Svackor i akvarieintresset

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    Svackor i akvarieintresset

    Ok, ännu en flummig tråd om ingenting, men ändå...

    Jag är nästan alltid sugen på att studera mina fiskar och kan sitta och stirra på dem hur länge som helst och tycker det är helt suveränt. Jag kan pilla med helt meningslösa grejer i lokalen en hel kväll och tiden bara flyger fram. Vattenbyten kan ofta vara kul eftersom det även finns annat att pyssla med under tiden etc.. Dock är ju inte alltid intresset på topp!

    Var ligger ditt intresse just nu om du använder följande skala:

    100 - Helt facinerad, byter vatten mer än man behöver, gillar att pyssla hela tiden
    80 - Byter gärna vatten varje vecka och älskar att pilla med annat också
    60 - Matar och byter vatten så som jag skall, men inte mer
    40 - Matar, men inte mer. Gör inte vattenbyten så ofta som jag borde
    20 - Funderar på att lägga ner hobbyn
    0 - Nerlagd hobby för länge sedan

    Jag har en liten svacka just nu och ligger nog på 65 eller så...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Har varit nere på "40" en stund pga familj och jobb som prioriterats. Är tillbaka på "80" nu och har haft en period på "100" tidigare (det minns nog en del som varit här på forumet..*S*).

    "20" skulle aldrig falla mig in att hamna...

    Kommentar

    • m[A]use^
      Användare
      • december 2005
      • 909

      #3
      Ny hobbie för mig så 100 för tillfälligt. Känner dock att ekonomin skulle behöva vara större för å förverkliga min troffe dröm. Ordentligt kar å tekniken som kostar en del. Å det känns en aning frusterande. Forumet här nyttjar jag till 100% å läser å läser allt jag kan komma över. Konstant... (frugan är vansinnig) Skulle även vilja börja plåta lite men det vågar jag inte säga. För å få tag i en kamera som tar bra bilder kostar nog en del. Så det väntar jag med till efter troffe karet blivit verklighet. En kick jag får är när jag ställer frågor här på forumet å får helsköna givande svar! Det är oxå en stor del av hobbien. Att kunna sitta hemifrån å få svar på ting man undrar över. Tack både Stefan å Zaphi för era generösa tips i ciklid världen!
      Min zoon
      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
      http://www.malawifreaks.se/forum

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • december 2004
        • 1324

        #4
        Jag ligger på runt 80. Vad det gäller allmänt intresse, lust, kunskapstörst och köpglädje har jag index 90 men å andra sidan är jag inte helt nöjd med nuvarande setup så min driftarglädje ligger och svajar upp mot 70.

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #5
          Runt 80 för mig med pga av ekonomiska skäl och restriktioner från övriga i hemmet. Dvs inte tillåten att köpa fler och större kar som jag vill och kan då inte ha de fiskar jag vill ha.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • ryghar
            Användare
            • oktober 2002
            • 215

            #6
            Just nu ligger jag på 100 eftersom jag håller på att skaffa nya fiskar till mitt 54L kar. Det blir otocinclus cocama + grönbågfensciklid.

            Men tänk på att det här är en subjektiv skala så det är inte möjligt att räkna medelvärde med sifforna...läser en statistikkurs just nu...
            Janne
            Min Zoon

            Kommentar

            • lobbe
              Användare
              • november 2005
              • 38

              #7
              Hej mitt ligger på 90 jag hade en liten nergång för 3 år sen då var den nere på 50 sen skaffade jag diskus och det var en nytändning för mig.Man kan sitta där i flera timmar och beundra dessa vackra fiskar.
              diskustobbe

              Kommentar

              • Linda A
                Användare
                • juli 2002
                • 404

                #8
                Jag har haft en svacka efter att jag flyttade och samma veva sålde mitt 450 liters akvarium då. (hade ett litet akvarium kvar i alla fall) men jag har inte funderat på att lägga av helt heller. Just nu är jag på 80 ungefär.
                Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                Kommentar

                • anli
                  Användare
                  • mars 2003
                  • 3740

                  #9
                  Just nu 60 typ... en liten svacka. Trött på ciklidyngel :-) och så tar NCS-arbetet en del tid. Sen kräver familj och hund sitt.
                  Lite mycket kar och fisk allmänt, hinner inte kolla in de jag har.
                  Skall bli lite mer odd-ball inriktning ett tag, det kan nog pigga upp.
                  Så kanske på väg mot 80...
                  Anders L

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #10
                    Ursprungligen postat av anli
                    NCS-arbetet en del tid. Sen kräver familj och hund sitt.
                    Jag känner igen det där, intresset är alltid på 100 men tiden medger bara ca 40. För tillfället när det inte är fullt lika mycket NCS arbete som vanligt, håller jag på att gallra ut i fiskbeståndet för att äntligen kunna göra verklighet av mitt sedan länge planerade Västafrika-projekt.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      30 skulle jag gissa. Jag har bara nagra akvarier hemma med barber och killies som far mat. Orsaken ar tid, plats och fukt. Man far tanka lite annorlunda i gamla engelska hus. Jag vet inte om jag vagar ha uppvarmda akvarier. Sedan far jag ju en stor del av intresset tillgodosett i jobbet, men det ar inte riktigt samma sak.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • olof
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1823

                        #12
                        Hej!

                        Jag ligger nog på 80 rätt konstant.

                        "Men tänk på att det här är en subjektiv skala så det är inte möjligt att räkna medelvärde med sifforna...läser en statistikkurs just nu..."

                        Man kan ju alltid ta fram medianen... har läst en del statistik...

                        Mvh

                        olof
                        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av olof
                          Hej!

                          Jag ligger nog på 80 rätt konstant.

                          "Men tänk på att det här är en subjektiv skala så det är inte möjligt att räkna medelvärde med sifforna...läser en statistikkurs just nu..."

                          Man kan ju alltid ta fram medianen... har läst en del statistik...

                          Mvh

                          olof
                          Eller ett histogram. Passar inte detta som en gallup?
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Per B
                            Användare
                            • september 2005
                            • 1250

                            #14
                            Jag ligger runt 80 som de flesta verkar göra. Egentligen borde jag ligga på 95-100 så här i början men mina studier snor mycket tid och de är prioriterade (helt korkad är jag alltså inte).

                            Robin, jag har liknande problem, ska vi bilda fackförening? Ett bra trix har jag annars nyligen provat. Jag talade mycket om ett 720-liters och då blev min fru orolig för bjälklaget i vår gamla kåk (med all rätt). Efter en diskussion gav jag med mig och sa att hon nog hade rätt och att jag nog fick nöja mig med 540 liter. Jag tror hon köpte tanken. ;-)
                            mvh Per

                            Tanganyika och Västafrika i burkarna

                            Kommentar

                            • wofflan
                              NCS Medlem
                              • september 2003
                              • 660

                              #15
                              känner igen det här med tidsbrist, jobbet, sambon och huset gör att jag inte riktigt hinner med som jag hade velat, men jag ligger nog på 60 just nu i nedlagd tid, intresset ligger dock på 100
                              Mvh Fredrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...