Kar med BtN-moduler

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MAkke
    Användare
    • december 2004
    • 34

    #31
    Ursprungligen postat av Lacustris
    Back to natures hemsida tycker jag faktiskt är riktigt dålig.
    I butik kan man få en A4-sida i skala med modulernas konturer i platt format, det hjälper lite.
    Ett litet tips, som kanske hjälper lite:

    .gif bilderna på sidan http://www.backtonature.se/sweden/modules.html kan du spara ner på din dator. Likaså .gif-bilderna med en bakgrund av rutnät som du når genom att klicka på länkarna "Storlek". De senare är skalenliga sinsemellan (alltså bilderna på olika moduler är i samma skala), medan de förra inte är det. Däremot har de förra ingen bakgrund, vilket har sina poänger (läs vidare). Importera båda .gif-bilderna i ett grafikprogram typ Illustrator, skala om den första .gif-bilden så att den har samma storlek som den med rutnät, och kasta sedan den med rutnät. Nu har du en skalenlig bild av en modul utan bakgrund (dvs utan rutnät). Passa in dessa i en skalenlig rektangel som motsvarar akvariets storlek. När du väl skapat dej ett bibliotek av de moduler du är intresserad av är det bara att CADda på...

    Mikael

    Kommentar

    • Laesk
      Användare
      • februari 2004
      • 2447

      #32
      Ursprungligen postat av Lacustris
      Nu skall jag fortsätta att dumglo på mitt tomma 720-kar och försöka bestämma vilka moduler jag skall ha. Hu !!

      Kanske kan hjälpa dig lite....

      Från vänster: C , U , H , L , C
      (U och L, är sågade lite i överkant så de är öppna upptill)
      Lennart "Laesk" Axelsson
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

      With CANON you can!

      Kommentar

      • Lacustris
        Användare
        • juni 2005
        • 142

        #33
        Tack, inspiration är alltid bra.

        Hade själv en liten fundering på att modellera upp modulerna mycket grovt i 3D (i Autodesk Inventor) och sedan lägga på en ytbild (eller "skin" som de säger i spelvärlden). Håller man det grovt tar det faktiskt inte så lång tid. Sedan kan man experimentera och såga moduler utan kostnader till man hittat rätt.
        Det kan vara värt en kväll extra på jobb för att få lite bättre hum om det. Det hela stupade dock på att det inte fanns tillräckligt med fakta om modulernas dimensioner. En bild från sidan och en ovanifrån med mått hade varit tillräckligt komplement för att kunna yxa till dem.

        Nu blir det till att göra en "intelligent gissning" och sedan köra vidare på det och göra det bästa av det.
        Det är aldrig för sent att ge upp!

        Kommentar

        • Pär J.
          Användare
          • april 2002
          • 219

          #34
          Det rutnät som visas på sidan är kanske inte helt säkra. Har en modul G, som enligt måtten skulle vara mindre än 40cm vilket inte passar i mitt 40cm kar. Troligen är måtten bara en fingervisning och sedan är det +/- några cm berornde på att modulerna inte är identiska.

          Fler med denna erfarenhet eller hade jag bara otur?

          /Pär

          Kommentar

          • Alexander Wiberg
            Användare
            • februari 2005
            • 445

            #35
            Ursprungligen postat av Micke
            Slangen från pumpen är inte fastsilikonad utan bara löst instucken. Powerhead-pumpen som används på bilden har bytts ut mot en Eheim-Compact med mindre kapacitet, eftersom den snabbt tömde modulen på vatten om det fastnade smuts på silen till insuget.
            Tror du det hjälper om man har två insug, och alltså silar? Saken är den att jag har skaffat en filtermodul (R), och hade tänkt att ha all filterverksamhet där tillsammans med ett pumphuvud med en kapacitet på ca 1500 L/H. Akvariet är på 375 liter. Inte bra om modulen töms på vatten.
            A.Wiberg (alex83)

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #36
              Ursprungligen postat av Alexander Wiberg
              Tror du det hjälper om man har två insug, och alltså silar? Saken är den att jag har skaffat en filtermodul (R), och hade tänkt att ha all filterverksamhet där tillsammans med ett pumphuvud med en kapacitet på ca 1500 L/H. Akvariet är på 375 liter. Inte bra om modulen töms på vatten.
              Det skulle det säkert göra, jag valde att byta pump istället eftersom kapaciteten räckte till mer än väl. Så länge silen var ren funkade det bra men de minsta lilla skräp som fastnade så sjönk nivån i filtret direkt.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Alexander Wiberg
                Användare
                • februari 2005
                • 445

                #37
                Blev besviken igår när mina moduler dök upp. Har klippt och klistrat en hel del med de enligt backtonature.se skalenliga modulerna, men det stämde inte alls med verkligheten. Riktigt tråkigt! En modul var helt enkelt mycket större än vad den var på skalan, vilket gör att vi får tänka om. Jag är nog inte den förste som blivit lurad av skalorna...

