Att tömma ett akvarium på 10 minuter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    Att tömma ett akvarium på 10 minuter

    Tja, ska jag skratta eller gråta?

    Bytte vatten i 50-liters karet igår. Efteråt spanade jag lite på det, som vanligt. Lite vatten vid sidan av karet. Tänkte att jag spillt och torkade bort. En kvart senare - fortfarande vatten där. Läcker fanskapet?! Torka bort mer vatten. Vänta. Kommer ändå mer vatten. Jodå, det läcker. Suck. Dubbelsuck.

    Bra med små kar med rötter och växter i, för det gick fort som Sören att tömma. Numera står ett gäng rötter i Tanganyika-karet, en del firrar och växter åkte ner i växtkaret och gobiderna står i en hink i köket. Karet åkte ner i ett annat kar som turligt nog stod tomt.

    Tur att jag såg det i tid - ingen skada på träskivan under. Men karet hade precis börjat funka på allvar, både vad gäller växterna och firrarna. Tur jag hade andra kar att stoppa ner saker i. Fast de är ju inte längre lika snygga. Nåja. Om en vecka eller så är jag säkert mest glad över att jag såg det i tid. Just nu är jag bara tjurig. *morr*

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    tur iaf att du upptäckte det, surt att de hände överhuvudtaget.

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Själv hade jag en liknande upplevelse i helgen...

      Efter att ha längtat efter att dra igång mitt 100 literskar så var det äntligen dax. Pengamässigt och tidsmässigt. Köpte filtermaterial till mitt oanvända ytterfilter, fixade sten, sand. Inredde karet och kände att det här kommer bli mycket bra. Fyllde på vatten från mitt 500 l och hällde i en säck blästersand. Riktigt läckert!

      Morgonen efter skulle jag kolla så inga läckor från filtret fanns. Hör ett droppande ljud... Men det kom inte från filtret utan från karet. Jävla skit!

      Bara att tömma, gräva ur all sand *suuuuck*. Såg att vattnet läckte ut i botten på i stort sett hela burken vilket inte märkts tidigare då karet inte varit belastat av vikte från 25 kg blästersand! Det läcker mellan sillikonet och glaset, glaset sviktar neråt mot ramen på något sett. Jäkla Zooline skit!

      Bara att limma om mao. Tråkiga är ju att jag tittat ut fiskarna som skulle i nu till helgen. Nu blir det försenat . Trist när man sett fram emot ngt en längre tid....

      Kommentar

      • divestuff
        Användare
        • mars 2004
        • 16

        #4
        Jag sällar mig till er med "zoolinekar som gick sönder i helgen" hehehe!! )

        Mitt 720l börja läcka i siliconkanten i botten, har skurit bort alla silicon och tvättat med ändamålsenlig lösning, har kollat på många länkar om att silicona om, men inte hittat nån länk om att silicona "stora" kar...?

        Någon som har erfarenhet av att silicona ett 720...? Är det bara att köra på som man gör med dom mindre karen...?

        Kommentar

        • Helenai
          Användare
          • oktober 2004
          • 269

          #5
          Jag är glad att mina större lådor är nytätade av ett proffs... *lättnadens suck*
          Vatten överallt är inte kul... Inte glögg heller för den delen. Jag tippade ut säsongens sista (!) mugg (=2,5 dl) över min röllakansmatta. Mattan är mest vit... och glöggen var precis så röd som glögg brukar vara. *sorg*
          Men med hjälp av vatten, yllets egenskaper, pressad citron, yoghurt och potatismjöl kan små underverk uträttas. Fläckarna återstår, men syns bara som svaga spår.
          Varde ljus... och det vart mörker.

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

          Kommentar

          • discusred
            Användare
            • juni 2004
            • 851

            #6
            Detta hände när jag var liten, runt 14-15 år. Bodde hemma hos föreldrarna på nionde våningen i ett hög hus. I mitt lilla rum hade jag 12 akvarium, till och med sågat sönder sängen för att få plats med det sista. Påsk afton, var ute med kompisarna. Mamma ensam hemma med lill syrran, Pappa jobbade.
            Så när mamma var ensam hemma ringde grannen under oss på och frågar om vårt badrum läckte, för det kom vatten ifrån väggen. Mamma tittar in badrummet, men inget där, tittar in i mitt rum. Dyngblöt över hela heltäckningsmattan. Panik utbryter, mamma ensam hemma med syrran, hela släkten borta på grund av påsk.
            Själv kommer jag hem efter 3 timmar, blir tosig på grund av alla fiskar i mina tolv akvarium ligger i badkaret, yngel, ciklider av olika slag, o.s.v. Mamma hade fått tömma själv alla tolv akvariumen på grund av att heltäckning mattan var dyngsur av vatten, Så kommer jag hem och skiter i läckan och blir galen av dom har stoppat alla olika sorters fiskar i badkaret.
            Mamma var inte glad på mig
            Tur var att det var bara ett 75 liters som läckte och inget större, men mycket vatten blir det....

            Kommentar

            • Per B
              Användare
              • september 2005
              • 1250

              #7
              Helena, 2,5 dl glöggmugg? Äntligen en till som inte serverar glögg i fingerborgar där bara russinen får plats! ;-)
              mvh Per

              Tanganyika och Västafrika i burkarna

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Nåja. Allt har klarat sig. Inga skador skedda, mer än att jag kom två timmar sent till jobbet idag. Dessutom har jag tänkt en del på när mitt 110-liters läckte rubbet i en äldre lägenhet - och det hände ju faktiskt inget allvarligt. Gott!! Får glädja mig åt att flytten i helgen från gamla lokalen till nya lokalen (säkerligen 700 firrar) bara har resulterat i EN död firre än så länge. Lokal är rätt skoj...

                Nu ska jag kolla lite på det läckande karet, så får vi se om det blir reklamation eller vad som händer. Misstänker starkt att två-årsgarantin prexis har gått ut. Undrar hur mycket en del företag betalar de tekniker som räknar på hållfasthet - vad man än köper så går det ju sönder just efter att garantin har gått ut. Tror att det är bra stålars i en sådan yrkeskarriär, för de som lurar på vad de ska göra av sitt liv.

                Annars har jag limmat om stora kar på samma sätt som små kar. Inga ändringar där.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Helenai
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 269

                  #9
                  Att inget märvärdigt hände i den äldre lägenheten berodde nog på att parketten var förlagd i 10 cm sand... Min parkett är förlagd så och jag vill minnas att Pleco oxå testat funktionen på en sådan golvkonstruktion hemma hos sig.
                  Varde ljus... och det vart mörker.

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                  Kommentar

                  Arbetssätt...