Värmekabel till akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus
    Användare
    • april 2002
    • 78

    Värmekabel till akvarium

    Efter att ha läst alla inlägg här ang hur man skall få växterna att må bra har jag bestämt mig att testa bottenvärme.

    Är det någon som har testat att lägga golvvärme i botten på akvariet?

    Jag är ingen elektriker så jag skulle gärna vilja ha lite tips från någon med kunskap, systemet som jag tror kan fungera heter "frostguard" och tillverkas av tholin&tholin.



    "Övning ger träning"
    "Övning ger träning"
  • Marcus
    Användare
    • april 2002
    • 78

    #2
    Finns det ingen som har funderat på ersättning för de något dyra akvarielösningarna?

    "Övning ger träning"
    "Övning ger träning"

    Kommentar

    • Leo
      Användare
      • november 2002
      • 85

      #3
      Det var en intressant idé! Hur hade du tänkt lösa saken? Blir inte golvvärme dyrt om man lägger in det på endast en så liten yta, eller tänkte du koppla in det i något system? Det låter nämligen dyrt med golvvärme för ett kar...

      -Alix-

      Kommentar

      • NM
        Användare
        • oktober 2002
        • 93

        #4
        Hej Marcus, Kan inte hjälpa dig med din huvudfråga men jag kan åtminstånde avråda dig från att köpa frostguarden, det är en produkt som är "självreglerande" betyder att den slår på värme när det blir kallt, dock reagerar den först när temperaturen närmar sig noll.
        Den kommer ej att fungera i akvariemiljö med andra ord.

        Om du skulle köpa någon anna modell från Thorin&Thorin ska du nog välja ett lågvolt system (12-24V).

        Mvh
        Niclas

        Kommentar

        • Marcus
          Användare
          • april 2002
          • 78

          #5
          Lågvoltsystem låter som en bra lösning, om inte annat är det inte lika mycket ström utifalla att nåt går fel.