Räkmix recept

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    #16
    Skulle jag börja med räkmix igen så hade jag gjort ungefär som det står i den här länken. http://www.proteamity.se/foreningar/...nnehallId=1025

    Vet inte vad det är för astaxanthin du har köpt men rekommendationerna från tillverkaren för astaxanthinet som linkan AB säljer är 2-4 gr /kg mix. Ungefär det samma som 5-10 ml/ kg mix. (Den här doseringen kan du använda oavsett hur föhållandet mellan räkor/ärter är.)

    Jag skulle nog också gärna vilja stoppa i lite spirulina. Och det hade jag som mest använt 5ml/kg mix av.

    Jag tror inte det finns så mycket hemligheter när det gäller detta. Det som varierar lite från person till person är nog för det mesta förhållandet mellan räkor/ärter.

    En del använder sig av en vitamin som heter Dr Donsbach Multivitamin. Men det är ju inte heller några hemligheter.
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • december 2002
      • 1934

      #17
      Vad jag hört så måste mixen upp i en viss temp för att anstaxstasinet ska tillgodogöra sig

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #18
        Ursprungligen postat av wofflan
        Intressant med så mycket frukt i. Hur funkar det med proteinet från äggem, klarar fiskarna av att bryta ner det, detta har ju diskuterats mycket när det gäller oxhjärta?
        Vad jag kan se så verkar det fungera alldeles utmärkt. Jag ger det endast varannan dag eftersom det skitar ner vattnet. Varannan dag ger jag laxfoderpellets.

        Kommentar

        • Per B
          Användare
          • september 2005
          • 1250

          #19
          Robbe, odla inte konspirationsteorier. Det finns bara ett hemligt recept på Troffe-mat, alla andra är offentliga. Gör en lämplig räkmix. Välj procenthalt av räkor och ärtor efter en av de otaliga procentvarianter som olika företspråkare förespråkar. Häv i Astaxanthin. Klart! Det viktiga är att övergå gradvis från det foder dina Tropheus är vana vid. Mixa också väl så inga småbitar förekommer.

          Prova sökfunktionen så slipper folk sitta och tjata om sina "hemliga" recept. Hittar du inga med Astaxanthin så lägg till det själv.
          mvh Per

          Tanganyika och Västafrika i burkarna

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #20
            Roligt att så många människor litar mer på sig själva än på folk som är utbildade och vet vad dom gör när det kommer till näringslära och fodersammansättning, detta e ingen kritikt utan jag tyckte bara det va lite roligt när jag började fundera på det. Personligen litar jag mer på folk som vet vad dom gör (är utbildade) än på mig själv om jag inte har koll på vad jag sysslar med... roligaste är när man spär ut tex fiskfoder avsett för andra typer av fiskar och blandar den med ärtor o räkor, känns enklare att ta foder sammasatt för den fisken man har o sedan skita i att spä ut den =)=)
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #21
              Astaxanthinet fungerar utan att man behöver "värma" det...

              Om man vill ha astaxanthin i sin räkmix så är det bara att lägga till det till vilken räkmix som helst.

              Kommentar

              • Lundensis
                Användare
                • mars 2004
                • 2262

                #22
                Ursprungligen postat av Robbe
                Det kanske det är men är det ingen som kan skicka in ett fungerande räkmixrecept för Tropheus eller är alla hemliga?
                Du kan ju utgå från det recept jag redovisat och sen lägga till eller dra ifrån valfria ingredienser.

                Kommentar

                Arbetssätt...