Neolamprologus Helianthus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LottenE

    Neolamprologus Helianthus

    Finns det någon som kan ge mig lite information om denna art? Såg den idag på Akvarieleasing och blev förälskad ;-) . Jag har idag N.Pulcher i karet men de är så förbenat aggressiva, funderar på att göra mig av med dem. Idag var vi tvungna att avliva en som jagats mer eller mindre ihjäl stackarn... Hur är Helianthusen i jämförelse? Hur många kan man ha i ett 475-liters? Förutom N.Pulcher har jag fn Jullar och Multisar samt en ensam Lelupi i. Framöver ska det bli någon munruvare också, vet ännu ej vilken.

    Tacksam för all information jag kan få []

    /Lotten
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Utan att ha allt för mycket att komma med, men ändå

    Jag skaffade 10 st små helianthus, vilket jag tror är en bra start. Av dessa 10 finns numera 3 st kvar, och jag tror att det är 1 hane och 2 honor. Dessa tre bor numera i ett 100-literskar och har på ett halvår förökat sig så att det nu är 5 generationer helianthus. Det enda sällskap de har är en ensam ancistrus, så hur de beter sig mot annan fisk har jag ingen koll på, men i standard "prinsess-andra" är de väldigt måna om sina yngel och syskon vilket är fantastiskt kul att kika på.

    Det jag sett hos andra som har fisken är att de mycket väl kan hållas i större kar tillsammans med andra ciklider då de som sagt vaktar sin del av karet, men utan att vara notoriska mördarfiskar.

    Hoppas någon kan fylla på.
    Tony Englund

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Jag tycker nog att du skulle kunna ha en större art i akvariet som kanske ser till att hierarkin inte stannar vid "N. pulcher" eller "N. helianthus".

      Som sällskap till dina prinsessor har du ju egentligen bara mindre arter och de har inte en chans att stå emot prinsessans aggressivitet runt deras territorium.

      Hittade denna artbeskrivning här:

      This fish aggressively defends its fry, to the point of pushing cohabitants into the corners. It is best kept either in a species tank, or with established robust Lamprologines or a large school of Cyprichromis. It often breeds better in colonies then as a single pair.


      Med andra ord...arten är väldigt lik Neolamprologus pulcher/brichardi släktet i beteende. Så det blir lite av "same same but different".

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • december 2004
        • 1324

        #4
        Jag tror inte det är en ny art. Har du redan en pulchertyp så lär helianthusen inte tillföra något nytt. Du har redan aggressioner bland prinsessorna så uteslut dom nya och försök få dom andra att trivas. Bygg ett koncentrerat röse till jullarna och lägg ut snäckskal vid frontrutan till multisarna. Ensamma fiskar(här leleupi) har jag aldrig förstått vitsen med.

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Enligt Ad Konings är Neolamprologus helianthus synonym men N. splendens.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • december 2004
            • 1324

            #6
            Ok.

            Kommentar

            • LottenE

              #7
              Tack för alla svar! Kolonin med prinsessor är nu något decimerad då jag har sålt av halva, får hoppas att det lugnar ner sig lite. Nu har vi fyra ungdjur kvar. Några andra prinsessor blir det självklart inte så länge vi har Pulcherna kvar, tanken var i så fall att sälja av alla prinsessor och köpa Helianthus istället.

              Angående att ha en ensam Lelupi så har jag på flera ställen läst att den är att betrakta som en ensamjägare förutom vid lek. Därför har jag inte speciellt dåligt samvete för att h*n är ensam. Roligt med en färgklick i akvariet också! Måste erkänna att det också är en eftergift till make och barn som tycker att resten av fiskarna är lite tråkiga och färglösa, de ville ha Malawi []

              Akvariet är inrett ungefär som Kalle-Maja beskrivit, problemet var bara att Prinsessorna tagit över alla stenrösen [] . Liten personlig hälsning också, Jullarna trivs alldeles utmärkt! Prinsessorna har faktiskt inte brytt sig om dem eller Multisarna utan bara varandra...

              Kommentar

              • Kalle-Maja
                Användare
                • december 2004
                • 1324

                #8
                Jo det är inte helt ovanligt att man färgklickar till det med en ensam leleupi. Inget fel i det, så jag uttryckte mig lite fel. Jag förstår dig och de som gör så, men det är inte "min stil".

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  #9
                  Jag har 3 heliantus som jag inte fått nån lek på ännu. Har flyttat runt dem lite mellan karen och hoppas nu att de ska få till det. Jag hade 4 från början men nu är det bara tre kvar. Hoppas innerligt att det inte var en ensam hona som blev avyttrad från gruppen.

                  De håller inte till parvis om man säger så men en av dem är lite utanför känns det som. Har sitt revir mycket längre ifrån den största än den mellersta. Den största och minsta gräver men inte den mellersta. Mycket knepigt tycker jag detta är.
                  Senast redigerad av Robin; 13 februari 2006, 08:54.
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  Arbetssätt...