Sydamerika för första gången

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sub
    Användare
    • november 2003
    • 51

    Sydamerika för första gången

    Har en burk med på ca 450l (130 långt och 65 högt) och tänkte för första gången (bortsett från några fjärilsciklider) prova sydamerika.

    Det jag vill ha är Geopagus sp. Tapajos "Orange head".
    Fråga ett: hur många?
    Fråga två: sällskap! Altumscalarer? Flaggciklider? Blå ciklid? Stimfisk (tetror)?
    Vad tycker ni? Vill ha fredliga arter.
    Fråga tre: Finns mycket info om PH-sänkning men en malawinörd som jag har aldrig provat förut. Har frigolitbakgrund men inbyggt "blå" filtermatta. Fosforsyra? Torv?

    Kom gärna med hjälpande idéer.

    Robin
    Sub
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Haha, kul, för jag är också en inbiten malawi- och tanganyikaakvarist och startade mitt första SA-kar i helgen (även om jag haft lite diskus och dvärgar och sånt tidigare) men nu tänkte jag göra ett seriöst försök. Jag har hittills G. sp. "tapajós orange head" och nån skum red shoulder skalar från Peru. Snygg med två rena, fina skarpa ränder. De går i ett 540...

    Jag tänkte jag skulle skaffa två saker till, nämligen Satanoperca leucosticta och nån stimfisk, tetra eller barb eller så. Jag tar gärna emot förslag också.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Sub
      Användare
      • november 2003
      • 51

      #3
      Själv är jag lite förskräckt kring det här med PH.
      Det är så bekvämt med Malawi, höjer PH och karbonathårdheten med natriumbikarbonat.
      Nu måste jag börja tänka.
      Sub

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • april 2002
        • 1823

        #4
        Hej!

        Kanske 5-8 G. orangehead kan vara lagom. de kan funka i par oxå.

        De arter du nämner kan passa bra till sällskap, lägger in en liten reservation för altumen då detta är en survattensart som nog kan vara rätt svår.

        PH sänkning ska nog inte vara nödvändigt om du inte ska ha altumscalarer. Lite torv i filtret skadar ju inte för att få lite brunare vatten och sänka PH något men det är som sagt inte nödvändigt. Vad har du för PH idag?

        Lite större höga tetror kan funka med dessa fiskar tex colombiatetra eller dolkstyngstetra. Ska man vara biotopriktig är det citrontetra som gäller.
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • daniel60
          Användare
          • mars 2003
          • 527

          #5
          Ursprungligen postat av Sub
          Nu måste jag börja tänka.
          Sluta genast !
          Skämt åsido - varför ska du mixtra med pH-värdet? De flesta SA-fiskar trivs alldeles utmärkt i svenskt normal-kranvatten. Lite rötter, löv och alkottar (rekommenderas) räcker för att komma ned till pH6,5, åtminstone i Stockholm. Visst finns det svartvatten-fiskar som kan kräva lägre pH, åtminstone för att kunna leka, men de är undantag.
          Som sällskap till mina åtta OH har jag hantlar och ett stim Sorubim lima - funkar utmärkt.
          Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
          Mina fiskar & burkar

          Kommentar

          • Sub
            Användare
            • november 2003
            • 51

            #6
            Låter bra det där med att sluta tänka. Har en tendens överarbeta ibland.
            Ska i varje fall bli spännande med att prova en ny biotop.

            Robin
            Sub

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Ursprungligen postat av daniel60
              Sluta genast !
              Skämt åsido - varför ska du mixtra med pH-värdet? De flesta SA-fiskar trivs alldeles utmärkt i svenskt normal-kranvatten. Lite rötter, löv och alkottar (rekommenderas) räcker för att komma ned till pH6,5,
              Hmm, först säger du att man inte skall mixtra, sen rekommenderar du att man skall sänka det till 6,5 med rötter, löv och alkottar. Hur skall du ha det egentligen?
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • daniel60
                Användare
                • mars 2003
                • 527

                #8
                Ursprungligen postat av Zaphi
                Hmm, först säger du att man inte skall mixtra, sen rekommenderar du att man skall sänka det till 6,5 med rötter, löv och alkottar. Hur skall du ha det egentligen?
                Okej, det kanske lät lite konstigt. Men jag räknar rötter, löv & kottar som närmast obligatorisk inredning med positiva bieffekter på vattnet (snygg färg m m). Och pH-värdet i mina akvarier hamnar alltid på 6,5, oavsett om jag bara har en rot eller låter alkottar & eklöv göra vattnet rejält brunt.
                Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                Mina fiskar & burkar

                Kommentar

                • Helenai
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 269

                  #9
                  Jag håller med daniel60. Trassla inte till det. Det man petar ner som inredning ska inte i onödan höja pH, så rimligt är att välja sand/grus åt det sura (alternativt inerta) hållet, antingen ren kiselsand eller någon med granitiskt ursprung (Rådasand/grus).

                  Sedan är det bara att pilla ner rötter av lämpliga träslag. Mangrove eller någon av de andra som finns i butik. Väljer man inhemska bör det fungera med sjödränkta exemplar av al, bok eller ek. Fiskarna uppskattar löv att greja med (schackisarna briljerar!), boklöv eller eklöv är perfekta! När de sedan börjar multna alltför mycket suger man upp dem med slamsugen. Alkottar har jag själv inte provat, men vartefter jag mer och mer går mot tydligare svartvattenkaraktär kommer de in som en vettigt tillskott som färgar brunt och tillför humussyror som fiskarna lär må bra av.

                  Även altumskalaren fungerar väl och trivs bra i vanligt kranvatten här i Trollhättan efter en viss invänjning med torvstrumpor precis när de anlänt till Sverige. Göteborgs vatten har samma karaktär som Thn, Norrköpingsvatten är kanske lite hårdare?
                  Varde ljus... och det vart mörker.

