Rödzebra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VeroMick

    Rödzebra?

    För en vecka sedan tog vi över ett 750 liters akvarium med 16 malawiciklider. Förre ägaren visste inte vilken sort och jag har slagit i alla böcker jag kan och letat på nätet och kommit fram till att det troligen är rödzebra. De äldsta är väldigt ljusa nu, hannarna, och jag har bara en hona. Vill gärna veta om det är rödzebra då jag är på jakt efter honor, vuxna. En del av fiskarna är blå/bruna nästan och jag är osäker på om det kan vara rödzebra. Tyvärr kan jag ju inte posta några bilder här, men jag har bilder. Dock inte så bra. []
    Är nybörjare och behöver råd. Om det är rödzebra så har vi 15 hanar och 1 hona. Är det en bra idé att införskaffa nya honor och kanske försöka bli av med de äldsta hannarna? Vi vill ju utöka med mer fisk i akvariet, några förslag? Vi har mapullariasnäckor och några malar i akvariet också som vi själva införskaffat under veckan och malawisarna är inte så hetsiga utan det verkar vara en lugn grupp, i järmförelse vad jag hört om malawis. Äh, mycket pladder blev det nu, är så entusiastisk, men jag hoppas att någon kan hjälpa mig.
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Bilder?

    15 hanar på 1 hona är ju inte så bra direkt. Nu vet jag inte hur det ser ut egentligen och om det är Röd Zebra allihop.

    Steg 1: Fånga in fiskarna och vänd dom upp och ned...en och en...för att titta på genitalerna (könsöppningarna). Ha en hink för honor och en hink för hanar.
    Man kan eventuellt se könsskillnad på äggfläckar och/eller om de har blå nyans i ryggfenan. Honor har inte den blåa nyansen i ryggfenan som röda/orange hanar får...(mina erfarenheter).

    Steg 2: Se ut de snyggaste fiskarna (efter att du bedömt könsskillnader) och spara dessa fiskar. Har du riktigt gamla fiskar så hade jag nog avlivat dom för att skapa en ny ung grupp att "bygga" runt. Beroende på könsfördelningen så hade jag införskaffat lite "nytt blod" till gruppen genom en 5-6 honor. Om du inte vill avliva någon fisk så kan du höra med din närmaste akvariebutik om det finns möjlighet att byta/skänka fiskarna, men troligen är de inte intresserade att ta emot de riktigt gamla...

    Den "nya gruppen" kan bestå av t ex 3-4 hanar och 8-10 honor.

    Skicka gärna foto till min email adress: sabura@bredband.net

    Kommentar

    Arbetssätt...