malawi med yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jesper .c
    Användare
    • januari 2006
    • 10

    malawi med yngel

    Är det någon som kan svara på denna fråga ,så är jag väldigt tacksam.
    När jag kom hem en kväll så upptäckte jag en Malawihona,som hade rom i munnen.
    Hon var i ena hörnan av karet för sig själv. Lät henne gå några dagar till i det stora karet.
    Hon åt ingenting när jag gav de andra. Hon simmade bara upp till maten,men rörde den ej.
    Dagen efter beslöt jag att flytta henne till ett annat kar, som hon kunde gå själv i.
    Tittade dagligen till henne.Hon tuggade o tuggade. Efter ungefär femton dagar så hade hon inget kvar i munnen. Provade att ge henne mat. Hon åt med en gång mycket hungrig.
    Till min fråga: Jag har letat o letat men hittar inga yngel.
    Var har dom tagit vägen? Kan det vara så att hon själv har svalt dom? Är mycket tacksam om där är någon som kan svara på det.MVH jesper
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Ja det är troligt. Är det första gången hon tuggar så är det vanligt att det händer. Du kan ju kolla om de har åkt in i pumpen om du har någon.

    Kommentar

    • jesper .c
      Användare
      • januari 2006
      • 10

      #3
      Då ligger det nog till så att hon har svalt dom.
      Tack för svar: jesper

      Kommentar

      • vedboden

        #4
        Det är absolut inget fel på fisken om den inte äter när den har rom i munnen, det är helt i sin ordning och mina malawi som munruvar har aldrig ätit mat under den tiden.
        Dom blir också väldigt smala å glupska efter dom har släppt ut fisken.

        Kommentar

        • BigFish
          Användare
          • februari 2005
          • 21

          #5
          Det kan också vara så att rommen aldrig blev befruktad.
          Hon kan ha lekt med sig själv, annan hona, eller en hanne utan krut.
          Finns också möjligheten att leken blivit avbruten av någon anledning.

          Jag har en Röd Zebra hona som alltid leker med en mycket större Aulonocara hane. Hon ruvar ca 5 dagar men det blir aldrig något av det. Under dessa dagar visar hon alla de beteenden du beskriver, håller sig för sig själv, simmar mot maten men äter inte. De andra Röd Zebra honorna leker dock som väl är med Röd Zebra hannarna.

          Fast har hon gått 15 dagar lutar det nog mer åt att hon själv tuggat i sig rommen/ynglen.
          Vänliga Hälsningar,
          Jonas

          Kommentar

          • Byttorp
            Användare
            • november 2003
            • 1585

            #6
            Kanske offtopic men...nån som har hört om korsning mellan Aulnocara och Metriaclima Aurora? Verkar som om min hanne lekt av Aurorahonorna....
            Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
            Ordförande GCG

            Kommentar

            Arbetssätt...