döda amcistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PowerMerca
    Användare
    • mars 2005
    • 173

    döda amcistrus

    Mina vanliga ancistrus simmade omkring i min tank tills alla tre dog inom loppet av 4 dagar. Det var väldigt lustigt kan jag säga.
    De går tillsammans med 13 rödzebra och två auratus. Tempen ligger kring 25°C och de matas med räkmix och pellets.

    När akvariumet tändes på lördagsmorgonen låg det en död mal, och ögonen var såklart uppätna. Annars var kroppen orörd av de andra fiskarna. På magen var de konstiga. Den var uppsvullen och såg ut som den hade spruckit eller nåt. Verkligen konstigt. Denna procedur upprepades även mån och tis.

    Någon som har varit med om något liknande? Några idéer?
    Bör jag köpa nya eller ska jag vänta? Rutan blir väldigt smutsig

    merca
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    #2
    Döda fiskar kan ju svullna upp efter döden.
    Var de svullna i magen, när de levde?

    Var Ancistrusarna nyss inköpta?

    Hur var storleksförhållandena? Är det vuxna malawi och små ancistrusar, så kan det gå illa.
    Min zoon

    Kommentar

    • odis
      Användare
      • juli 2003
      • 74

      #3
      Har sett denna effekt i en del av mina odlingsburkar. (odlar en del ancistrus)
      I nio fall av tio så har det varit problem med vattnet, dvs. förhöjda nitritvärden.
      Jag har i och för sig bara haft problemet i relativit överbelastade kar, mycket fisk och riklig matning. Jag brukar då få problem med att filtren inte orkar med så detta skulle kunna vara ett problem hos dig också. Då byter jag ändå 25% av vattnet varje eller varannan dag och har i ett av de karen jag haft problem med 10x40x40cm filtermatta med powerhead på 2000l/h + ytterfilter i ett 240liters kar.
      //Anders

      http://www.hallandsakvaristerna.org
      http://www.gcg.se
      http://www.ladycoons.se

      Kommentar

      • Havs
        Användare
        • december 2004
        • 607

        #4
        Ursprungligen postat av odis
        Har sett denna effekt i en del av mina odlingsburkar. (odlar en del ancistrus)
        I nio fall av tio så har det varit problem med vattnet, dvs. förhöjda nitritvärden.
        Jag har i och för sig bara haft problemet i relativit överbelastade kar, mycket fisk och riklig matning. Jag brukar då få problem med att filtren inte orkar med så detta skulle kunna vara ett problem hos dig också. Då byter jag ändå 25% av vattnet varje eller varannan dag och har i ett av de karen jag haft problem med 10x40x40cm filtermatta med powerhead på 2000l/h + ytterfilter i ett 240liters kar.
        Ancistrusyngel brukar ju signalera taskiga vattenvärden genom att samlas i mängder högt upp på rutorna. Jag vet inte om Powermerca har haft det så.
        Men jag tycker ju inte att det kan vara ett överbelastat kar med bara dessa tre arter.
        Akvariestorlek, filtrering m.m. blir ju iaf intressant att veta också, innan någon får gissa vidare!?
        Senast redigerad av Havs; 05 februari 2006, 14:50.
        Min zoon

        Kommentar

        • PowerMerca
          Användare
          • mars 2005
          • 173

          #5
          det är tre stora rödzebra. men jag tror inte att det är de som är problemet de jagade aldrig malarna. aldrig.
          Magarna var inte uppsvälda innan de dog.
          de hade varit i akvariet i kanske två månader

          Kommentar

          • Havs
            Användare
            • december 2004
            • 607

            #6
            Ursprungligen postat av PowerMerca
            det är tre stora rödzebra. men jag tror inte att det är de som är problemet de jagade aldrig malarna. aldrig.
            Magarna var inte uppsvälda innan de dog.
            de hade varit i akvariet i kanske två månader
            Såg du att malarna åt någonting?
            Min zoon

            Kommentar

            • PowerMerca
              Användare
              • mars 2005
              • 173

              #7
              menar du att de skulle ha svältit ihjäl? det känns inte så eftersom magen var uppsväld och det såg grönt ut. Det måste ha varit räkmix eller alger i magen.

              Kommentar

              • Havs
                Användare
                • december 2004
                • 607

                #8
                Ursprungligen postat av PowerMerca
                menar du att de skulle ha svältit ihjäl? det känns inte så eftersom magen var uppsväld och det såg grönt ut. Det måste ha varit räkmix eller alger i magen.
                Japp, det var en undring. Men en ancistrus kan bli rejält smal utan att trilla av pinn.
                Min zoon

                Kommentar

                • calle-hallabro
                  Användare
                  • juli 2005
                  • 303

                  #9
                  Ursprungligen postat av HazelCR
                  Japp, det var en undring. Men en ancistrus kan bli rejält smal utan att trilla av pinn.
                  Är så tråkigt att komma in i väldigt många akvariebutiker.
                  Malarna brukar är nästan till 100% undernärda [:-(]
                  När man matar lite som butiker oftast gör så blir det helt enkelt inget över till de bottenlevande malarna.

                  När man ser så magra malar i butiken är det inte ens säkert att de klarar hemtransporten och inkoppning utan att trillar av pinnen.
                  Har man då köpt dyra L-malar så känns det verkligen inte kul.
                  Vi har gjort detta misstag och kommer inte att göra det igen.

