Nu vill jag ha hjälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    Ursäkta att jag ger mig i kast här...men jag tycker att du valt lite Aulonocara som går i varandra när det gäller färg. Mdoka är blå med lite rödorange i sig och Röd Rubin är ju röd på kroppen och blå på huvud (om man får en snygg Röd Rubin vill säga)...här finns det nog en ganska stor korsningsrisk. Red Taiwan är också blå med röda inslag. Jag tycker det blir lite för lika, men jag förstår dig...alla arter är riktigt vackra.

    Hade jag valt så hade jag nog tagit dessa:

    Aulonocara "Röd Rubin" eller Mdoka
    Sciaenochromis fryeri
    Protomelas sp "Taiwan Red"
    Labidochroims caeruleus (Golden) eller Pseudotropheus sp Msobo "Magunga".
    Senast redigerad av StefanL; 25 mars 2006, 17:12.

    Kommentar

    • THE-FONZ
      Användare
      • oktober 2005
      • 99

      #17
      Jag har redan Taiwan Red i mitt kar, Men den har blå huvud med gul kropp. Jag Vill däremot ha något Rött i karet, så jag tänkte mig Röd Rubin. Jag har inte tänkt att ta vara på några yngel. Imorgong är den enda dagen jag kan ta mig till kent, kommer säkert att ändra mig när jag kommer dit.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #18
        Hehe...men köp inte rent! Jag hade tänkt åka en stund nästa helg....;-)

        Kommentar

        • THE-FONZ
          Användare
          • oktober 2005
          • 99

          #19
          Ursprungligen postat av Stefan Larsson
          Hehe...men köp inte rent! Jag hade tänkt åka en stund nästa helg....;-)
          Det är lugnt Stefan, det räcker nog åt oss bägge. ;-)
          Förresten, ingen annan röd firre som kan funka med de jag har tänkt att ha.

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #20
            ja emanuel mdokan är fin som vildfångad men inte som odlad, vill du ha blå med lite gult i så välj blue neon. ahlin är ett bra val ,sedan till rött, som är alltid det svåraste med malawi, vad kan vi välja vilka olika sorter har vi, du vill tydligen inte ha mbunas för annars hade jag sagt rödzebra med rätt foder, och haplisar som är ofta tillgängliga är hinderi eller borley red fin, där hade jag valt borleyn, skippa taiwan red den är grymt jobbig, men det är klart är en verklig sann och pedantisk akvarist så är taiwan red den snyggaste haplisen som finns. men skulle jag ut och åka till nol så hade jag nog köpt dom fiskar som ser bäst ut och sedan väntat tills jag kan hitta bättre. nu pratar jag alltså om utfärgade fiskar

            Kommentar

            • THE-FONZ
              Användare
              • oktober 2005
              • 99

              #21
              Janne!!
              Nu har jag en Taiwan Red som är utfärgad, väldigt grann måste jag säga. . Mbunas är ingen idé att ha med Taiwan Red, då det blir för "stressigt" så jag tänkte mig lite lugnare fiskar. Fryeri är också redan given, de tänker jag att inhandla också. Får nog åka till Kent och kolla läget imorgon.

              Kommentar

              • THE-FONZ
                Användare
                • oktober 2005
                • 99

                #22
                nu är det fixat. Det blev A. Mdoka och A. Blue Neon.

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #23
                  Ingen fryeri? Grattis till fiskarna...säkert snygga bidrag till karet!

                  Kommentar

                  • THE-FONZ
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 99

                    #24
                    jo fryeri också. glömde dem. hehe

                    Kommentar

                    • Micke H
                      NCS Medlem
                      • oktober 2003
                      • 144

                      #25
                      Taiwan red

                      Hej Malawijanne

                      Varför tycker du Taiwan red är grymt jobbiga ??
                      Jag har ett gäng yngel på väg att växa till sig så jag blev lite nyfiken på vad du menade


                      micke
                      540 liter +222 +222 +100

                      Kommentar

                      • THE-FONZ
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 99

                        #26
                        Många som säger att de är lite svåra att få att färga, men det jag har snappat upp är att man ska ha dem med lugna fiskar eftersom de själva är väldigt mjäkiga. Det är det jag har nu, och jag har en Hane som färgar fint fint.

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #27
                          ja grymt jobbiga kanske vara lite att ta i , men att dom är besvärligare än andra.
                          ja har odlat dom i nåra år får man dom väl i lekkondition så leker dom bra, får många yngel. men man kan inte blanda dom med några andra för då tynar dom bort. det problemet hade jag men det är ju för att jag ofta har platsbrist i mina baljor. sedan är honorna väldigt känsliga, det är en del som har köpt yngel av mig , och många har kommit tillbaka och vill köpa fler honor för att dom har dött för dom. mvh janne

                          Kommentar

                          • THE-FONZ
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 99

                            #28
                            Janne!!

                            Jag kanske borde komma och kolla på din fisk odling.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...