Info om Enantiopus sp. "kilesa"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndyH
    Användare
    • juni 2005
    • 69

    Info om Enantiopus sp. "kilesa"

    Är sugen på att skaffa denna ciklid någon gång längre fram så jag undrar vad folk där ute har för erfarenheter vad avser det mesta egentligen som antal, könsfördelning, storlek på akvarie, inredning och eventuella medinvånare? Är tänkt i ett 540 liters.
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Här är en bra artikel om "kilesa" från Ciklidbladet:
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Niklas Olsson
      Användare
      • februari 2003
      • 1156

      #3
      Håller med...vore kul å höra folk med erfarenhet av dessa firrar...coola e dom ju helt klart.
      En bra artikel var det iaf.
      //Niklas

      www.nofoto.se
      Nofoto på Facebook
      ____________________________________

      Kommentar

      • hollowman
        Användare
        • februari 2006
        • 199

        #4
        hallå där !!!
        har för närvarande en grupp på 22 st kileser som är ca 5 cm så man börjar se färgerna lite på vissa .. hur cool siklid som helst .. tyvärr har jag tok för litet akvarium för dom .. men jag är ny på tanganyika så det var ett inpuls köp när jag startade upp mitt 300 liter .. utan att läst för mycket om dom att dom typ blir en 10-15 cm =P..
        men men jag såg bara dom fina färgerna + att det är F1 or man lär sig så länge man lever.. tänke först ta ut en fin grupp på 10 st men det blir för mycket tror jag i akvariumet ändå .där av har jag dom på försäljning just nu tyvärr ska jag väl säga det är en mycket trevlig och rolig cilkid specielt beteende..
        / hollowman

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Jag har ca 10 som går i 600-liters Tanganyika. Sällskap just nu är Cyps och några petricola. Funkar bra, då Kilesorna är kungar på botten. De är veka för att vara ciklider, så helst ingen konkurrens på botten. Kilesorna flyr även för en liten snäcklekare och Cypsen dänger också till dem ibland.

          Jag upplever dem som hyfsat känsliga. Kräver bra skötsel av akvariet - man får inte slarva någonsin. Köpte 18 från början, och några har strukit med när jag inte hunnit med karet som jag borde. De är också extremt lättstressade, ffa vid transporter. Gjorde bort mig redan vid transporten av dessa firrar, fastän jag visste om att de är känsliga. 6 st fullvuxna/halvvuxna blandat i stora påsar är för många - två var döda redan när jag kom hem (flytten var enbart mellan Lund och Malmö). Max två i varje påse rekommenderar jag.

          Rätt kvicka på att tigga också, lär sig snabbt rutinerna vid matning. För att se dem uppföra sig naturligt får jag sitta stilla en stund. Käkar annars det mesta jag erbjudit, från torrfoder/pellets till fryst foder. Små ryggradslösa djur är förmodligen den mest naturliga födan.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • AndyH
            Användare
            • juni 2005
            • 69

            #6
            Fiskar upp min gamla tråd. Kommer så småningom att ha ett 375 l med btn-rocky bakgrund tillgängligt för nya fiskar. Funderar då på om man skulle kunna ha en liten gruppp kilesa där i? Vet att större kar rekomenderas men är det för litet överhuvudtaget att ha en fungerande grupp samt få lek med dem?
            Senast redigerad av AndyH; 17 januari 2007, 22:26.

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • januari 2003
              • 3368

              #7
              Precis som Patrik skriver så är de lite veka ibland. Jag har tom stirrat ihjäl en melanogenys. Jag bara satt och kollade in den när han letade mat och så bara dog den .. helt sjukt, värsta jag har sett. De måste vara dominanta i karet annars kommer de aldrig till sin rätt.

              Mvh
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • AndyH
                Användare
                • juni 2005
                • 69

                #8
                Tanken är att de ska gå där själva men utrymmet blir kanske lite för litet ändå, eller?

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #9
                  Ursprungligen postat av Cutekid
                  Precis som Patrik skriver så är de lite veka ibland. Jag har tom stirrat ihjäl en melanogenys. Jag bara satt och kollade in den när han letade mat och så bara dog den .. helt sjukt, värsta jag har sett. De måste vara dominanta i karet annars kommer de aldrig till sin rätt.

                  Mvh
                  Mm, man ser att du har en sån där "mördar-blick" på avataren!
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 3368

                    #10
                    Ha ha .. mitt fightface från ciklidstämman Jag ska byta avatar .. lovar

                    Mvh
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 3368

                      #11
                      Bättre?
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        #12
                        Hehe , ja nu snackar vi "cute kid" !
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #13
                          Ursprungligen postat av AndyH
                          Fiskar upp min gamla tråd. Kommer så småningom att ha ett 375 l med btn-rocky bakgrund tillgängligt för nya fiskar. Funderar då på om man skulle kunna ha en liten gruppp kilesa där i? Vet att större kar rekomenderas men är det för litet överhuvudtaget att ha en fungerande grupp samt få lek med dem?
                          Svårt att säga om de funkar. Har sett att de kan vara arenalekare (gick en hyfsat stor grupp i ett 200-liters och hannarna hade revir som låg precis vägg i vägg), så med 5-6 hannar och dubbelt så många honor kunde det kanske bli bra. Just nu har jag bara fyra kvar, 2 hannar och 2 honor. Går i ett 600-liters som enda bottenfisk och den ena hannen stressar nästan livet ur den andre. Just nu är i vart fall inte mina arenalekare... tror de ska gå i grupp för att det ska gå verkligt bra.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Ante
                            Användare
                            • november 2002
                            • 571

                            #14
                            dessa firrar har jag letat med ljus och lykta, dom förekommer sällan i handlarnas listor tyvärr, någon som har fisk över och kan skicka dom ?

                            Kommentar

                            • Kalle-Maja
                              Användare
                              • december 2004
                              • 1324

                              #15
                              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              Jag har ca 10 som går i 600-liters Tanganyika. Sällskap just nu är Cyps och några petricola.
                              Jag går och funderar på att skaffa några petricolor men har haft funderingar just kring hur kilesorna reagerar på dom. Har fått för mig att petricolorna cruisar runt som värsta kryssningsmissilerna och snabbt raserar alla små fina tinnar och torn dom små liven byggt upp. Men det är alltså inte så?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...