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                  Kommentar

                  • Sub
                    Användare
                    • november 2003
                    • 51

                    #10
                    Daniel!
                    Såg en snygg flaggciklid på din sida, Mesonauta insignis.
                    Var hittar man sådana?
                    ... och tack för svaren så långt

                    Mvh Robin
                    Sub

                    Kommentar

                    • Linda A
                      Användare
                      • juli 2002
                      • 404

                      #11
                      Nu kan jag inte låta bli, men jag tycker båda Daniel och Helanai, utgår ifrån att man har ett lågt kh i vattnet.

                      Jag kan berätta att här funkar det inte med lite alkottar och rötter. Inte under några omständigheter alls. Jag kan bara drömma om ett PH på 6.5 utan att tillföra något kemiskt.
                      Nu har visserligen de flesta SA fiskar funkat här med, men inte apistogrammor dock. Men jag tror nog att de hade funkat än bättre med lägre 6.5 i ph. På mitt första ställe hade jag 8.2 och 11 i kh ur kranen. Nu har jag 7.5 och 6 i kh,(har flyttat) hade innan både rötter och alkottar utan någon förändring alls. Gick så långt tom att jag gick över till malawi en kort period.

                      Jag vet inte vad jag ville säga att men det kan väl knappast vara bara jag som har såna här vattenvärden?

                      Kanske ska tillägga att detta kanske inte alls gäller i subs fall.
                      Senast redigerad av Linda A; 30 januari 2006, 15:05.
                      Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                      Kommentar

                      • daniel60
                        Användare
                        • mars 2003
                        • 527

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sub
                        Daniel!
                        Såg en snygg flaggciklid på din sida, Mesonauta insignis.
                        Var hittar man sådana?
                        Jag köpte mitt par på Akvarieleasing i Sundbyberg för ett år sen. De har lekt några gånger, men inga yngel har tyvärr överlevt.
                        Var man hittar M. insignis i dag vet jag inte. De fiskar jag inte köpte hamnade så småningom i Norge.
                        Och Linda: Jag ville bara säga att de allra flesta inte behöver mixtra ett dugg med vattnet för att det ska passa SA-fiskar från vit- eller klarvattenfloder. Kranvattnet här i Stockholm har pH 8,5, men värdet sjunker fort eftersom vattnet är så pass mjukt.
                        Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                        Mina fiskar & burkar

                        Kommentar

                        • Linda A
                          Användare
                          • juli 2002
                          • 404

                          #13
                          Ursprungligen postat av daniel60
                          Och Linda: Jag ville bara säga att de allra flesta inte behöver mixtra ett dugg med vattnet för att det ska passa SA-fiskar från vit- eller klarvattenfloder. Kranvattnet här i Stockholm har pH 8,5, men värdet sjunker fort eftersom vattnet är så pass mjukt.

                          Men då utgår du igen ifrån ditt vatten, vilket jag skrev i första inlägget. Att i ett vatten med lågt KH är det oftast inga problem att få bra/rätt värden.
                          Men du är varmt välkommen ner hit och göra det med alkottar och torv med mitt vatten.
                          Jag vill bara få fram att det inte bara att är lägga i alkottar, rötter eller torv och tror att vattnet blir surt och mjuk utan det beror ju helt på vattenvärden ifrån början. (vilket jag fick känslan av när jag läste era/ditt inlägg.)

                          Men ja jag håller med dig i slutändan att flesta SA ciklider funkar bra i vilket fall som helst.
                          Speciellt om de är odlade. Det som jag kan tänka mig påverkas en del är romen men det har jag inga belägg för riktigt heller.

                          Kanske ska tillägga att jag inte är ute för att säga att ditt är fel och mitt är rätt. Jag säger bara vilka problem jag har haft med mitt vatten. Och att jag gärna byter med dig.
                          Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                          Kommentar

                          • Kristian Nilsson
                            Användare
                            • januari 2006
                            • 10

                            #14
                            Jag gick över från tanganyika till SA firrar strax innan jul och har försökt att sänka mitt pH. Min rekommendation är att om man nu ska göra det så kolla upp vattnets kh-värdet för vattnet innan du försöker sänka. Har man ett högt kh värden så lär det ta ett tag att sänka. Har man ett lågt kh-värde ska man vara försiktig, instabilt pH-värde vill man inte ha. Nu försökte jag sänka mitt pH-värde mest för att få ner det från pH 8,5 till åtminstone pH 7. En del växter trivs väl också vid lägre pH?

                            720 l SA 4 st rödskuldrade hantelciklider 2 st crencichla sp. och 4 st tuppkamciklider

                            Kommentar

                            • Helenai
                              Användare
                              • oktober 2004
                              • 269

                              #15
                              Linda A har helt rätt såtillvida att halva Skåne, hela Gotland (oklar över Öland), yttre delarna av Uppland och lite Dalarna (Siljansringen) har berggrund bestående av kalkhaltiga bergarter. Där ligger grundvatten (och ofta ytvattnet) högt både i pH och kH! Jag har för mig att det även finns ett stråk med hårt vatten kring Linköping/Norrköping, men är osäker på sträckningen. Men för de allra flesta i Sverige gäller lätt surt till neutralt grund- och ytvatten, behandlat i olika hög utsträckning (eller inte alls) med aluminiumklorid, natronlut, kalciumkarbonat, någon polymer och slutligen klor/natriumhypoklorit.

                              SA-akvarister i större delen av landet är m a o bortskämda... []
                              Varde ljus... och det vart mörker.

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                              Kommentar

                              Arbetssätt...