Julidochromis sp. "Gombi"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    Julidochromis sp. "Gombi"

    Jag funderar på att skaffa några gombi. Jag har alltid trott att det är en Transcriptus (vilket passar mig storleksmässigt) men när jag letar information så stöter jag på bl a denna länk:



    Där menar de att det är olikheter med övrigaTranscriptus och att Gombi i själva verket förmodligen är en variant på J. Marlieri och blir betydligt större. Genom att titta på olika sidor så har jag alltså fått veta att honan är den större alternativt hanen blir större. Den blir 7 cm alternativt 12,5 cm. Det är en Transcriptus alternativt en Marlieri alternativt en egen art.

    Någon som vet vad som gäller artmässigt (och hur stor den blir)? Dela gärna med er av era erfarenheter av att hålla arten också.
    Senast redigerad av Per B; 30 januari 2006, 22:42.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    #2
    Transcriptus

    Jag hade för några år sedan gombi och mina blev inte större än cirka 7 cm. Dom ynglade av sig rejält och jag fick fram cirka hundratalet yngel på bara några månader. Jag hade mina i ett 720 tillsammans med Dubbar och prinsessan av Zambia. Dom åt allt som erbjöds men var mest förtjusta i räkmix. En mycket trevlig ciklid som varmt rekommenderas.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #3
      Jag har en grupp på tre Julidochromis sp "Gombi". Varför den kallas så är att den dräktmässigt bäst stämmer in på hur marlieri är beskriven men att den i storlek är som transcriptus. Tittar man på utbredningen så hittar man den här varianten i periferin av marlieris utbredningsområde i sjöns sydvästra del medan transcriptus återfinns högre upp på sjöns västra sida(lite osäker på geografin). En del tycker att det borde vara en egen art, en del att det är en marlierivariant men ingen att det är en transcriptus.

      Det lättaste sättet att skilja marlieri från transcriptus är att marlieri har ytterligare ett mörkt streck under det vita fältet under ögat vilket transcriptus saknar. Samma karaktär kan användas för att skilja regani från ornatus. En J sp "Gombi" har detta streck vilket gör att den "är beskriven" som marlieri.

      Fisken i Pers länk är dock en ren transcriptus. De mer randiga transcriptus kallas ibland "Gombi" eller "Gombe" till skillnad från den mer rutiga varianten som brukar kallas "Uvira". Men har den inte strecket jag nämner ovan är det ingen "äkta" sp.

      Huruvida honan eller hanen är störst har jag inte blivit klok på. Jag har en lekgrupp med två större och en mindre. De är buslätta att hålla och leka.
      Senast redigerad av Kalle-Maja; 31 januari 2006, 13:06.

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Intressant K-M! Tog över ett gammalt gäng där jag jag sparade två par av en Julle som förra ägaren hade köpt som "sp.Gombe". Dock hade dessa inte det streck som K-Maja nämner men de blev heller inte lika stora som J.Marlieri. Hos dessa var hanarna även ljusare (mindre mörkt i rutmönstret) och de som var mindre;ca 9 cm -honorna ca 12.
        Sett vid flertalet ggr Jullar som kallas "Transcriptus" el "sp.Gombe" och inte sett nån större skillnad på dem,dock vid ungfiskstadiet. Kanske samma fisk. Lägger stor misstanke på att dessa fiskar också lätt blir inavlade ,vilket kan vara fallet med mina Gombes.
        Kallar inte A.Konings denna fisk numer för J. Transcriptus "Gombe" ist f J."sp Gombe".
        Förövrig generellt dåligt med fångstplatsnamn på Jullar vilket lättare gör att folk blandar ihop olika varianter som förr el senare kommer ut i handeln.Tänker främst på Marlierin.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Per B
          Användare
          • september 2005
          • 1250

          #5
          Tack för synpunkter och svar. Då ska jag försöka leta upp sådana. Jag får undersöka de Julidochromis transcriptus "Gombe" som Kent har på lagret. De borde väl vara "rätt" sort, dvs sp? [:-)]
          mvh Per

          Tanganyika och Västafrika i burkarna

          Kommentar

          Arbetssätt...