Besök på Nols Ciklidhobby!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    Besök på Nols Ciklidhobby!

    Efter att ha besökt Göteborg under helgen så passade jag på att även besöka Nols Ciklidhobby. En fin butik med mycket härliga ciklider. Kent var också en trevlig bekantskap.

    Med hem i kylväskan fick jag några Lamprologus Ocellatus gold, Två vildfångade Eretmodus Cyanosticus, orange Banque och fyra Julidochromis Ornatus. Eretmodusarna hade parat ut sig så därför behövde jag bara köpa två. Honan hade munnen full med rom. Hon var så duktig att hon behöll rommen hela vägen till Öland och sedan från påse till hink och från hink till akvarium. Håll tummarna med mig nu! Egentligen skulle jag köpt J Transcriptus Gombi men jag föll för riktigt snygga ornatus istället. Jag kunde tjata till mig kanonfina exemplar från lagret (tack Kent).

    Nu har jag släckt i båda akvarierna så de nya får lugnt. Det ska bli spännande i morgon att få studera dem närmare. [:-)]
    Senast redigerad av Per B; 05 februari 2006, 23:22.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    #2
    Det låter mycket trevligt, du måste vara ganska nöjd för tillfället. Jag har oxå planerat att svänga förbi där när jag fått ingång mitt nya tanganyikakar. Kanske i samband med ciklidstämman.

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Per;tala gärna om hur det går,tänker framförallt på Eretmodusen. Skulle själv tvivla starkt på att "parbandet" dem emellan skulle stå sig en flytt under ruvning. Hoppas givetvis att jag har fel och att det kommer gå att gå bra!
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        #4
        Ozric, jag funderade också men Kent var övertygande.

        Så här dagen efter så är hanen ganska ointresserad men välvillig. Honan följer honom ganska ofta men inte hela tiden. Rommen är kvar i honans mun och och de är akvariets kungar.

        Jag passar på att fråga om någon känner till "Bangue"? Eretmodus Cyanosticus, orange spot känner jag till och antog att "Bangue" är en fångstplats (den vanligaste fångstplatsen är nog Kigoma). Problemet är att namnet inte finns på kartor över Tanganyika, jag hittar inte heller information när jag söker på Internet (utom att Bangue är en av öarna i en nationalpark i Mozambique och det känns som lite långt bort). ;-)

        Tips mottages tacksamt!
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • Per B
          Användare
          • september 2005
          • 1250

          #5
          Hmm, nu har jag kollat. Det är jag som inte kan stava. Hästnosarna kommer från "Bangwe", inte "Bangue". [] Bangwe hittade jag på kartan intill Kigoma.
          mvh Per

          Tanganyika och Västafrika i burkarna

          Kommentar

          • MrGadget
            Användare
            • april 2002
            • 74

            #6
            Det parbandet är ganska starkt. Hade ett Eretmoduspar där honan blev sjuk och jag flyttade henne till ett mindre akvarium för medicinering. Efter två dagars förtvivlat letande hade hanen dött, honan dog sen efter tre dagar.
            "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
            http://mrgadget.esmartguy.com

            Kommentar

            • Per B
              Användare
              • september 2005
              • 1250

              #7
              Ozric, parbandet höll hos mina Eretmodusar. De har varit "snälla" men inte speciellt intresserade av varandra i en dryg vecka nu så jag funderade själv hur det var. Men idag bytte de rommen. Hanen drar det tunga lasset nu! (Tyvärr missade jag att få se bytet).

              Honan åt visserligen lite fast hon tuggade men nu tycker hon det här med mat är riktigt kul! Tropheusarna får slänga sig åt sidan när hon stormar fram. []
              mvh Per

              Tanganyika och Västafrika i burkarna

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                Det var som satan!! Trodde aldrig att det skulle gå,ärligt talat!! Men kul att det gjorde det!!
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                Arbetssätt...