                Som tur är finns denna tråd och Mickes tips, för nu blir det såga med fogsvans!
                A.Wiberg (alex83)

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                Kommentar

                • steveharris
                  Användare
                  • september 2003
                  • 243

                  #38
                  Ursprungligen postat av Alexander Wiberg
                  Tror du det hjälper om man har två insug, och alltså silar? Saken är den att jag har skaffat en filtermodul (R), och hade tänkt att ha all filterverksamhet där tillsammans med ett pumphuvud med en kapacitet på ca 1500 L/H. Akvariet är på 375 liter. Inte bra om modulen töms på vatten.
                  Jag har två hål i modul O som jag gjort till filter modul och det räcker dåligt till 1100 l/h. Jag har tre hål till modul R med 1500 l/h och det räcker nästan...Så minst tre hål till 1500 l/h är mitt tips...
                  Patrik

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #39
                    Ett av skälen till att jag valde att gå ner i kapacitet på pumpen istället för att ta upp ett hål till, är att man får en bättre filterverkan om vattnet passerar filtermaterialet långsammare. Har man tillräcklig vattencirkulation i akvariet tycker jag att det är ett bättre alternativ att minska på pumpkapaciteten.
                    Senast redigerad av Micke; 10 februari 2006, 11:52.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • steveharris
                      Användare
                      • september 2003
                      • 243

                      #40
                      Jo visst, man kan ju ha mindre pumpar till själva filtemodulerna och ha cirkulationspumpar utan filter för just cirkulationens skull...
                      Patrik

                      Kommentar

                      • Alexander Wiberg
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 445

                        #41
                        Mitt mål är ändå av rent praktiska skäl att ha all filter- och pumpverksamhet i modul R. Denna modul är en filtermodul, så den har ett förborrat insug med raster (sil). Micke, om jag vill göra två stora hål till och sätta raster på, hur stora hål skall jag borra? Fattar det som att man inte borrar alltför stora hål, utan får en lämplig storlek via kniv och rasp?

                        Såg dessutom på bild nr 14 att hål togs upp i överkant av filtermoduleran så att vatten skulle rinna över om silen täpptes igen. Räcker det inte då med en sil?
                        Senast redigerad av Alexander Wiberg; 10 februari 2006, 12:30.
                        A.Wiberg (alex83)

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                        Kommentar

                        • Tony
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4594

                          #42
                          Använder alla de svarta rastrena? Personligen tycker jag de förstör det annars så naturliga utseendet på BTN-prylarna. Jag brukar såga ut insugen med sticksåg efter "naturliga" skrevor i modulerna och använda mjukt plastnät från insidan som jag silikonar fast.
                          Tony Englund

                          Kommentar

                          • Cutekid
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 3368

                            #43
                            Jag har var tvungen att köra med 2 raster i min b-hörnmodul för annars så tömde pumpen snabbt modulen på vatten. Jag hade iof en Aquabee 3000 i modulen
                            Carl

                            Besök petrochromis.com´s forum:

                            http://petrochromis.com/phpbb3/

                            Kommentar

                            • tege
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 2753

                              #44
                              Hej
                              Jag kör oxå med en pump som pumpar 3000l. Ett raster satt i modulen från start, men då sögs modulen tom och jag fick borra upp ett antal hål i modulen med 2mm borr. 2 raster hade nog varit bra. Fördelen med att man borrar egna små hål är att dom blir helt osynliga när burken är igång.
                              För att det inta ska bli helt stopp innanför rastret är det viktigt att inte lägga filtermatta direkt i botten på modulen utan istället börja med biobollar så vattnet kan strömma in i modulen helt fritt.

                              Tomas.
                              Senast redigerad av tege; 10 februari 2006, 13:42.
                              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                              Kommentar

                              • Micke
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9579

                                #45
                                Ursprungligen postat av Alexander Wiberg
                                Micke, om jag vill göra två stora hål till och sätta raster på, hur stora hål skall jag borra?
                                Det beror på vilken storlek på raster du använder, det finns två olika storlekar.

                                Ursprungligen postat av Alexander Wiberg
                                Fattar det som att man inte borrar alltför stora hål, utan får en lämplig storlek via kniv och rasp?
                                Jag brukar först rita av rastret med en spritpenna där jag ska ha det på bakgrunden. Sen borrar jag några hål med ett borr på 5-10mm mitt i markeringen. Sedan skär jag upp ett hål mellan borrhålen så att det går att få ner raspen. Sen är det lätt att förstora hålet med raspen ut till den målade markeringen.
                                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...