Mata i mörker!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Lövberg
    Användare
    • februari 2004
    • 349

    Mata i mörker!

    Matar mindre mängd vid två matningstillfällen.Som det är nu matar jag 16.30 och 20.30.
    Skulle vilja mata morgon och kväll för att på så sätt efterlikna naturen.Två alternativ:

    Alternativ 1:Mata i mörkt(kolsvart) akvarium kl.06.00

    Alternativ 2:Tända belysning och ha den tänd c.a 15-20 min för att sedan släcka den igen

    Vilket är att föredra?Eller funkar det lika bra som jag matar idag?
    375L Malawi
    112L Tanganyika
    90L Tanganyikayngel
    45L Tanganyika
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 4122

    #2
    2 tillfällen och mata lagom mycket låter kanon. Det är väl frågan om vuxna fiskar? Är det yngel kan man ju mata betydligt oftare.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • Micke Lövberg
      Användare
      • februari 2004
      • 349

      #3
      Vilket av alternativen verkar bäst?
      Eller ska jag fortsätta som jag gör idag?
      375L Malawi
      112L Tanganyika
      90L Tanganyikayngel
      45L Tanganyika

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Jag skulle gissa att det basta ar att gora som du gor nu. Ett alternativ ar "manskensbelysning". Tand en lampa i rummet nar du gar upp, mata efter ett tag och slack inte lampan. Annars kan du satta lampa pa timer 5.30, mata 6.00 och lata timern slacka lampan nar det vanliga ljuset gar igang.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          [QUOTE=Micke Lövberg
          Skulle vilja mata morgon och kväll för att på så sätt efterlikna naturen.
          [/QUOTE]

          Det är väl bara rovfiskar i stort sätt som i princip endast äter vid solupp och nedgång, resten käkar väl så fort dom hittar något ätbart eller?
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Det finns ju en del nattaktiva firrar.
            Jag brukar ge mina botior en måltid vid 01 tiden när det är natt i akvarierummet.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Micke Lövberg
              Användare
              • februari 2004
              • 349

              #7
              Ursprungligen postat av deelay
              resten käkar väl så fort dom hittar något ätbart eller?
              Jag var ute efter att sprida måltiderna, istället för att "klumpa" ihop dom på kvällen av just den orsaken.Enda sättet för mig att sprida ut dom är att mata morgon och kväll, då jag jobbar dagtid.
              375L Malawi
              112L Tanganyika
              90L Tanganyikayngel
              45L Tanganyika

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • augusti 2002
                • 8598

                #8
                Hej

                Jag matar på morgonen före jobbet och på kvällen. Timern är inställd så att ljuset är på 0730-0900 och 1400-2300. Har inte hört fiskarna klaga över detta.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • Micke Lövberg
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 349

                  #9
                  Hahaha . . . . []
                  375L Malawi
                  112L Tanganyika
                  90L Tanganyikayngel
                  45L Tanganyika

                  Kommentar

                  • aquanord
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 373

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mikael W
                    Hej

                    Jag matar på morgonen före jobbet och på kvällen. Timern är inställd så att ljuset är på 0730-0900 och 1400-2300. Har inte hört fiskarna klaga över detta.

                    Det där har jag funderat på. För att motverka algtillväxt skulle man ju vilja hålla belysningstimmarna nere men samtidigt känns det ju skittrist att släcka ner tidigt på kvällen också när man är hemma och vill kika på firrarna. För mig som åskadare skulle det ju vara ultimat att ha tänt någon/några timmar på morgonen, ha släckt hela dagen och sedan ha tänt under eftermiddagen och hela kvällen. Frågan är bara hur bra detta är för fisken? Jag får för mig att det borde rubba dygnasrymten på något sätt. Jag skulle själv inte må så bra om mitt dygn blev uppdelat och konstigt. Vad tror ni? Spelar det någon roll om man har "sammanhängande dag" eller uppdelad?
                    simma lungt...
                    ------------------------
                    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                    Umeå akvarieförening
                    ------------------------

                    Kommentar

                    • Per B
                      Användare
                      • september 2005
                      • 1250

                      #11
                      Att ha tänt begränsad tid är nog inte bara för att motverka algtillväxt. Innan jag hunnit skaffa timers till belysningen fick mina akvarieinnevånare "gå upp" 6.30 några mornar (mot normala 10:30) och sedan släckte jag som vanligt 22:30. Jag märkte att de verkade trötta då, aktiviteten var inte alls lika hög på kvällarna som den vanligtvis är. Jag tror dygnsrytmen är viktig. Att ha "delad tjänstgöring" är inte nyttigt för mänskliga skiftarbetare och troligen inte för andra varelser heller. Sedan kan givetvis både människor och fiskar anpassa sig skapligt till det mesta.

                      Vill man se mer av sina fiskar på kvällarna tror jag det bästa alternativet är någon form av månljus. Det blir lite annorlunda beteende då också som är intressant. Hanarna raggar lite extra i månskenets romantiska lyster och en del andra fiskar blir mindre blyga. När det gäller matning vid flera tillfällen (som jag tycker är en utmärkt ide) så tror jag en foderautomat är det bästa alternativet. Då kan man mata med räkmix morgon och kväll och låta automaten sköta spirulinaflingorna x antal gånger under dagen.
                      mvh Per

                      Tanganyika och Västafrika i burkarna

                      Kommentar

                      Arbetssätt...