Vilka Malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qvintus37
    Användare
    • november 2002
    • 21

    Vilka Malawi?

    Hae beslutat mig för att fylla upp karet med Malawi-ciklider, har inrett med mycket sten. Ska skaffa 5 golden och 5 röd zebra, imorrn. några tips. Är nybörjare, allt tips godtages.

  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Dom har väldigt fina golden på akvarieleasing i sumpan i sthlm nu,dom är små men väldigt fina i kvaliten.



    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • elof
      Användare
      • maj 2002
      • 225

      #3
      kolla vattnet först och främst. men det har du säkert redan gjort.. sen skulle jag personligen skaffat mer än 5st / art, men det beror förståss på hur stort karet är.

      MVH Simon

      MVH Simon

      Kommentar

      • Ola
        Användare
        • augusti 2002
        • 1232

        #4
        Hur stort är akvariet?
        Man kan använda mycket kalksten för att få hårdare vatten, det trivs dina firrar i=) men det vet du säkert redan...

        Ett tips är att ha lite fler fiskar än 5 st/art
        ha bra vatten rörelse=Stark pump vatten/h. aja
        ha d bra lycka till.
        Mvh Ola

        ola lindeberg
        ola lindeberg

        Kommentar

        • qvintus37
          Användare
          • november 2002
          • 21

          #5
          Akvariet är på, 375l och är inrett med bla kalksten, Vad kostar golden på akvarieleasing?. funderar på att åka dit idag, dom har ju mycket malawi där

          Kommentar

          • fredrikr
            Användare
            • oktober 2002
            • 985

            #6
            Med tanke på storleken på karet och på de arter du valt är nog 25 fiskar inte fel. Har du bara 10 tror jag de blir ganska skygga, och det kan även bli mer aggressioner.

            Akvarieleasing vill nog ha cirka 80:- för ungfiskar. Sedan har du ju 10% rabatt som NCS-medlem.

            Mvh,

            /Fredrik


            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

            Kommentar

            • qvintus37
              Användare
              • november 2002
              • 21

              #7
              Det blev inga "golden", de bidde johanni istället. 5 johanni och 5 röd zebror. Dom hade inte vart i akvariet i 2 min ens. innan Johanni hanen började darra framför honorna :-), det tycker jag är kul. Men nu verkar det som han darrar mer framför zebrorna än sina egna brudar.jag köpte 2+3 johanni, den andra mindre dominanta hanen däremot verkar inte gilla tidelag. Vi får se hur det går, zebrorna är svåra att urskilja könen på än så länge

              /johan

              Kommentar

              • qvintus37
                Användare
                • november 2002
                • 21

                #8
                i början var de Malawi jag köpt pigga och ej rädda, men över en natt blev de plötsligt väldigt skygga och gömmer sig direkt jag närmar mig akvariet. Varför är det så här, i början var det ju jätte bre, simmade upp direkt för att de trodde det var mat på gång.

                //Johan

                Kommentar

                • qvintus37
                  Användare
                  • november 2002
                  • 21

                  #9
                  en fråga till, såg några fina röd-zebror påakvarielagret, OB och en blå hane, samtliga mer eller mindre vuxna. Kan jag slänga i dessa med mina andra zebror? De är ca 6 cm. Finns OB-färgningen bara hos honoe eller har hanar också denna vackra färgning?

                  Kommentar

                  • Jesper Kinnås
                    Användare
                    • april 2002
                    • 34

                    #10
                    citat:
                    i början var de Malawi jag köpt pigga och ej rädda, men över en natt blev de plötsligt väldigt skygga och gömmer sig direkt jag närmar mig akvariet. Varför är det så här, i början var det ju jätte bre, simmade upp direkt för att de trodde det var mat på gång.

                    //Johan

                    Hej!

                    Om jag har fattat det hela rätt har du nu bara 10 fiskar i karet? Om man har för lite individer i karet kan dom bli mycket skygga. Så prova att lägga i mer fisk. undvik dock gärna fisksoppa (få individer av många arter), utan försök att köra många individer/art. Blir snyggare då.

                    /Jesper
                    /Jesper

                    Kommentar

                    Arbetssätt...