Grå/svart blästersand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    Grå/svart blästersand?

    Har f n yngeltorka i mitt kar, och funderar på om min ngt grövre sand kan ha med det hela att göra. Funderar därför på att gå över till blästersand från Biltema, men på en tråd pratade vissa om svart blästersand (eftersom grå kanske medför sämre utfärgning hos Mbunas).

    Undrar, dels vilka som säljer svart blästersand och dels om sämre utfärgning medför mindre produktion?
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Om jag inte är alldeles ute och cyklar tillverkas svart blästersand av antingen aluminiumsilikat eller kopparslagg. Hur aluminium är vet jag ej, men kopparslagg som inredning är garanterat dödligt för allt levande i karet.
    Tony Englund

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • september 2005
      • 1250

      #3
      Har du nyss bytt sand alltså? Jag tror inte det har med yngeltorka att göra. Jag har kört Mbuna framgångsrikt i många år med klassiskt grus a la engelsk sjösten alternativt vanlig grå sand. Det "producerades" i mycket stora mängder, år efter år. Däremot har fiskarna viloperioder. De är inte lika mycket på hugget året om. Vad talar du om för tidsperspektiv?

      Jag tror du ska försöka hitta andra orsaker...
      Senast redigerad av Per B; 08 februari 2006, 17:10.
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • mek
        Användare
        • januari 2005
        • 540

        #4
        Nope! Jag har ännu inte bytt sand (bara funderar på att göra det fn, vill vara lite försiktig). Däremot har jag gjort av med ett par fiskar, en av varje sort har dött och har förändrat lite bland stenarna. Efter det har jag inte sett fler tuggisar (på ca 3-6 månader nu).
        Grävandet pågår dock bland fiskarna. Har bara ca 3 cm fn. Tror även att det kanske kan påverka.

        Kommentar

        • andmob
          Användare
          • november 2003
          • 72

          #5
          mörk sand

          Har bytt till biltemas aluminiumsilikat
          Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Välkommen till hela familjen varuhus!

          för lite mer än en månad sedan. Både hos mina malawiciklider och i ett sällskapsakvarium med pansarmalar etc. Jag är grYmt nöjd med hur den ser ut. Perfekt kornstorlek, inte helt kolsvart utan går lite åt det brun/grön/svarta hållet svårt att förklara. Men jag är helnöjd och ingen fisk har dött eller insjuknat. Skäggtömmarna på pansarmalarna är "som nya"
          Så jag slår helt klart ett slag för denna sanden.. se till att tvätta ORDENTLIGT för det finns en hel del korn med alldeles för fin kornstorlek som bildar typ slam.. eller damm beroende på fuktighetsgrad
          I övrigt lämnar jag inga garantier för att den skulle vara ofarlig för fiskarna kemiskt sett, men aluminiumsilikat ska vara väldigt stabilt vad jag förstått..

          Kommentar

          • Gwendly
            Användare
            • december 2003
            • 374

            #6
            nu har jag visserligen inte biltemas blastersand men jag har en liknande produkt i mina kar. Om man har ett valdigt tunt lager (dvs bara tillrackligt for att dolja botten) och inte kor med slammsugare sa blir sanden brun/svart/gra aktig med tiden pga alger osv.

            Kommentar

            • mek
              Användare
              • januari 2005
              • 540

              #7
              Men är det inte bättre/smartare att ha ett ngt tjockare sandlager som Malawina kan gräva i?

              Kommentar

              • Gwendly
                Användare
                • december 2003
                • 374

                #8
                Mina Pseudotropheus polit's , Pundamilia igneopinnis (en victoria ciklid) och copadichromis azuers verkar glada med vad de har

                Kommentar

                • mek
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 540

                  #9
                  Såå.... förra helgen gjorde jag till slut slag i saken och bytte till biltemas ljusa blästringssand (och har valt att bara ha kvar de större stenarna i karet).
                  En vecka senare...... värsta sandhögarna och två tuggande Rödzebrahonor. Behöver jag säga mer?!

                  Kommentar

                  • Per B
                    Användare
                    • september 2005
                    • 1250

                    #10
                    Förändringar kan ofta vara av godo. Nu kan vi tjata om det berodde på sanden eller på allmänt miljöombyte. Huvudsaken att det fungerade.

                    Grattis!
                    mvh Per

                    Tanganyika och Västafrika i burkarna

                    Kommentar

                    Arbetssätt...