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Jag har haft igång mina ett halvår. De var inte igensatta och jag hade inte tänkt röra dom så tidigt men tyckte det började bli en massa små partilkar i vattnet som inte filtren filtrerade bort. Partiklarna finns där även fast jag rengjort det ena, ska se om de försvinner när jag rengör det andra.
                Senast redigerad av Gäst; 20 februari 2006, 08:42.

                Kommentar

                • drd
                  Användare
                  • december 2004
                  • 1112

                  #9
                  Gör jag rent mina filter vare sig det rör sig om inner,ytter eller skumpatronsluftfilter så gör jag som så att jag sköljer rent dom i akvarievatten när jag byter vatten så dör inte dom bakterierna som finns kvar i materialet.
                  // drd

                  Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                  Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                  Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                  Kommentar

                  Arbetssätt...