Dominant Saulosi hona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Dominant Saulosi hona?

    Jag har fått två Saulosi honor (tror jag). Orsaken till min osäkerhet är att den största ca: 8-9 cm är såpass ut färgad (blå) som en mycket blek hanne. Likadant med den mindre ca:6-7 cm, den har ränderna men är blekt blå. Båda har en kraftigt gul analfena, inga äggfläckar.
    Nedre delen av sjärtfenan är oxå gul. Tidigare ägare garanterade att det är Saulosi.
    Kan det va så att när två honor är jämnbördiga i storlek att en utav dom tar den dominanta rollen. Har nu delat på dom dock i samma kar, men med skiljeglas.

    /Tomas
  • Jarnis
    Användare
    • november 2005
    • 415

    #2
    Har du bara dessa två Saulosi så borde den du misstänker vara en hanne färga ut, med tanke på storleken. Jag har själv 1+3 Saulosi och hade tidigare två hannar. När den dominante hannen dog så tog det inte mer än en dag eller så innan den andra hannen färgade ut (från att ha varit ljus, precis som du beskriver). En av de tre honorna jag har är lite större än dom andra och man kan ana lite ränder på kroppen. Hon jagar de andra två honorna ganska mycket, nästan mer än hannen. Att det är en hona vet jag eftersom hon tuggat minst 1 gång.

    Du kanske har två hannar? Som inte färgar ut pga att det inte finns några honor? Kanske någon annan som varit med om?
    Micke

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      jo jag har fler, men dom är ännu så länge försmå för att kunna flyttas ihop. Jag har ca: 15 st 3-5 cm. Två hanar är grymt fina (F:1) sedan finns det 3-4 st hanar som inte färjat ännu. Dessa har klara äggfläckar på analfenan. Dessa kommer från samma ställe som de två stora. Fick dom som nyspottade 37 st. Fick något skit i karet när dom var små, så det dog ganska många innan jag fick koll på läget igen. De jag har inne i 540 L är alla F:1 or och är kanon fina.

      /Tomas

      Kommentar

      Arbetssätt...