Fått problem med algmattor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doctor
    Användare
    • december 2003
    • 238

    Fått problem med algmattor

    Har suttit och sökt i forumet men hittar inte riktigt vad jag söker tyvärr. (Kanske söker på fel ord) Har hittat tabeller på alger och hur man ska få bukt med dom men om man som jag inte vet vad algtypen heter blir det ju lite svårt...
    Hur som helst så har jag sen jag gjorde om mitt 112 liters och stoppade i 3 prinsessor haft trassel med alger som lägger sig som en hinna över allt i akvariet, sanden, rutorna, filtren, ja allt. Bytt vatten en gång i veckan och matat ytterst sparsamt och har stoppat i ett par växter men det blir inte bättre. Tyvärr har två av fiskarna dött så nu är det bara en stackare kvar. Vad tror ni, vad kan det vara för grön alge som lägger sig som en hinna över allt?

    Hade tetror i det karet innan med massa växter utan problem, tömde allt och stoppade i sköljd sand och gjorde som jag alltid gjort när jag startat upp kar men nu gick nått snett uppenbarligen. Trist.
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Testa att sök på cyanoalger .. tror det stavas så
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Prova med att ha nedsläckt akvarium i en vecka och mata minimalt. Gör dubbla vattenbyten...dvs två vattenbyten under veckan.

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #4
        Skaffa jordätare så är problemet ur världen på nolltid.

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          Brukar släppa i min Panaque nigrolineatus (L190) i mitt 222 (som brukar vara utsatt av algmattor). Några dagar senare är det rent!
          Anders L

          Kommentar

          • Helenai
            Användare
            • oktober 2004
            • 269

            #6
            Cyanobakterier (eller blågröna alger), om det är mörkgrönt och slemmigt. Pälsalger eller andra grönalger om det är mer gräsgrön färg.

            Cyano sägs bero på överskott av ammonium med samtidigt underskott på nitrat (har betydelse om man har vanliga högre stående växter i karet). Mörklägg en vecka (utan att kika!), byt vatten och häll i salpeter (nitratkälla) och antingen fortsätt med de gamla växterna eller köp några nya. En dos TMG kan också hjälpa upp matbristen för de vanliga växterna.

            De gräsgröna grönalgerna, tja, varför inte en elak algätare i någon form? Eller mer skugga? De står närmare de högre växterna i sin metabolism, så de är på ett sätt svårare. Men bra med drag i eventuell ordinare växtlighet så hänger de inte med.
            Varde ljus... och det vart mörker.

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • juli 2003
              • 1827

              #7
              Precis...Om det är cyano så är det två steg i bekämpningen:
              1: Ta bort det som finns. Det finns tre sätt:
              a: Mörkläggning
              b: Mekaniskt
              c: Black molly (äter cyano)

              Sen gäller det att se till att det inte kommer tillbaka. Tre faktorer behövs åtgärdas:
              1: Amoniumnivåerna skall sänkas, genom:
              a: fetare biologisk filtrering
              b: snabbväxande växter
              2: Fosfathalterna skall sänkas genom vattenbyten
              3: Nitrathalterna skall höjas genom:
              a: Fler fiskar och/eller mer matning
              b: Kemisk nitratkälla såsom no3 eller salpeter.
              c: minska avgång genom att ta bort växter/ minska belysningstid.

              Att enbart tex byta vatten för att få ner fosfathalterna hjälper sällan. Detta för att förhållandet fosfat/nitrat fortfarande är snett efter vattenbytet.

              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • matereo
                Användare
                • januari 2006
                • 169

                #8
                Det har hänt endel...

