Frontosa tillsammans med påfågelciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • januari 2005
    • 373

    Frontosa tillsammans med påfågelciklider?

    (Tråden kanske ligger under fel rubrik, kanske moderator kan flytta den rätt isf)

    Nu tänker jag komma med en riktigt "politiskt inkorrekt" fråga.
    Jag har läst på en del amerikanska forum om folk som håller frontosa tillsammans med oscars med goda resultat och jag tänkte kolla här om någon har provat detsamma och vilka erfarenheter ni isf har av denna udda blandning. (Nu blandar ju jänkarna det mesta så det är ju iofs inget att hänga upp sig på)

    Jag är medveten om att 99% av alla tycker att det är en "no-no-blandning" och det tyckte jag också från början men efter ett tags eftertanke blev jag nyfiken och blev intresserad av att höra nåt från nån som verkligen provat.
    Blandningen strider ju mot många "regler", fiskarna lever framförallt naturligt i olika PH och i helt olika delar av världen. Dock har de ju samtidigt en hel del likheter i temperament och beteende. De är rovfiskar som kan utfodras med samma sorts käk. De är ganska nyfikna, lugna och sävliga och bråkar inte nämnvärt mycket med andra arter som är olika dem själva. Frontosa blandas ju frekvent med malawiciklider såsom delfiner och det funkar ju bra och anses "politiskt korrekt". Mbunas och frontosa som ju också blandas ofta borde vara en sämre blandning i teorin än frontosa/oscarseftersom kostbehov osv är mer olika.

    Jag hade ett oscarpar tillfälligt tillsammans med rovmalawi i ett kar för en herrans massa år sedan och trots att det var en riktig "häxblandning" fungerade det otroligt bra. De olika arterna brydde sig inte om varandra alls. Malawi slogs sinsimellan och oscarparet gruffade ibland med varandra men annars var det harmoni. Hade "malawivatten" i kranen då också och det verkade inte oscarna må dåligt av. De var uppvuxna i detta PH och lekte till och med. Har även haft oscars tillsammans med CA i vatten med relativt högt PH och det har funkar bra.
    Jag kan inte se att vattenvärderna ska ha någon större betydelse för påfåglarna är inte "picky" på den punkten, man skulle isf hålla dem i ett PH som inte är för lågt för frontosorna.
    Det som skulle vara ett stort argument emot skulle vara om det skilde mycket i temperament och att de inte var kompatibla på den punkten. Därför skulle det vara intressant att höra erfarenheter av detta.

    Jag har inte några planer just nu på denna blandning, men dessa två arter är två av mina favoriter på grund av att de är så lugna och sociala stora jättar, och det skulle ju vara kul om man kunde ha haft dessa i något framtida kar i vardagsrummet.
    Vad tror ni? Erfarenheter?
    Senast redigerad av aquanord; 27 januari 2006, 12:28.
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Jämför saker som pH, KH, andra vattenvärden, miljö, temperaturer etc så kommer du nog fram till om det är lämpligt eller inte.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ursprungligen postat av Zaphi
      Jämför saker som pH, KH, andra vattenvärden, miljö, temperaturer etc så kommer du nog fram till om det är lämpligt eller inte.
      Nja det hjälper inte särskilt mycket tycker jag. Om det är något jag märkt så är det att kranvatten och 26 grader funkar till många av de ciklider man har. Om någon däremot testat och kan säga om dom funkat ihop skulle det hjälpa betydligt mer.

