Otopharynx lithobates chock!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Otopharynx lithobates chock!

    Halloj!

    Nu ska jag dra en liten historia här...hehe...jag är ganska överraskad...för att inte säga chockad över det jag nu upplevt.

    Jag köpte ett par Otopharynx lithobates, Zimbawe rock för några månader sedan och det var rätt ok storlek på dom. Hanen hade börjat färga ut så smått och han har en riktigt fin bläs på huvudet/nosen. Honan var ganska stor redan från början...något mindre än hanen, men inte mycket.

    Honan har alltid varit väldigt glupsk och verkligen speedat ikapp med hanen i uppväxt. Hanen har nu mer eller mindre färgat ut...

    Idag när jag gjorde vattenbyte så såg jag en sak som fick mig att bli chockad...jag tänkte...vaffan? Vad är det där för art jag har i karet...ser ju precis ut som min lithobates...men han är ju...där?!?!...också!?!?! Öh???

    Jag hade sett att hanen var uppretad och jagade en del förut, men inte reflekterat på vad han jagat. Vid en närmare titt...så ser jag att honan färgat ut lika mycket som hanen!! Med andra ord så har jag två hanar...och det roliga...hm...roliga är att den jag trott varit hona...är en hane med en helt annan färg..."han" är nämligen orange och inte klargul..."han" har ingen bläs...nja...kanske en ytterst liten.

    Så jag sitter med två hanar av...vad jag tror är Otopharynx lithobates...den ena är absolut det...men den andra har tydligen gjort något könsbyte när jag svackat i mitt akvarieintresse under några veckor.

    Någon som vet vilken art jag kan ha fått mer än Zimbawe rock?

    Eller kan honorna färga ut sådär (troligen inte...men men)?

    (Är ganska kritisk idag till handlaren som jag köpte fiskarna av)


    En bild på den äkta hanen...Otopharynx lithobates, Zimbawe rock.
    Senast redigerad av StefanL; 05 februari 2006, 21:16.
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Bild på honan...som blev hane. Jag kan tyvärr inte ta foto ikväll då min kamera är på service.

    Efter lite research så ser den här "hanen" ut som en Otopharynx lithobates, Thumbi West.

    Så lurad man kan bli...:-(
    Senast redigerad av StefanL; 05 februari 2006, 21:49.

    Kommentar

    Arbetssätt...