Zeolit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #16
    Allt levande har ett konstant protein/fosforförhållande. När du slänger i mat med proteiner så slänger du också i given mängd fosfor. Detta bör då leda till att fosfathalterna ökar samtidigt och linjärt med nitratnivåerna (enligt redfield i förhållandet ca 1:7) Om du fokuserar på att få ner kvävehalterna utan att få ner fosfatvärdena så kommer givetvis förhållandet mellan fosfat och nitrat i vattnet att förskjutas (jag antar att zeolit inte tar nämvärda mängder fosfat tillsvidare). Att skjuta förhållandet mot förhållandevis mer fosfor ger perfekta tillväxtmiljöer för cyano. Dessutom är fosfat inte ofarligt i (mycket?) höga koncentrationer.

    Angående nitrats giftighet så är det troligtvis bara relevant om man har extremt syrekrävande fiskar, tex troffar. För de flesta andra fiskar kan nitrat ses som helt ofarligt vid de nivåer som är aktuella i akvarium.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #17
      Ok, förstår lite mer, men inte kopplingen fosfor-kväve(men du behöver inte förklara mera, jag får gå en kemikurs eller mejla Redfield).

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #18
        Zeolit har använts (används) som alternativ till fosfat i t ex tvättmedel.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #19
          Kalle-Maja,
          jag tror nog att Zeolit funkar, men frågan är vad olika Zeolit gör, hur mycket det krävs och hur dyrt det blir i längden. Enda raka är att leta mer vetenskapliga tester samt att testa själv. I en del kar kanske Zeolit/andra adsorberande/absorberande ämnen är verkligt vettigt att köra, t ex i extremt surt vatten.

          Blå filtermatta jämförde jag inte med, ett denitrifierande filter byggs enkelt av en ogenomskinlig hink med lock, ett antal meter slang samt något filtermaterial (exempelvis biobollar) inne i hinken. Tror ett sådant filter är svårslaget vad gäller just denitrifieringen och det håller mycket länge utan att regenereras/bli skitigt. En annan femma om vissa Zeoliter funkar enligt jonbytarprinciper, det gör inte ett denitrifierande filter.

          Edit: hittade en bra länk till principerna för ett denitrifierande filter som man bygger själv. Tänk bara på att ni rubbar nitrat/fosfat balansen om ni kör igång ett sådant filter. Fosfatet behöver också minskas.



          Hilsen,

          P
          Senast redigerad av PatrikMalmo; 13 februari 2006, 08:40.
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          Arbetssätt...