Apisto uppsättning till 250L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Captain Steve Zissou

    Apisto uppsättning till 250L

    Ohoj, är ny här och tänkte fråga om råd angående en nystart av ett sydamerikakar på 250L (15år sedan sist),så här var det tänkt:

    2 par A.Agassizi
    1 par A.Viejita
    1 par A.Cacatuides
    1 par M.Ramirezi
    12 neontetror eller svart neon..

    Blir det för trångt och för bråkigt tror ni? eller klarar jag mig om jag inreder små revir i karet?
    Är osäker hur regnbågarna tar till varandra har aldrig haft 2 hanar tillsammans. Fiskarna har redan parat ut sig i Akvarieaffären som tur är. Avariet är 130 långt.Följdfråga; mitt stativ är 110 cm långt men samma bredd som akvariet kan man låta akvariet sticka ut 10 cm på vardera sida om man köper en ca 4 cm tjock träbräda och lägger på stativet eller är det för tungt? Är ingen matematiker men det borde hänga på tjockleken på träbrädan som akvariet står på eller? Är det någon som experimenterat med nåt liknande?
    BTW schysst site!sist jag höll på fick man springa på bibblan varje vecka för att förkovra sig men tiderna förändras som tur är.....
  • gladhertha
    Användare
    • mars 2005
    • 49

    #2
    Själv tycker jag det låter mycket. Kanske bara jag.
    /Hanna
    540l
    112l
    63l
    21l
    12l

    Kommentar

    • wofflan
      NCS Medlem
      • september 2003
      • 660

      #3
      om du delar upp akvariet i väldigt tydliga revir skulle jag tro att det kan funka, och om det inte gör det går det ju alltid att flytta ett par till ett nytt mindre kar [:-)]
      10 cm på varje sida borde inte vara några problem tycker jag, om du lägger en skiva mellan ställningen och karet

      välkommen hit förrensten
      Mvh Fredrik

      Kommentar

      • matereo
        Användare
        • januari 2006
        • 169

        #4
        Mina erfarenheter (har haft 250l apisto-akvarium!) säger att du borde fimpa ett av paren åtminstone... kanske två... och skaffa flera honor till hanarna. Ofta så försvarar hanen en yttre revirgräns och har flera honor som den leker av innom reviret(de har mindre egna revir innom hanens), så har det iaf. funkat hos mig. Vidare så är det väl en fråga om hur akvariumet är proportionerat!? Ett stort men högt (trendriktigt) kar rymmer ju inte så mycket, stoppa sedan i nån btn bakgrund eller likn. så har man inte mycket yta för firrarna kvar. Dom gamla tumreglerna om akvariemått och minimum borde omrevideras lite och anges på nåt annat sätt faktiskt... juh!?
        Senast redigerad av matereo; 10 februari 2006, 12:51.

        Kommentar

        • Captain Steve Zissou

          #5
          Kanske bara ett par agassizis då, onödigt att pusha lyckan med en gång!
          Och visst borde 10 cm kunna sticka ut jag övertalar mig själv om inte annat, tack för hjälpen

          Mvh The Captain

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Låter som lite väl mycket bottenhävdande fisk, i mina öron. Fokusera mer på harem-beteendet hos en del Apisto, är mitt tips. Två-tre arter dvärgar kan funka om du inreder akvariet verkligt bra ur revirsynpunkt, men välj då firrar som skiljer sig åt i beteende och "placera" dem beroende på hur du inreder. En haremlekande Apisto, med flera honor, ett par Fjärilar (leker öppet, och inte i grottor) samt kanske någon art till som är extremt grott-orienterad och därmed kräver små revir om de är rätt inredda.

            Men, men - smaken är som baken!! Testa och se.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • ovj78

              #7
              Vad är syftet med karet, vill du ha lyckade lekar där du kan dra upp lite yngel eller bara ha en trevlig uppsättning med fiskar?

              Kommentar

              • Helenai
                Användare
                • oktober 2004
                • 269

                #8
                Ja, det är en bra fråga.

                Jag har valt att sätta schackisar och röda dvärgciklider ihop. Det funkar. Ett par A. hongsloi och 1+4 schackisar. Men jag kan ändå uppleva det som lite mycket ibland, att ingen riktigt hittar "hem". Karet (250 l) är i nuläget uteslutande för sällskap, även om arterna är noggrannt utplockade m a p
                a) ursprung
                b) helst utan värsta aggro-beteendet

                Den gamla röda dvärg-honan spöade förresten upp den nya hanen så de får gå separat ett tag tills han känner sig mer som "herren på täppan". Mitt tips! Börja med en uppsättning som PatrikMalmö rekommenderar och lägg till om du tycker det blir glest eller tråkigt. Och ur apistosynpunkt är det ju bottenmåttet som är väsentligt på en glaslåda inte höjden. Har man skalarer är prioriteringen en annan...
                Varde ljus... och det vart mörker.

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                Kommentar

                • Kalle-El
                  Användare
                  • augusti 2005
                  • 255

                  #9
                  Vet inte om jag bara hade otur eller inte, men jag kunde inte hålla kakaduor tillsammans med regnbåge i ett 320 liters kar. Det blev enkelt uttryckt inbördeskrig.

                  Blev tillslut så trött att jag gjorde mig av med dem allihopa och ersatta dem med trevligare fjärilar och andra mer lugna dvärgar...

                  Kommentar

                  • Kalle-El
                    Användare
                    • augusti 2005
                    • 255

                    #10
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Låter som lite väl mycket bottenhävdande fisk, i mina öron. Fokusera mer på harem-beteendet hos en del Apisto, är mitt tips. Två-tre arter dvärgar kan funka om du inreder akvariet verkligt bra ur revirsynpunkt, men välj då firrar som skiljer sig åt i beteende och "placera" dem beroende på hur du inreder. En haremlekande Apisto, med flera honor, ett par Fjärilar (leker öppet, och inte i grottor) samt kanske någon art till som är extremt grott-orienterad och därmed kräver små revir om de är rätt inredda.

                    Men, men - smaken är som baken!! Testa och se.

                    Hilsen,

                    P
                    Kan du inte ta och nämna några grottlevande dvärgar också?

                    Kommentar

                    • ovj78

                      #11
                      I stort sett alla apistos är grottlekande men knappast grottlevande.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...