                Det har hänt endel sedan jag var aktiv förra perioden, (80-talet fram till 92) tumreglerna i tropfrogs inlägg gäller, men det är oerhört vad massa lustiga biobalanssrubbande påfund som sett dagens ljus genom åren... bottenfilter, droppfilter mm. Något som slår mig som gillar discusar, skalarer, och andra softare amazonas-ciklider + endel växter är trenden mot allt kraftigare filtrering och vattengenomströmmning! Jag anser att balans där både fiskar och ev.växter trivs eg. inte finns, balansen skapar man... kräver lite jobb. I mina akvarier så filtrerar inte vattnet mer än max 2,5 gång/t ofta bara 2ggr/t (nyrengjort filter!). Detta i kombination med tropfrogs tips gör att förutsättningarna för algernas framfart minimeras... stoppa i massor av valisneria och några java-ormbunkar, men framförallt 3 firrar behöver ingen monstercirkulation, (algerna gör det!) inte ens massa firrar gör det om man byter vatten reguljärt och slamsuger noga!
                Senast redigerad av matereo; 06 februari 2006, 23:01.

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  #9
                  Appropå algmattor! Jag vill gärna ha en grön läcker algmatta på bakrutan och på stenarna. Hur gör jag? Jag har en pleco i karet nu - är han bidragande till att det inte bildas alger?

                  375 liter
                  filtrering 2000l/h
                  belysning: 2x36W lysrör märke Triton

                  Det enda jag sett i algväg är lite brunt på framrutan som jag tar bort ganska snabbt.
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • doctor
                    Användare
                    • december 2003
                    • 238

                    #10
                    Tack för alla tips! Nu är det bara en fisk kvar, kan det ha nått att göra med detta? Det blir för lite skit helt enkelt? Eftersom det är en stackare kvar nu bara funderar jag på om jag inte ska flytta ut henne o göra om karet till sydamerika igen. Men jag är ju lite sugen på jullar...
                    Robin du kan få min algmatta, sveper in allt i mysig grön färg!

                    Ska prova era tips, tusen tack.

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      #11
                      Robin: Skippa plecon, hästnosarna. Mata på med flingfoder och skrapa inte rutorna. efter några veckor har du en brun-grön algmatta. För att den ska bli grön måste man ha starkare ljus.
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • Buckshot
                        Användare
                        • april 2002
                        • 244

                        #12
                        Ursprungligen postat av Robin
                        Appropå algmattor! Jag vill gärna ha en grön läcker algmatta på bakrutan och på stenarna. Hur gör jag? Jag har en pleco i karet nu - är han bidragande till att det inte bildas alger?

                        375 liter
                        filtrering 2000l/h
                        belysning: 2x36W lysrör märke Triton

                        Det enda jag sett i algväg är lite brunt på framrutan som jag tar bort ganska snabbt.
                        Skaffa Metallhalogen-belysning
                        Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 4526

                          #13
                          Buckshot det vore det bästa men nu är det så att det inte går.. rent praktiskt där karet står.

                          Men det är mer ljus och inga malar som är melodin alltså?
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          • Helenai
                            Användare
                            • oktober 2004
                            • 269

                            #14
                            Jag har fått fina pälsalgmattor på trädrötter och stenar, trots att jag har haft algätande malar. Fast då pratar vi små otocinclus, visserligen i stim, men de är ändå små jämfört med många plecoarter. Förutsättningarna verkar vara att göda en del med TMG, men inte makronäring som nitrat/fosfat/kalium. I med fisk och mata i vanlig ordning.

                            Nu har jag en fin algmatta på det bakre glaset, ja på alla glas för att vara sanningsenlig (inte vad jag vill ha) och återigen. Mata ganska friskt, byt vatten som vanligt och vänta på resultat. I karet med belysning på bakre glaset är mattan mer grön och i karet utan bakre belysning är mattan mer brungrön och mer i sjok. Helt enligt ovan... [:-)]
                            Jag rekommenderar att spegla in lite solljus i karet också. Solen lyser in i små glipor mellan ramperna i mina kar. Det verkar spä på effekten ytterligare!! [B)]
                            Senast redigerad av Helenai; 07 februari 2006, 11:43.
                            Varde ljus... och det vart mörker.

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                            Kommentar

                            • Robin
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 4526

                              #15
                              Helena kan du reda ut begreppet TMG?
                              Mvh
                              Robin

                              Kommentar

                              Arbetssätt...