svamp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bolsblue

    svamp

    Hej!
    Köpte ett beg. 265-liters i höstas, med ca 20 friska malawi´s....
    Slog i lite nytt grus som jag sköljde noggrant.....men jag antar att svamp kom från gruset...
    det flöt omkring som små dunbollar....
    Behandlade med fungol, svampen försvann...men kom tillbaka igen.....behandlade igen med efterdosering d v s vattenbyte 50%. Svampen verkar vara borta nu, men några firrar har en liten vit fläck på ena sidan, strax under ryggfenan, är det någon annan svamp? Ska jag behandla med nåt annat...?
    Är det normalt att det kommer tillbaka emellanåt?
    Enligt zoo-affären så slår jag oxå i en dos Ectoson, och en temp av ca.27 grader......

    Tacksam för svar och tips........
  • sydamerikanen
    Användare
    • oktober 2005
    • 108

    #2
    Är det en hinna som är lite vitgrå?

    Menar du inte Octozin eller har jag missat något?
    Octozin är mot flagellatparasiter som anses ge "hål-i-huvudet-sjukan". Svamp är rätt vanligt speciellt på öppna sår om fiskarna har slagits eller bitit varandra i fjällen och brukar försvinna.
    Svamp trivs ju om grusen stått blöt någonstans eller i vissa fall om cirkulationen är dålig oxå.

    hökjd temperatur vid medicinering brukar ge bra resultat om man bara ser till att höja cirkulationen vid vattenytan, då syret avtar med tempen.
    375L Sydamerika med rötter och växter
    stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
    2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

    Min Zoon

    Kommentar

    • Niklas Olsson
      Användare
      • februari 2003
      • 1156

      #3
      Ursprungligen postat av sydamerikanen
      Menar du inte Octozin eller har jag missat något?
      Han menar säkerligen Ectozonsalt...
      //Niklas

      www.nofoto.se
      Nofoto på Facebook
      ____________________________________

      Kommentar

      • Bolsblue

        #4
        Jag slår i ungefär 6 teskedar Ectosonsalt/vecka enl. rekommendationer. Är det någon annan som kör med det regelbundet?
        Firrarna börjar bli lite bättre, tror fläcken blir mindre o mindre....får väl vänta och se
        Men om svampen kommer tillbaks igen, då blir de lite jobbigt, då måste de väl vara nåt annat fel?
        /Micke

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • augusti 2004
          • 1639

          #5
          jag har haft liknande "små fläckar" på fisken som uppenbart kom från att dom stötttill något! Förhoppningsvis är det just så...
          Men en av mina Taiwan Red fick en fet svampattack över hela sidan på ansiktet. Jag plockade ur den lilla stackarn (efter att blivit upplyst om att man FAKTISKT kan använda mindre kar som med-kammare) och stoppade tösen i ett 80L kar där jag behandlade med Dessamor" (60 droppar/100L, hade jag kört i det stora karet 60x700..löjligt) och efter behandlingen - kärnfrisk!!!!

          MEN jag är INGEN auktoritet på fisksjukdommar, det finns bra mycket bättre och kunnigare människor här på forumet, men dessamor hjälpte mig iallafall!!!

          DD

          Ps. Jag gjorde MEGAVATTENBYTET i karet , och tillsatte en betydligt större dos salt efter, och då andvänder jag mig av dessa "saltpuckar" - inte vanligt salt..."
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          Arbetssätt...