Hur petiga är ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    Hur petiga är ni?

    När ni justerar in bänken med vattenpasset nöjer ni er då med att bubblan är inom markeringarna eller kör ni till den ligger precis mitt i mellan markeringarna?

    Som tex i ett fall som detta... bänken är rak men golvet lutar både hit o dit =)
    http://www.aquariumstockholm.se/
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Beror lite på karets storlek. Med mindre kar (upp till ca 200 liter) där ställningen har fyra ben är jag inte så noga. Med större kar och fler ben på ställningen är jag mer noga. I ditt fall hade jag alltså varit noga. En lurighet med golv som ger sig lite är att man står och trixar med vattenpasset, så ställningen står finfint. På med karet, i med vatten... och så ger sig golv-helvetet så karet lutar i allafall. *morr*

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Torsten
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 647

      #3
      När jag satte upp mitt 1400-liters ställde jag akvariet på aluställningen och utgick från det. En tom bänk trycker ju inget alls på golvet. Sedan använde jag ett "maskinpass", den va noga som fasen, tusendelar på varje meter.. Om det e overkill vet jag inte, men det lugnade mina nerver!

      Kommentar

      • badboy
        Användare
        • maj 2005
        • 137

        #4
        När jag justerade in mitt 540l alutsällning så först justerade jag det tomt på vatten sen hällde jag i 150liter ungefär och sen kontrollerade jag igen med vattenpasset ifall det skulle ha satt sig med lite vikt på.

        Föresten deelay snygg bänk du har!

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Jo man känner sig betydligt lugnare när passet ligger plant på tusendelen, helt klart!
          Jag tror inte mitt golv kommer röra sig som tur är... när det stog på parketten så rörde det sig en aning men nu e det fusk trägolv direkt mot betongen så det ska nog hålla sig när man väl fått till det. Jag hade en ide om att lägga frigolit mellan bänken o mdfn och sedan ytterligare en frigolit ovanpå mdfn... då borde ju alla ojämnheter som nu ligger inom millimetern försvinna, någon som vet/kan något eller har testat det?
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Torsten
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 647

            #6
            Massa frigolit reder inte ut om du har ställt bänken fel. För mig känns det snarare som att frigolit i massa lager kan "sätta sig" och då ge upphov till problem. Att ha ETT lager under akvariet hjälper mot mindre ojämnheter, men inte mot att bänken står skevt.

            Om jag hade pysslat med ett liknande projekt som ditt hade jag nöjt mig med en 10mm frigolit under akvariet. Se till att måla mdf:en så den inte kan dra åt sig ngn fukt, den sväller då, inte som en spånskiva, men den sväller.

            Har du bara koll på att bänken inte skevar ngt och att golvet är stabilt så tror inte jag du kommer få några problem. Lycka till!

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Att den inte skevar... frågan är ju var gränsen går för lite skevar det alltid, o.1mm 0.5mm 1mm 2mm per meter... tror iof att det e ok nu, känns så iaf =) Bra du sa om att måla mdfn... höll på att glömma det =) Och sedan byta till svart papper under ist för det vita som ligger nu som va en tillfällig lösning. Ska ju även sätta en list framför frigoliten o mdfn, från e om den ska va svart eller i trä.
              Nu får man hoppas burken kommer snart så man kan fortsätta =)
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • annaedlund
                Användare
                • oktober 2005
                • 73

                #8
                Hej!

                Tänkte smyga in en undran på denna tråd...

                Jag håller precis på att justera mitt 540l akvarium efter att ha målat om det. MEN det blir inte rakt! Vattenpasset visar att bubblan är i mitten men när vattnet kommer i är skillnaden mellan kortsidorna 4mm.
                Det står på en aluminiumställning med justerbara ben samt på parkettgolv i en gammal lgh.

                Kan det spela roll att bakgrunden - som är uppbyggd av frigolit och fogmassa - är uppbyggd både som bakgrund och på kortsidorna?

                Vad göra? Kan det stå så lite snett?

                Kommentar

                • Torsten
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 647

                  #9
                  Snett?? Hur menar du då??

                  Så länge det inte "skevar" händer inget drastiskt. Men om du nu har fyllt på med vatten, upptäckt att allt står snett, lutar åt ngt håll, varför inte försöka att fixa till det??

                  Kommentar

                  • annaedlund
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 73

                    #10
                    Jag uttryckte mig klumpigt.. Det står inte synligt snett.

                    Men min problem är: Vattenpassat visar att akvariet står rakt

                    Men när jag fyllt upp det med vatten mäter jag från vattenytan upp till kanten och skillnaden mellan vänster kortsida och höger kortsida är ca 6mm.

                    Eftersom jag har ett akvarium som ser ut som ett tittskåp dvs en ojämn uppbyggd bakgrund även på kortsidorna. På vänster sida finns en öppning för pumpen. Så funderar jag på om det är detta som orsakar skillnaden på vattenytan?

                    Så vad ska man gå efter vattenpasset eller vattenytan?

                    Kommentar

                    • robin_bockman
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 90

                      #11
                      Om dustänger av pumpen i ett par minuter så kommer vattnet att jämna ut sig bakom/framför bakgrunden, då kan du gå efter vattenytan...

                      Kommentar

                      • annaedlund
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 73

                        #12
                        pumpen är inte igång..

                        Akvariumet är endast halvfyllt med vatten ingen inredning i det. Jag tänkte börja inreda nu..

                        Så ska jag gå efter vattenytan när inredningen är klar och akvariet fyllt?

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #13
                          Akvariet kan luta upp mot 1.5 cm per meter utan att det gör något men skevar det (på diagonalen) så spricker det ganska fort.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • TroffeMicke
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 412

                            #14
                            Akvariet diffar troligtvis för att golvet sjunker lite olika då du fyller akvariet med vatten .
                            Kanske det är så att en del av karet står över en golvregel och en del står mellan 2 golvreglar.
                            Mvh.Micke

                            http://www.troffemicke.com/

                            Kommentar

                            • annaedlund
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 73

                              #15
                              Har ni något bra tips på hur man mäter om akvariumet står skevt på diagonalen?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...