Värmekabel till akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus
    Användare
    • april 2002
    • 78

    Värmekabel till akvarium

    Efter att ha läst alla inlägg här ang hur man skall få växterna att må bra har jag bestämt mig att testa bottenvärme.

    Är det någon som har testat att lägga golvvärme i botten på akvariet?

    Jag är ingen elektriker så jag skulle gärna vilja ha lite tips från någon med kunskap, systemet som jag tror kan fungera heter "frostguard" och tillverkas av tholin&tholin.



    "Övning ger träning"
    "Övning ger träning"
  • Marcus
    Användare
    • april 2002
    • 78

    #2
    Finns det ingen som har funderat på ersättning för de något dyra akvarielösningarna?

    "Övning ger träning"
    "Övning ger träning"

    Kommentar

    • Leo
      Användare
      • november 2002
      • 85

      #3
      Det var en intressant idé! Hur hade du tänkt lösa saken? Blir inte golvvärme dyrt om man lägger in det på endast en så liten yta, eller tänkte du koppla in det i något system? Det låter nämligen dyrt med golvvärme för ett kar...

      -Alix-

      Kommentar

      • NM
        Användare
        • oktober 2002
        • 93

        #4
        Hej Marcus, Kan inte hjälpa dig med din huvudfråga men jag kan åtminstånde avråda dig från att köpa frostguarden, det är en produkt som är "självreglerande" betyder att den slår på värme när det blir kallt, dock reagerar den först när temperaturen närmar sig noll.
        Den kommer ej att fungera i akvariemiljö med andra ord.

        Om du skulle köpa någon anna modell från Thorin&Thorin ska du nog välja ett lågvolt system (12-24V).

        Mvh
        Niclas

        Kommentar

        • Marcus
          Användare
          • april 2002
          • 78

          #5
          Lågvoltsystem låter som en bra lösning, om inte annat är det inte lika mycket ström utifalla att nåt går fel.

          Det perfekta vore någonslags värmekabel samt en termostat så att den reglerar sig själv.
          Dock känner jag nog att det vore en bra ide att låta en elektriker gå igenom kopplingarna så att inget går fel


          NM
          Ang att det kan vara mindre ide pga att det är ett litet yta, för min del är botten som skall värmas upp 260 x 50 cm så om man låter kabeln ligga var 16 cm behöver kabeln vara 7,8 meter. När man lägger golvvärme varnligt rekomenderar man ca 15 cm emellan kablarna, men då vatten leder värme på ett bättre sätt kan jag inte se det som något problem att lägg 10 meter kabel, dvs ca 10 cm emmellan.

          Men jag kan hålla med om att det inte är någon större ide med ex ett 350 liters kar.

          Nå är detta en bra ide för mitt -kar?

          Är det ingen som har en smart lösning på bottenvärme?
          Ok, man kan sätte drosslarna under karet så att värmen stiger, men jag tror inte det räcker med den värmen.

          "Övning ger träning"
          "Övning ger träning"

          Kommentar

          • Fredde

            #6
            Har själv funderat på att lägga in wärme slinga i mitt kar. Jobbar på en elgrosist och har då sett många olika fabrikat på värme kabel, vet tyvär inte vilken som skulle passa bäst men tror att det skulle funka ganska bra.
            Storleken på kar är nog vad som avgör vilken kabel man ska ha, i små kar är det nog ingen ide att försöka, man behöver ha nog ha ca 1kvm botten glas.
            Priset är ju en annan fråga, jämfört med doppvärmare så blir det nog dyrare, för du behöver ju också en termostat som styr slingan.
            Allt som oftast följer det med en termostat om man köper såkallade cablekit eller liknande.

            Har även funderat på 24v eller 230v. Min tanke är då att alla som har akvarium stoppar ju ned en doppvärmare med 230v, så varför skulle man inte kunna stoppa ner en värmeslinga. Har man bara tillgång till ett vanligt jordat uttag och en jordfels brytare kopplad till detta så tror jag att det skulle vara ganska säkert.

            Det enda riktigt stora problemet som jag ser det är att du MÅSTE ha
            en behörig elektriker som gör jobbet och inkopplingen och det kan ju vara ganska kostsamt att hyra folk som skall göra det.

            Vore kul och höra om det är någon som har några andra funderingar på detta också.

            MVH Fredde

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 804

              #7

              Hej Marcus .

              När jag satte upp mitt 540 köpte jag en 3cm.+2cm.
              frigolitskivor.Först lades 2cm skivan sedan 3cm.
              Denna skar jag ur så att det blev som en ram och i ramen
              lades 2st. skovärmare , tror att det ca.70w. På dessa frigolit- skivor ställdes akv. om man vill kan man öka antalet värmare.

              Hälsn. Mats


              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • Marcus
                Användare
                • april 2002
                • 78

                #8
                Mats, det är ingen dum ide alls, visserligen vet jag inte vad skovärmare kan kosta, men att lägga värmen under glaset är smart.

                Har du haft strömavbrott nån gång?
                För det enda jag kan tänka mig kan vara poblem är om vattnet blir kallt, stömmen kommer tillbaka, och värmarna går på för fullt.
                Blir det inte spänningar i glaset då?

                "Övning ger träning"
                "Övning ger träning"

                Kommentar

                • Mats
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 804

                  #9
                  Hej Marcus.

                  Glas är ett av värdens sarkaste mat. inga bekymer för värmaren kommer ej att ligga mot glaset och det är ej stora värmevärden att prata om .Mitt akv. är med alumin. och bordet.För att inte frigoliten skall synas köpte jag en aluminium list 50m/m bred som silikonades fast.

                  MVH Mats

                  http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                  Kommentar

                  • Pabbe
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 1805

                    #10
                    Hydor värmekabel

                    Sökte i forum och fann denna fråga från 2002. Såg att det finns värmekabel nu. Exempelvis denna: http://www.pwss.se/home.php?cat=940

                    Någon med erfarenhet?

                    Pablo

                    Kommentar

                    • Pabbe
                      NCS Medlem
                      • september 2006
                      • 1805

                      #11
                      Ursprungligen postat av Pabbe
                      Sökte i forum och fann denna fråga från 2002. Såg att det finns värmekabel nu. Exempelvis denna: http://www.pwss.se/home.php?cat=940

                      Någon med erfarenhet?

                      Pablo
                      --------

                      Kommentar

                      • Peter_A_F
                        Användare
                        • januari 2008
                        • 809

                        #12
                        Ursprungligen postat av Pabbe
                        Sökte i forum och fann denna fråga från 2002. Såg att det finns värmekabel nu. Exempelvis denna: http://www.pwss.se/home.php?cat=940

                        Någon med erfarenhet?

                        Pablo
                        Ingen erfarenhet, men om du har samma fundering som tråden handlade om så kan man kanske tänka sig att lägga värmekablen just där man tänkt ha växter för att koncentrera värmen just där... ifall det är en fördel för växter att ha varmt om fötterna. Istället för att sprida slingan över hela karet.
                        - 720 liter med Malawi.

                        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...