Gula Golden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johnny_1
    Användare
    • oktober 2003
    • 313

    Gula Golden!

    Ja, det finns sådana med i stor utsträckning;-).
    Men jag har fått ett par kullar med olika honor där ynglen inte har fått ngt. svart på ryggfenan, utan där det borde vara svart är det klargult.
    Vad kan detta bero på? Kan det vara ngt. genetiskt eller bara slumpen?
    Föräldrarna är som vanliga Golden med svart i fenan.
    I övrigt finns där inget och anmärka på utan det är bara det med ryggfenan.
    www.malmoakvarieforening.se
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Jag tror det kommer när de blir större, om det inte kan vara en korsning.

    Kommentar

    • Johnny_1
      Användare
      • oktober 2003
      • 313

      #3
      En kull är redan vuxna 6-8 cm och ännu gulare än de mindre.
      Korsning!! de fiskar som går ihop med mina Golden är och har alltid varit Delfiner och Kjejsare (Auloncaror) samt Ancistrus.
      www.malmoakvarieforening.se

      Kommentar

      • Midas_Tom
        Användare
        • mars 2005
        • 809

        #4
        johnny har dina vuxna djur svart i fenorna ? ? det kan ju vara så att dina vuxna djur är korsnings djur ? ..
        //tom

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

        Kommentar

        • Johnny_1
          Användare
          • oktober 2003
          • 313

          #5
          Ja, dom är svarta i fenorna.
          www.malmoakvarieforening.se

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            Väldigt mysko. De Golden jag fått som visat bäst färg har börjat visa det svarta i fenorna runt 1.5cm. Väldigt konstigt att dina inte visar något svart. De över 200 goldens jag dragit upp hittills har aldrig visat upp några sådana tendenser. Är du säker på att de inte har korsat med aulonocarona (shit happens, i teorin kan alla malawiciklider korsa sig) ?

            En polare fick korsning mellan melanochromis johanii och sciaenochromis fryeri (är inte säker, kan varit metriaclima estherae och s.fryeri)....hur det nu gick till.....

            En sak är säker, nå't konstigt måste det vara, för goldens SKA visa upp det svarta i fenorna redan vid ung ålder. Hoppas du hittar vad som är fel.
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • Johnny_1
              Användare
              • oktober 2003
              • 313

              #7
              Japp, visst ska den svarta färgen visa sig tidigt, MEN om de skulle ha korsat sig med någon av de andra arterna varför är dom knallgula?? Delfinerna och kjejsarna är ju blåa?????
              Senast redigerad av Johnny_1; 17 februari 2006, 21:08.
              www.malmoakvarieforening.se

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #8
                Ingen aning....kanske inte ens är någon korsning...men vad är det då som är fel på dem?
                Svår nöt att knäcka för mig som inte sett dina golden. Kanske det är en hona som haft sämre anlag i generna för svarta markeringar, vem vet. Bara du kan avgöra om det är så.

                Skicka gärna bild på dina golden, är mycket intresserad av att se hur de ser ut då du säger att de är av bra kvalité.

                Här är en bild på en av mina gamla honor och några ungdjur
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • Zzzit
                  Användare
                  • januari 2006
                  • 253

                  #9
                  Utan att ha sett dina Golden, så visst kan det hända att en del inte färgar i det svarta!
                  Det finns sådana som blir otroligt gula och har betydligt mindre svart istället! Men jag vet inte om det är sådana i detta fallet? För även om de nästan är sjukt gula, så finns det lite svart i dem iaf! Och det kommer, kanske inte så mycket alltid, svart när de blir större!
                  Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4594

                    #10
                    Det är inte helt ovanligt med golden som har väldigt svaga eller inga svarta markeringar alls. Jag är ganska säker på att det har med den något inavlade stammen att göra. Jag har sparat en hona ett bra tag som var ofantligt helgul, inga tecken på de svarta sömmarna.. Men nu när hon är 7-8cm har hon börjat få liiite svart i ryggfenan. Många gånger kan det vara så att golden som är väldigt gula och bra i färgen har dessto mindre markanta sömmar i ryggfenan har jag märkt.
                    Tony Englund

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      #11
                      okej, här kom de lite folk med mer kött på benen. Skönt o veta ifall man skulle få såna yngel nån gång. Är bara det att jag inte vart med om det hittills. Ännu mera härligt att det inte var korsning.

                      Men lite synd är det tycker jag när fisken blir så, det är just kontrasten guldgul och svart som jag gillar allra bäst =) och deras underbara lugna beteende....(ja, golden är min favoritfisk från Malawisjön, så jag är väl väldigt partisk när det gäller hur fina och underbara de är).

                      Johnny_1: Om du har lust får du gärna maila mig bilder på dina fiskar, vill gärna se dem. min mail: jonne_123456@hotmail.com
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • Johnny_1
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 313

                        #12
                        Det som stör mig mest är att det är hela kullar som blir gula.
                        Vidare tror jag inte i min vildaste fantasi att det är någon korsning.
                        Lite, lite svart är det på bukfenorna.
                        Skönt att höra att det är fler än jag som sett eller har liknande Golden;-).
                        Pratade även med en kille som sysslat med Malawi i 25 år och han sa att sånt kan hända och även hänt honom under dessa år, och han var även inne på ngt. genetiskt.

                        Jonas, tror inte att min kamera kan få fina bilder, men ska göra ett försök, har laddat 6 uppladdningsbara batteri så något kort borde kanske bli bra:-).
                        www.malmoakvarieforening.se

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #13
                          ta bara nå't bild på dem med klassiskt blixt framifrån-manér som jag gjort så ska de nog bli nå't =)
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          Arbetssätt...