Uppblåsta ögon?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sten
    Användare
    • november 2005
    • 17

    Uppblåsta ögon?

    Hej!

    Har efter de senaste två vattenbytena tvingats ta bort två fjärilsciklider då deras ögon svullnat och på den senaste försvann till och med ena ögat efter en kort stund, kvar va bara en blödande krater. Riktigt äckligt faktiskt. Alla andra fiskar mår bra och vattenvärderna har varit bra hela tiden.

    Misstänker de svängningar som blir i pH när man byter vatten som en möjlig bov men ingen annan verkar ju påverkas så jag vet inte. Hittills är det två fjärilshanar som drabbats honorna är helt oskadda. Jag byter 25% av vattnet i veckan och fyller då på med ca. 20 gradigt vatten. Bor i Göteborg och använder det kommunala vattnet.

    Vet någon något om detta så berätta!

    Akvarium: 120*45*50, L*B*H

    5 Guianacara red cheek
    16 rödmuns tetror
    5 otocinclus
    4 cor. Juhlii
    3 fjärilshonor
    2 Queen arabesque
    2 siamesisk algätare

    Tack på förhand/ Christoffer
  • sydamerikanen
    Användare
    • oktober 2005
    • 108

    #2
    Lite sent kanske... [:-S]

    Kan vara bukvattensot, som botas med bakteriedödande medel. Kolla om fjällen sticker ut genom att betrakta fisken uppifrån. Kan vara sekundär effekt här på grund av stress eller annat som sänker fiskarnas immunförsvar. Om jag inte har fel så slutar njurarna fungera ordentligt om det är fråga om bakterier och vätska flyter ut i mjuk vävnad som tex ögon och ger "glosögon". Använd tex Sera Baktopur eller annat. Bäst är att flytta angripna fiskar till ett annat mindre kar om man kan så att man inte dödar alla "nyttiga" bakterier i sitt akvarium. Nitritfikationsbakterier är viktiga så att nitriten inte ökar och hindrar firrarna från att binda syre vid andning. Samtidigt är det smittosamt, så bara du kontrollerar ntiriten med en mätsticka under behandlingen så kan du efteråt tillföra tex Sera Nitrivec och återställa de "goda bakterierna".
    375L Sydamerika med rötter och växter
    stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
    2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

    Min Zoon

    Kommentar

    Arbetssätt...