                  På ett sätt är det förståligt att de är magra i butiken, för de är oftast VF och har transportarats länge utan mat + att grossisten matar dem nog inte speciellt mycket med tanke på att de snart ska skickas vidare.
                  Och i butiken får de ingen chans att återhämta sig då det är en kamp om de lilla matmängden som varje kar oftast får.

                  När man ska mata upp magra malar så är det inte lätt att ha andra fiskar i samma kar.

                  //Calle
                  **********
                  En Mal idiot!
                  www.goc.se

                  Kommentar

                  • elvin
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 252

                    #10
                    60 döda ancistrusyngel

                    Jag plockade upp en lavasten med ganska exakt 70st drygt 1cm stora ancistrusyngel i en hålighet. Jag har aldrig fått ancistrus yngel förut. Jag flyttade dem till ett yngelkar. Alla verkade må bra, men ett par av dem började "ramla omkring" okontrollerat. Nästa dag låg 55-60st döda i en hög. De 10 som fortfarande lever mår finfint! Jag antar att det var vattenvärdena som gjorde det? Det kan inte varit för hög nitrithalt, men kan det varit för högt ph? Temperaturen var inte annorlunda heller...

                    /AJ
                    Senast redigerad av elvin; 05 oktober 2006, 23:23.
                    960 liter...snart!

                    Kommentar

                    • intercepter
                      Användare
                      • juli 2006
                      • 56

                      #11
                      låt dem gå kvar

                      ancistrusarna är väldigt känsliga ännu mera som yngel vad jag märkt flyttar aldrig på mina yngel mera då jag märkt att de ofta inte klarar det
                      SvedalaCiklid

                      www.svedalaciklid.se

                      Kommentar

                      • calle-hallabro
                        Användare
                        • juli 2005
                        • 303

                        #12
                        Ursprungligen postat av elvin
                        Jag plockade upp en lavasten med ganska exakt 70st drygt 1cm stora ancistrusyngel i en hålighet. Jag har aldrig fått ancistrus yngel förut. Jag flyttade dem till ett yngelkar. Alla verkade må bra, men ett par av dem började "ramla omkring" okontrollerat. Nästa dag låg 55-60st döda i en hög. De 10 som fortfarande lever mår finfint! Jag antar att det var vattenvärdena som gjorde det? Det kan inte varit för hög nitrithalt, men kan det varit för högt ph? Temperaturen var inte annorlunda heller...

                        /AJ
                        Vattenvärde såsom salthalten kan i många fall ställa till det.
                        framförallt så är det sänkning av salthalten (uS) som de är känsliga för.

                        //Calle
                        **********
                        En Mal idiot!
                        www.goc.se

                        Kommentar

                        • Zzzit
                          Användare
                          • januari 2006
                          • 253

                          #13
                          Jag vet inte om jag är lyckligt lottad, för detta låter för mig helt otroligt! Jag råkade få några kullar i ett yngelkar, och inte ett enda yngel har dött! Jag har lagt dem i flera kar, och även ett gäng i poolen, men inte en enda dör! De får ingen xtra kost, utan äter räkmix, det som blir över!
                          Nu har jag ca. 70 kvar i yngelkaret, och även om de inte växer så fort pga. bristen på mat, så dör ingen! Har snarare problem med att de blir för många!
                          Men att ha en så kraftig cirkulation i ett 240 som odis skrev att han har, låter för mig lite väl kraftigt! Gillar inte malar ganska lugnt vatten?
                          Jag har 1500 liters cirkulationspump i ett 375, och förutom malarna finns där ca. 100 ungfiskar mellan 5-8cm. Räcker gott!
                          Jag är ingen malexpert, och vet inte vad som gör att de mår så bra hos mig, kanske för att jag inte bryr mig om dem så mycket? Tycker malar är de tåligaste fiskarna!
                          Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                          Kommentar

                          • Mike_Noren
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2695

                            #14
                            Ancistrus lever i naturen i starkt strömmande vatten, och även nykläckta yngel har ingen som helst problem att hantera stark ström, tvärtom verkar de gilla det.

                            Huvudanledningen till att ancistrusyngel inte överlever är att de svälter. Jag har aldrig sett massdöd av någon annan anledning, men fiskyngel är över lag känsligare än vuxna fiskar, så jag skulle rekommendera att undvika extremt höga temperaturer, hårda mediciner, skitigt vatten, samt naturligtvis att chocka ynglen genom att flytta dem från vatten med högre konduktivitet till lägre.

                            Kommentar

                            • Havs
                              Användare
                              • december 2004
                              • 607

                              #15
                              Jag har läst att många skriver att små ancistrusar är känsliga,men min erfarenhet överensstämmer med det Micke Noren skriver, nämligen att de är som de flesta andra ganska robusta yngel.
                              Jag har inga problem alls med mina små ancistrusar. Jag kan flytta runt dem i mina kar redan som cm små.
                              Välskötta vanliga kar fungerar alldeles utmärkt.
                              Jag har även sålt/skänkt/bytt bort små ancistrusar och det har endast varit problem en enda gång med döda ancistrusar. Och då fick de flytta till ett litet kar, med förmodligen lite svajiga vattenvärden.
                              Senast redigerad av Havs; 06 oktober 2006, 14:55.
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...