Identifiering Viktoria

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Itsa
    Användare
    • november 2005
    • 44

    Identifiering Viktoria

    Efter att ha varit aktiv här på forumet ett tag, har jag blivit "okunnig på en högre nivå" som det ju brukar heta, och har börjat fundera på vilka fiskar jag egentligen har i mitt kar ; )

    Jag har utgått från att det är Haplochromis "thick skin", men är det det egentligen?
    Kan ni som är Viktoriakunniga kanske hjälpa mig?

    Bifogar bild på "despoten" i mitt kar.
    Inget höjdarfoto, men kanske till någon hjälp. Det som ser rosa-lila ut på bilden är i verkligheten stålgråblått och sträcker sig från ansiktet längs hela ovansidan av ryggen.
    Han är uppskattningsvis kring 10 cm.
  • Itsa
    Användare
    • november 2005
    • 44

    #2
    Tänkte, att när jag ändå är i identifierartagen, kan jag ju passa på att fråga om de andra firrarna också... Har nu krupit omkring framför akvariet så knäna blivit röda och försökt ta foton med min skitkamera... Inte speciellt lyckat, men kastar in dem ändå. Alla fiskarna är köpta som "Haplochromis sp" honor, men jag misstänker att "sp"-sorten skiljer sig åt, och kanske någon tom är en kille?
    Nåväl, här kommer de usla bilderna (ber om ursäkt för skärpa, komposition och färgstick)
    Bilderna 4A och 4B föreställer samma fisk, som jag misstänker kanske är en "dayglow"? Färgen är saffransgul, med tydlig svart fläck båda sidor om bakkroppen.

    Hjälp?

    (OBS! Bild 4A är skrutt, och mest med för att visa fisken i fråga framifrån!)
    Senast redigerad av Itsa; 13 februari 2006, 16:53.

    Kommentar

    • Itsa
      Användare
      • november 2005
      • 44

      #3
      Ingen...? :/

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Jag är inte Viktoriakunnig men oj vilken snygg fisk du har!

        Senast redigerad av StefanL; 13 februari 2006, 17:56.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Det finns ju en hel del som ser ut som thick skin/sp 44 sa det ar ju en kvalificerad gissning. Jag vagar inte sla fast att det ar den utan att se fisken i livet trots att jag haft den sjalv. Det jag kan tycka ar att den ser ut som manga bilder jag sett, men inte riktigt som de levande jag sett. Detta ar ytterligare ett problem: Viktorior verkar vara svara att fa valliknande bilder pa.

          Nar det galler honorna kan jag bara saga att de inte ser ut som samma art.

          Vad sager handlaren? Gick alla i samma kar, eller vad har de for bakgrund egentligen?
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Itsa
            Användare
            • november 2005
            • 44

            #6
            Tack för svaren!
            Jo, han är urtjusig...och en jäkel på att jaga "brudarna". Enligt bilderna på din länk stefan, verkar det ju vara en hap sp 44 jag har, men som sagt var, så har jag upptäckt att det finns många liknande fiskar... Honorna då. De är köpta från samma handlare (kunnig) och från samma kar med någon månads skillnad. I affären såg de alla gråa ut, men väl hemma har de allteftersom fått mer (och olika) färg. Vid leveransen till affären har de alla hetat "Haplochromis sp" enligt handlaren.
            Den mörkare fisken på bild 1 misstänker jag faktiskt kan vara en hanne, men är inte säker... Den ljusare har tuggat (och svalt), så den är jag ganska säker är en hona. Fiskarna på bild 2 och 3 är väldigt lika varann "i verkligheten", med den skillnaden att honan på bild 2 är "snyggingens" favorit, medans bild 3 är den som är "mobboffret". Den gula är som sagt var karets "svarte petter"...

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Dominanta honor kan bli ratt hanlika (till och med deras hormoner), men fisken har tydliga aggflackar vilket tyder pa en hane (honors ar oftast otydligare om de har).

              Bilden som Stefan lankar till ar mycket lik en "typisk" sp. 44. Ibland kan de bli valdigt svarta. Till och med kolsvarta med roda fenor.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Itsa
                Användare
                • november 2005
                • 44

                #8
                Det där med äggfläckarna är lite klurigt, eftersom alla fiskarna har väldigt tydliga äggfläckar. (Även "favoriten" som bevisligen är hona eftersom jag fn har ett 50-tal månadsgamla yngel efter henne och "snyggingen"...
                Antar att det är rätt svårt att försöka identifiera gänget enligt halvkassa bilder på nätet, men jag tar tacksamt emot förslag, som jag kan kolla upp närmare själv sedan!

                Kommentar

                Arbetssätt...