Prinsess yngel..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sacha
    Användare
    • juni 2005
    • 59

    Prinsess yngel..

    Någon som vet hur länge prinsessyngel är fadern å moderns barn så att seja.. Kommer dessa kunna gå tillsammans länge!? el lutar det åt fight när ynglena växer till sej ..

    Jag menar att nu vaktar ju mor/far sina yngel med full omsorg.. Men kommer de bli som att man släpper ner några helt okända fiskar tillsammans till slut.. el kommer banden bestå ?

    Ja menar då när ynglena blivit en runt 5cm iaf..

    En fråga till.. kommer mitt par bestå som par? ...el kommer syskonen bilda par sinsemellan?
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Prinsessor bildar en koloni så när föräldrana till de nyvarande ynglen får nya yngel så hjälper ungdjuren till att skydda de nya ynglen. Hänger du med?

    Detta gör att alla sköter alla. []
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Tennessee
      Användare
      • januari 2006
      • 46

      #3
      Ja precis som Robin säger, dom äldre ynglena vaktar dom yngre och så vidare.. min erfarenhet av princessor är att ditt föräldrar par kommer spruta ut kull efter kull tills det kryllar av princessor i hela karet.. (känns nästan som dom känner på sig när det är överbefolkat.. då slutar dom få kullar tills du decimerar antalet).

      Men det jag försöker säga är att det kommer dröja länge innan det bli någon fight mellan föräldrar och ynglena.. det inträffar nog inte fören ungdjuren är så gammla att dom är könsmogna och vill ha ett eget revir.. och då beror det på hur stort kar du har om det finns plats för mer revir eller ej..
      MvH Mattias
      222 L Malawi

      Kommentar

      • sacha
        Användare
        • juni 2005
        • 59

        #4
        Oki.. ja då verkar de ju som om ja inte behöver oroa mej än på ett tag då... =)

        Kommentar

        • Ramirezi

          #5
          Risken är väl kanske att fighten står mellan sessorna och eventuella övriga invånare i akvariet. Så gick det för mig, för ett par år sedan. Men som Tennesse säger, man kan ju alltid decimera antalet även om det kanske inte är så kul att behöva göra det.

          Kommentar

          • sacha
            Användare
            • juni 2005
            • 59

            #6
            Ja jag försökte att få ut prinsessyngel förra veckan.. för en vän va intresserad av några st.. Men lyckades inte få upp ett enda tips om hur få upp dom?!

            Har redan märkt att mina brevis får va mer å mer i snäckan... Funderar på att flytta brevisen istället.. för dom är ju lätt att få tag på iaf.. även ifall snäckan följer med då..

            Å i skrivande stund såg jag en ny kull... Den första är inte mer 5-6v.. så nu äre väl uppskattningsvis 40-45 prinsessor i karet.. 112l... Och 1st zebraciklid som går där lite temporärt.. Men som dock verkar kunna hävda sej ganska så bra mot sessorna.. efter att ha fått lite spö dom första dagarna..

            Tips på eventuellt fisk som kan käka sessyngel mottages också.. hehe.. Föräldrarna är ju inte föööör dåliga på att vakta precis..

            Kommentar

            • Per B
              Användare
              • september 2005
              • 1250

              #7
              Altolamprologus av något slag bör väl kunna hålla ned antalet princessyngel.
              mvh Per

              Tanganyika och Västafrika i burkarna

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Mm, en Altolamprologus bör kunna ta en del yngel. De kan dessutom skydda sig från Sessorna, av det lilla jag sett när jag hållt de arterna i samma kar. Ett annat alternativ är en/ett par Synodontis, t ex petricola.

                Ett tips på hur du fångar ut yngel är med en mjärde. Ta en PET-flaska modell större, kapa toppen på den och vänd den ut och in. Lägg i lite favvo-foder och stoppa ner i akvariet. Lägg den med öppningen precis åt det håll där ynglena brukar vara. Oftast tar det inte lång stund innan ett par firrar letat sig in i mjärden, och då är det bara att lyfta upp den. Populärt kallas denna metod för pilsner-metoden härnere. I stället för att plaska runt i karet så kan man lugnt sitta och ta en pilsner medans firrarna simmar in i mjärden. En pilsner brukar dessutom vara precis lagom - när den är slut så vittjar man mjärden.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Nojj
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 90

                  #9
                  Haha Patrik, danska metoder är alltid sköna =)
                  Pilsnermetoden e klockren!
                  //John

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474

                  Kommentar

                  • Tennessee
                    Användare
                    • januari 2006
                    • 46

                    #10
                    Som tidigare talars sagt använde en mjärde för att få tag på fisken.. annars brukar man få plocka upp all inredning.. jag skulle gissa att zebracikliden bör kunna ta några yngel då och då.. annars med mina princessor hade jag en stor N. Leleupi hane han tog väll inga mängder men han tog i varje fall en då och då.. och en fin färgklick i karet också. Han hävda sig bra med princessorna också och hade sitt eget revir.

                    Jag har även haft något så hemskt som ett scalarpar med princessor och dom blev profs på att göra räder in i yngelsvärmen och äta sig mätta.. men varför det blev en sådan här mix av fisk var för att scalarakvariet inte måde så bra så inget jag rekomenderar då dom vill ha olika vatten m.m. och är från olika världsdelar.. så det är ju lika med en dödsynd här på formumet ;-) men det var ett måste just då och bara ett kortare tag..
                    MvH Mattias
                    222 L Malawi

                    Kommentar

                    • sacha
                      Användare
                      • juni 2005
                      • 59

                      #11
                      Tackar för svaren.. Ska försöka igen med en mjärd =) ..gjorde ett tafatt försök för 1v sen typ.. Å la lite artemia i en petflaska..Men dom va inte i närheten ens.. Men skam den som ger sej =)

                      Kommentar

                      • Robin
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 4526

                        #12
                        Vad matar ni era prinsessor med?
                        Mvh
                        Robin

                        Kommentar

                        • Kalle-Maja
                          Användare
                          • december 2004
                          • 1324

                          #13
                          Jag matar prinsessor och liknande med lite av varje. Dom ser ju ganska tuffa ut med små tänder och allt men är nog inga riktiga rovdjur. Räkmix får det ju bli men jag tror att idealet vore ett gäng levande cyklops eller andra näringsrika smådjur. Mygglarver funkar men känns inte helt klockrent. Med bra cirkulation kan du ju ändå dra in en hel del olika mat som dom tuggar på och sväljer det mesta av till slut. Förresten, frusen vuxen artemia är bäst!

                          Kommentar

                          • Robin
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 4526

                            #14
                            Jag ger frusen cyklops.. kommer inte på nått bättre.
                            Mvh
                            Robin

                            Kommentar

                            • Kalle-Maja
                              Användare
                              • december 2004
                              • 1324

                              #15
                              Det är bra käk.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...