Äggläggare och Synodontis multipunctatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    Äggläggare och Synodontis multipunctatus

    Hur är det med dem kombinationen?
    Är det Synodontis multipunctatus som kan ha ätit upp mina N. Leleupis romkaka?
    Om ja, är det en omöjlig kombination, som jag bara skall skilja på, om jag vill få se några små gulingar?
    Förra gången de lekte blev det frisimmande yngel. Men icke denna gång.
    Min zoon
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Synodontis kan vara trixiga mot rom, enligt mina erfarenheter. Om du lyckats få fram yngel förr så blir jag dock lite osäker. Kanske leleupi-paret har grälat och käkat upp den själva? leleupins parbildning brukar inte vara så stark - har haft dem i några omgångar, och det var mest bråk tyckte jag.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Havs
      Användare
      • december 2004
      • 607

      #3
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Synodontis kan vara trixiga mot rom, enligt mina erfarenheter. Om du lyckats få fram yngel förr så blir jag dock lite osäker. Kanske leleupi-paret har grälat och käkat upp den själva? leleupins parbildning brukar inte vara så stark - har haft dem i några omgångar, och det var mest bråk tyckte jag.

      Hilsen,

      P
      Jag har haft mitt Leleupipar bara en kort tid. Trots det, har de hunnit leka två gånger och vid första tillfället fanns inte malarna med i karet. Förmodligen blev de uppätna av föräldrarna eller någon annan fisk i karet.
      Jag hade tänkt slanga upp ett drygt tiotal yngel, men fick aldrig chansen vid det andra tillfället.
      Mitt N. leleupipar har inte vistat något bråk och stök alls.
      De har gökmalarna är jag inte alls förtjust i. Jag är inte säker på att jag vill ha dem i mina malawikar heller.
      Min zoon

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Då kan du kanske vara lycklig - ett harmoniskt leleupi-par!! Plocka ut gökmalarna och testa igen. Gillar du dem inte så får du väl sälja dem till hugade spekulanter. Personligen är jag rätt glad för Synodontisar, men smaken är som baken!!

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Havs
          Användare
          • december 2004
          • 607

          #5
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Då kan du kanske vara lycklig - ett harmoniskt leleupi-par!! Plocka ut gökmalarna och testa igen. Gillar du dem inte så får du väl sälja dem till hugade spekulanter. Personligen är jag rätt glad för Synodontisar, men smaken är som baken!!

          Hilsen,

          P
          Synodontisar, det finns ju som bekant många varianter. Jag hade hoppats att mina tre som jag fick av en akvariekompis skulle visa sig vara någon annan än just multipunctatus.
          Om det hade varit så, hade jag varit gladare.
          Min zoon

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Off topic, men vad gör dig lack på just dem? *nyfiken* Jag har aldrig haft just dem, men petricolan har jag fem st av. De kan vara minst lika jäkliga romrövare för substratruvarna, och klipper gärna yngel av snäcklekare. Ser ingen skillnad i beteendet jmf med multipunctatus direkt, med undantag för hur de leker. Storlek och färg skiljer också något, men det är det lilla.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Ralph
              Användare
              • maj 2002
              • 736

              #7
              Jag hade en produktiv C. Moorii-grupp och en av honorna hade bekymmer att hålla munnen stängd så det ploppade ut yngel lite nu och då. De hann knappt landa på bottnen så var min gökmal där och sög i sig dem. Så nog tror jag att de käkar allt som de kan få i sig, inklusive ciklidägg. Rena smörgåsbordet.

              Håller med, lyft ur malen och hoppas på yngel igen!

              Kommentar

              • Havs
                Användare
                • december 2004
                • 607

                #8
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Off topic, men vad gör dig lack på just dem? *nyfiken* Jag har aldrig haft just dem, men petricolan har jag fem st av. De kan vara minst lika jäkliga romrövare för substratruvarna, och klipper gärna yngel av snäcklekare. Ser ingen skillnad i beteendet jmf med multipunctatus direkt, med undantag för hur de leker. Storlek och färg skiljer också något, men det är det lilla.

                Hilsen,

                P
                Jag gillar inte om dem iom förmodligen snor äggen av substratruvarna och jag gillar inte heller att de är riktiga gökmalar dvs mina dubbar kanske kommer att spotta malyngel istället.

                Jag hade mycket hellre haft petricolan, som du har. Den Synodontisen skall ju inte vara en riktig gökmal.
                Min zoon

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Oki, det är gökleken du inte trivs med. Fullt förståeligt, om du vill ha Dubbe-yngel. Själv hade jag tyckt det var skoj med mal-yngel... *s* Bara att prova petricolan i stället - borde gå fint att byta rakt av, om någon är intresserad. Petricolan leker i grottor, har inte alls något gökbeteende såvitt jag förstår.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • jullen
                    Användare
                    • mars 2005
                    • 628

                    #10
                    Jag har en ensam multipunctatus i mitt 585 med malawi och dom leker där endå. såg igår att jag hade ett stort rödzebrayngel där tex.

                    men han ska nog få några polare snart.
                    mvh ville.

                    375 L Malawi
                    585 L Malawi
                    54 L Johanniyngel
                    25 L OB rödzebrayngel

                    Kommentar

                    Arbetssätt...