trimac/labiatum/citrinellum personlighet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _erik_
    Användare
    • februari 2005
    • 242

    trimac/labiatum/citrinellum personlighet?

    tjena!

    Jag har nu i min ägo 6 st labiatus på 10-14 cm och ett lekpar trimac på 14-18 cm. labiatusarna är otroligt, och då menar jag verkligen otroligt, mesiga jämfört med trimacarna när de var i den storleken. Min trimachane är ett riktigt charmtroll med massor av personlighet och det har han alltid varit ända sedan jag fick honom då han var runt 12 cm. varför är labiatusarna så mesiga? Är arten så eller är det kanske för att jag har så många som 6 st tillsammans?

    För trimacen har alltid varit en arg jävel som ibland gör utfall mot glaset när man går förbi. går man förbi labiatusarnas kar så blir det istället panik och labiatushög under en rot inte så kul....

    så min fråga är alltså: Är labiatus så här mesig eller är dom inne i någon slags fas?
  • Laesk
    Användare
    • februari 2004
    • 2447

    #2
    Hmm jag är inget proffs på labiatus direkt.. men går dom ensamma?

    Släng i lite strykfisk som dom får bossa över!
    (synd å säga de kanske, men några snabba mbunas från malawisjön funkar galant, iafall till trimac/flowerhorn)

    Skivtetror funkar ju me, men dom är ju inte lika snälla mot växter, om man nu har det.
    Lennart "Laesk" Axelsson
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

    With CANON you can!

    Kommentar

    • mrgreed
      Användare
      • juli 2002
      • 494

      #3
      Mbunas till 10 -12 cm Labiatum??
      Då får det nog till att vara väldigt snälla mbunas eller åtminstone väldigt små.
      Aurautus,Lombardoi och Elongatus och liknande i hyfsad storlek gör slarvsylta av Centraler som är 10-12 cm .
      Det vet jag av egen erfarenhet.
      Tänk på att en labiatum som är 10 cm bara är rena barnet till skillnad emot en auratus i samma storlek.
      Jag hade en Auratus på 11 cm som jagade en Aequidens Rivulatus på 18 cm!
      Dumt tips...
      Satsa på skivtetror eller liknande istället.

      Mvh
      Danne

      Kommentar

      • Laesk
        Användare
        • februari 2004
        • 2447

        #4
        Ursprungligen postat av mrgreed
        Mbunas till 10 -12 cm Labiatum??
        Då får det nog till att vara väldigt snälla mbunas eller åtminstone väldigt små.
        Aurautus,Lombardoi och Elongatus och liknande i hyfsad storlek gör slarvsylta av Centraler som är 10-12 cm .
        Det vet jag av egen erfarenhet.
        Tänk på att en labiatum som är 10 cm bara är rena barnet till skillnad emot en auratus i samma storlek.
        Jag hade en Auratus på 11 cm som jagade en Aequidens Rivulatus på 18 cm!
        Dumt tips...
        Satsa på skivtetror eller liknande istället.

        Mvh
        Danne
        Lägg mer märke till mitt "iafall till trimac/flowerhorn"

        Han här på bilden (12cm) fick bossa över Bright blue zebra ungdjur. Satte ihop dem då flowerhornen var ca 7cm, han tog över direkt!
        Lennart "Laesk" Axelsson
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

        With CANON you can!

        Kommentar

        Arbetssätt...