Hela botten rör sig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    Hela botten rör sig

    Tittade i burken och såg att något litet på botten rörde sig och fann en ny snäcka jag aldrig sett förut. Den är avlång, upp till drygt en centimeter och koniskt formad(glasstrut). Den rör sig ganska fort. Såg sedan att sanden rörde sig lite här och där och att det var fullt med snäckor överallt på botten. Dom flesta verkar vara just under "ytan" på sanden men en del visar upp sig även ovanför. Inga är på glaset. Det enda jag tillfört utifrån på sistone är vita mygglarver och en ancistrushona.

    Vad är det här för något? Vad äter dom? Anses dom "onda eller goda"?
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    De där rackarna är både bra och dåliga. Bra för att de äter matrester som fisken inte petar i sig, och dåliga för att de gärna käkar nyspottade yngel om de kommer åt. Enklaste sättet att bli av med dem är att lägga en bit räkmix på botten i ett släckt kar, vänta en halvtimma och sedan håva upp dem.
    Tony Englund

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #3
      Har för mig att troffemicke la ner en köttbit med snöre i för att fiska upp dem men jag är inte säker.
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • matereo
        Användare
        • januari 2006
        • 169

        #4
        Jag har emellanåt samma snigelkräk i mina burkar, men har sedan flera år en burk med 6 rejäla praktbothior. Kommer det med sniglar när jag köper nån slags växter eller annat, ja då lägger jag över bothiorna en vecka eller två (givetvis utan annan mat)... har även hört att sniglarna lägger ägg som sitter och kläcks i filtermassa!? Bothiorna funkar fint, precis som jag hört att köttbitar kan, men givetvis kan det inte befria en från alla... då måste man nog(om man har invasion) slänga sanden och växter och skålla rötter + sten alt. köpa nåt preparat och hälla i med fiskarna urtagna! Döda sniglar förorenar!

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Malajsisk sandsnäcka, "malaysian tower snail" på engelska, Melanoides sp. om du vill söka info. Ser ut så här: http://mikes-machine.mine.nu/specime...p_DSCN8220.jpg

          Ofarliga för allt utom andra snäckors rom, och möjligen fiskrom (blandade besked på den fronten, och jag har inte märkt något).
          Äter mest överblivet foder, fast tar också alger och ev. döda fiskar försvinner raskt. Massförökar sig snabbt. Håller sig vanligen nedgrävda dagtid. Blir upp till 2.5 cm långa (finns uppgifter om upp till 5 cm exemplar, men jag är skeptisk). Tål upp till 17 promille salthalt (halva salthalten i havet). Utrotar som sagt andra snäckarter genom att äta upp deras ägg - har du MSS i akvariet har du troligen inga andra snäckor.

          Bekämpning - om man nu vill det - sker enklast genom betade fällor (ett salladsblad som läggs i på kvällen & tas upp på morgonen räcker).
          Botior sägs äta bara unga exemplar, har aldrig testat själv.

          Kommentar

          • JockeB
            Användare
            • maj 2004
            • 2964

            #6
            Jag har ett gäng Botior som jag flyttar runt där MSS har blivit för många och det brukar vara rent på någon vecka sen ser man bara någon enstak, så praktbotior rekomenderar jag.
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • december 2004
              • 1324

              #7
              Tack. Jag har inget emot snäckor, snarare tvärtom. Det känns som att man behöver mer än fiskar för att få hyfsad balans i systemen. Får väl avvakta och se om dom tar över karet eller om jag accepterar dom. Posthornssnäckor är annars enligt vad jag hört den "nyttigaste" snäckan men blir alltså utkonkurrerad här. En anledning till varför den snäckan är populär är att den inte äter ägg. Det ska t o m vara så att den äter mögliga men inte friska ägg där förklaringen jag hört är att den inte "känner lukten" av friska ägg. Jag skulle gissa att den visst känner lukten av saker den både äter och inte äter men att olika feromoner triggar olika impulser. Att bekämpa snäckor med botior utan att fundera över orsaken till symptomen tror jag kan vara farligt. Har man fått en snäckinvasion kan det ju bero på överskott av t ex mat som utan att passera snäckorna omvandlas till nitrit. Avfärdar inte botietricket men tar helst till det som en nödåtgärd.
              Senast redigerad av Kalle-Maja; 05 februari 2006, 20:43.

              Kommentar

              • Mats
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 804

                #8
                Hej.
                Kan säga att jag har och kommer alltid att ha dessa snäckor i mina kar,varför jo dom är helt enastående på att hålla rent.Att dom skulle äta upp all rom kan ni ta med en nypa salt,dom går ihop med diskus och apistos plus malar.Har aldrig märkt att det skulle bli mindre kullar på grund av malaysiska sniglar.
                MVH Mats
                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 3368

                  #9
                  Det är inte kul när dessa snäckor sitter överallt. De tar fullständigt över karet tillslut. Fy för dom

                  Mvh
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Kan hålla med om att det inte är snyggt med för många sådana snäckor, men jag har under hela min akvaristiska bana fått höra att de hör till de nyttiga snäckorna. Extra bra ska de vara att ha i ett växtkar, då de gräver runt i botten och luckrar upp den lite. En av de få snäckor jag brukar "rekommendera" i vissa sammanhang.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • wofflan
                      NCS Medlem
                      • september 2003
                      • 660

                      #11
                      jag tycker att de är rätt snygga, gallrar man bara om det blir för många tror jag bara att de är till nytta i karet, just nu har jag inga själv men har funderat på att skaffa igen
                      Mvh Fredrik

                      Kommentar

                      • Mmm
                        Användare
                        • juli 2004
                        • 71

                        #12
                        Jag har också hört att de hör till de nyttiga snäckorna och har dem själv. Jag ser inte till dem så ofta och de gör nog en hel del nytta nere i sanden. Förökar sig inte särskilt fort heller, till skillnad mot posthornsnäckorna...

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Jag planterar in dessa i alla mina akvarier. De ar en bra indikator pa att allt satar nagorlunda ratt till (eller snarare om nagot gar att helsike). Ar de i gruset sa ar allt bra. Sitter de drosvis pa rutan, sarskilt vid ytan, sa ar allt inte bra (dor de ar det riktigt illa).
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Pierre_N
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 772

                            #14
                            Vi har sånnahär snäckor med, såg att någon skrev att de kan bli 5cm och det tvivlar jag inte på. De största vi har haft har varit minst 4cm iaf och största klarar inte ens praktbotian av, de försöker bita sönder dem ibland och de största sniglarna har ofta märken i skalet efter praktbotior. Vi har alltid trott att de stökar ner mer än vad de gör nytta men vi kanske skulle låta dem vara då, fast när det blir för mycket är det inte snyggt. Om man vill få bort dem och har sand i karen fungerar det kanon att sila bort dem, då får man bort de största iaf. Att lägga i räkmix och sedan fånga upp dem som någon skrev tidigare i tråden fungerar det med. De snäckmedel vi har testat har inte fungerat alls, och jag testade t.o.m att dubbla dosen (givetvis utan fiskar i karet) helt utan resultat.

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Julidochromis marlieri ater dem. De lurpassar pa dem, hugger dem i foten och snurrar sedan snabbt runt sin egen axel och far darmed ut dem ur skalet.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...