Växer ynglel fortare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fritte
    Användare
    • januari 2006
    • 44

    Växer ynglel fortare?

    Har under den senaste tiden provat att ha ett par lite större fiskar med mina malawiyngel. Kan det vara så att men får ynglena att växa snabbare av det. jag har fått för mig att dom har gjort det. men det kan ju oxå bara vara inbillning......... Någon annan som har någon erfarenhet av detta?
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Det låter mycket konstigt. Jag har snarare en omvänd erfarenhet av att yngel växer långsammare i sällskap med vuxna fiskar.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Fritte
      Användare
      • januari 2006
      • 44

      #3
      Man kan ju vända lite på frågan istället . Och fråga varför dom skulle växa fortare/saktare i sällskap me större fiskar?

      Kommentar

      • 56ovwal
        Användare
        • mars 2004
        • 664

        #4
        Jag har ofta märkt att yngel av t.ex. Tropheus som av olika anledningar blivit kvar hos föräldrardjuren ofta växt fortare än de som dragits upp i yngelkar. Någon logisk förklaring har jag inte. Kan det kanske vara en överlevnadsstrategi ? "-Ju fortare jag blir stor, desto fortare slipper jag riskera bli uppäten"
        Tillgången på mat i ett yngelkar borde vara större, men utrymmet ofta större hos föräldrarna. Vattenkvalite´n är förmodligen också bättre i odlingsakvariet till följd av större akvarium och lägre belastning.
        Äh, jag vet inte.
        Pigge
        Bygger ny akvarielokal:
        http://ovwali.blogg.se/
        Uppdaterad:2011-12-23

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Hmm, jag tror väl iofs att yngel tävlar mer mot varandra än mot sina föräldrar. Det verkar konstigt. Det borde istället isåfall vara så att de inte känner de behöver växa så fort eftersom deras föräldrar skyddar dem. Däremot är det mycket viktigt för många djur att växa snabbare än syskonen.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Fritte
            Användare
            • januari 2006
            • 44

            #6
            Det är väl kanske oxå så, att dom individer som växer snabbast kanske är dom som hade klarat sig ute i naturen oxå. I själva sjön är det väl högst 2-3% av ynglen som blir vuxna fiskar likaså i "lekkaret" om man har "normalt" med gömställen. Men om man har dom i ett yngelakvarium så kan man ju rädda 80-90% av ynglena.

            Kommentar

            • malplacerad
              Användare
              • maj 2005
              • 877

              #7
              Jag uppfattar det som att yngel växer snabbare i ett stort akvarium, de får mer uytrymme att röra sig på, de gör av med mer energi och äter alltså mer?
              ||||

              Kommentar

              • PålS

                #8
                Min erfaring om dette viser at yngelen vokser best i et yngelkar. Sammen med store fisker blir i de mer forsiktige og får dermed tak i mindre mat. Det er lettere å sørge for at yngelen får nok mat i et yngelkar.

                Generelt kan man si at energien i maten fisken spiser går til tre ting:
                1) Vekst
                2) Metabolisme (fordøyelse, indre organers forbruk o.l.)
                3) Bevegelse

                Altså: Dess mer energi fisken bruker på bevegelse og metabolisme, dess mindre energi blir igjen til vekst. Dermed vil det være en fordel å ha yngelen i et miljø der den slipper å bruke energi på å stikke av fra større fisk. Det burde heller ikke være en fordel å ha for mye strøm i akvariet. Temperaturen kan også med fordel holdes i nedre del av det anbefalte for arten fordi dess høyere temperatur, dess høyere metabolisme og dermed større forbruk av energi til andre ting enn vekst.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  En luring. Känner igen mig i "bägge läger". I en del fall med yngelkar, så drar en del iväg som Sören och ett gäng blir ofelbart efter. I andra fall i yngelkar går det snabbt eller långsamt för alla. De yngel som klarar sig i de större karen kan också dra iväg som Sören i växten. Jag funderar kring om de som klarar sig i de större karen är samma firrar som skulle dra iväg i växten även i yngelkar. En annan fundering är kring vattenkvalitet och utrymme. Det brukar vara bättre i större kar. Fodertillgången kan också spela in - i större kar med mindre konkurrens från firrar i samma size finns kanske smått foder att knapra på hela tiden. I ett yngelkar tar fodret snabbt slut. I dunno. Jag tror inte det handlar om närvaron av större firrar i allafall, rätt övertygad om att det är andra faktorer som avgör ynglens tillväxt.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...