Nybörjarfrågor ang. art och grottor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alma

    Nybörjarfrågor ang. art och grottor

    Hej! Jag är nytillkommen här och i malawi-världen så ha överseende om några av mina frågor är ytterst "nybörjaraktiga".

    Vi fick hem våra fiskar idag vilket var ytterst trevligt! Jag upptäckte dock ganska snabbt att jag troligen behöver bygga fler grottor eftersom fiskarna inte kan komma överrens i sina diskussioner om vilken grotta som är vilkens. Nu är där två grottor, och akvariet består av 6 fiskar av två olika sorter där varje sort är 1+2. Nu till frågorna

    1) Hur ska jag säkrats, lämpligast, hyfsat snyggt och lagom svårt bygga mer grottor? Det som oroa mig är att jag inte har något skydd under grusen vilket jag i efterhand förstått inte är en dum idé. Jag är rädd att det blir för tungt och ostadigt och vågar inte stapla för mycket.

    2) Jag bad akvarieaffären skriva upp vad de båda sorterna hette så att jag inte skulle glömma detta. Den ena sorten hittar jag information om (PS. Acei mari gold) men den andra sorten hittar jag inte någonstans. Jag har letat både på nätet och i böcker. På lappen från affären står det (med reservation för stavfel) PS. cervius golden "golden" (alt. cervlus...). Jag hittar en sort som heter "golden" men denna är svart längst ut på fenorna, vilket mina inte är.

    []
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    #2
    Välkommen i gänget Alma! Ja det är alltid mycket man undrar över i början. Stenar behöver du inte vara jätterädd för, men sätt gärna lite frigolit under eller bredvid ställen med större belastning. Skifferplattor funkar bra även vertikalt. Man behöver inte göra "så snyggt" utan allting funkar; vit frigolit blir t ex på några månader brun eller grön och anpassad till övriga ytor. Ta lite riktigt stora stenar och ös på med ett gäng mindre. Exakt vad det är för fiskar du har är det andra som vet bättre.

    Kommentar

    • Alma

      #3
      Ursprungligen postat av Kalle-Maja
      Välkommen i gänget Alma! Ja det är alltid mycket man undrar över i början. Stenar behöver du inte vara jätterädd för, men sätt gärna lite frigolit under eller bredvid ställen med större belastning. Skifferplattor funkar bra även vertikalt. Man behöver inte göra "så snyggt" utan allting funkar; vit frigolit blir t ex på några månader brun eller grön och anpassad till övriga ytor. Ta lite riktigt stora stenar och ös på med ett gäng mindre. Exakt vad det är för fiskar du har är det andra som vet bättre.
      Ahh, så jag kan alltså ta vanlig hederlig frigolit, skära till och lägga mellan stenarna och grusen? Funderade också på skiffer att luta mot redan befintliga grottor och på så sätt göra fler hålutrymmen. TACK för tipset!
      Är ju lite nervös också att fiskarna ska skada sig om de gräver förmycket och grottor rasar, men det kanske man hinner stoppa innan? Vet inte rikigt hur snabba de är när de väl börjar gräva.

      Som sagt, många funderingar (som vanligt har man läst förlite känns det som)

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • december 2004
        • 1324

        #4
        Du har inga riktiga bulldozers, men visst har du möblerat karet i lite fel ordning. Frigolit mellan grus och sten har ingen funktion, meningen med frigoliten är att den ska fånga upp spänningar uppkomna av tryck från en sten e dyl förmedlat av ett massivt korn av någon jobbig mineral som man hade hoppats slippa just där.

        Har du ett gäng sand på botten behöver du inta vara så orolig. Kolla vad som händer. Berätta.

        Kommentar

        • Alma

          #5
          Sant.. tänkte inte så långt ang. frigolitens placering. Skyller på midnattstimmen...

          Ja, jag hoppas att akvariet inte tar någon skada av stenarna. Plockade bort det allra tyngsta innan fiskarna flyttade in, men det får bli skydd i botten när det blir dags att göra en helstädning av akvariet (när man nu ska göra det).

          Åker på jakt imorgon efter lite skifferstenar och ser vad jag hittar. Vilka andra sorters stenar/material är annars att rekommendera? (Just nu är där stenar plockade ute, kruka och kolstenar. Tror de heter kolstenar, fick dem av en vän som har ciklider).

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • december 2004
            • 1324

            #6
            Mest nöjd blir man när man hittat stenar och krukor från i närheten.

            Kommentar

            Arbetssätt...