      Kommentar

      • aquanord
        Användare
        • januari 2005
        • 373

        #4
        Ursprungligen postat av cougar
        Nja det hjälper inte särskilt mycket tycker jag. Om det är något jag märkt så är det att kranvatten och 26 grader funkar till många av de ciklider man har. Om någon däremot testat och kan säga om dom funkat ihop skulle det hjälpa betydligt mer.
        Det är just det som gör att jag börjar tro att det är en kombination som skulle funka ganska bra. (?) Jag har haft både frontosor och påfåglar var för sig tidigare i 26 graders 7,5-8 PH kranvatten utan några som helst tillsatser och det har ju funkat klockrent. Ingen av arterna är ju superkinkig och påfåglarna verkar ju trivas än var de simmar.
        Det är just kompabiliteten mellan arterna, olika aggressivitet osv som skulle övertyga mig om att det är en dålig ide. Kan man kategorisk säga att det är dåligt att blanda arter från olika världsdelar? Många skulle aldrig få för sig att blanda sydamerikanska ciklider med malawi, men när det gäller att plocka in SA-malar i malawikaret är det däremot mindre tveksamheter. Jag är ju själv likadan. Skulle aldrig blanda CA med malawi tex, men där har vi fiskar som skiljer sig kapitalt i aggressivitet, beteende osv.
        Påffar och frontoser är väldigt olika till utseende men väldigt lika i beteende, i alla fall om jag tittar tillbaka på de ex jag haft.
        Många arter är väldigt aggressiva mot andra fiskar som är lika dem själva i utseende men skiter fullständigt i väldigt annorlunda arter. Det är kanske just vid påfågel-lek jag kan tänka mig att det blir problem, men det skulle man kunna lösa med att två påfåglar av samma kön i den mån det är möjligt att könsbestämma. Vad jag vill veta är om nån provat och hur det gått.
        Senast redigerad av aquanord; 27 januari 2006, 13:42.
        simma lungt...
        ------------------------
        www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
        Umeå akvarieförening
        ------------------------

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Fishbase ger:

          Pafagel: pH range: 6 – 8; dH range: 5 - 19
          Frontosa: pH range: 8; dH range: 8 - 12

          Pafageln finns i alla amazonas vatten sa om akvariepoffarna kommer fran basiskt hart ar ju svart att veta. Personligen tycker jag att det later som en bra ide i ett stort akvarium.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Gwendly
            Användare
            • december 2003
            • 374

            #6
            imho sa skulle det funka bra om bada arterna ar hyfsat stora eller om frontosorna ar storre for att starta med. Detta pga att pafaglarna vaxer sa mkt fortare an frontosnra.

            Kommentar

            • aquanord
              Användare
              • januari 2005
              • 373

              #7
              Var just och pratade med en mycket erfaren handlare som provat det mesta, och framförallt har en väldigt bred kunskap om påfågelciklider.
              Han hade provat påfåglar och frontosor i samma kar och hade bara gott att säga om den kombinationen. Han tyckte att fiskarna kompletterade varandra mycket bra och det var lite aggressioner. Det blir nog till att testa att köpa ett par påffe-småttingar till min frontosor ändå!
              simma lungt...
              ------------------------
              www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
              Umeå akvarieförening
              ------------------------

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #8
                Låter som en bra ide faktiskt, spännande att få höra resultatet. Själv håller jag SA (bla oscar) fiskar i knallhårt Uppsalavatten lämpligt snarare för Tangayika, så vattne tär inget problem.
                Anders L

                Kommentar

                • aquanord
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 373

                  #9
                  Nu är det bestämt, det får bli ett försök, ska bara ta och göra lite rockader i karen så jag får plats över.
                  Jag återkommer framöver med utvärdering
                  simma lungt...
                  ------------------------
                  www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                  Umeå akvarieförening
                  ------------------------

                  Kommentar

                  • Styrsö
                    Användare
                    • november 2004
                    • 343

                    #10
                    Kör på- egen erfarenhet av Malawi och CA visar att i temperamennt så förstår de varandra lite dålgt ibland. Ofta är de en fördel- de fatar helt enkelt inte altid när nån muckar lite. Men ibland smäller det och då blir det lik fort.
                    Kul att höra hur du tycker att det går.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Som exempel kan jag ju papeka att pa jobbet sa kravs det i princip att man blandar in mbuna med Pundamilia for att de inte ska ha ihjal varandra.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Malawifisk
                        NCS Medlem
                        • december 2012
                        • 95

                        #12
                        Jag har haft och har båda arterna men inte i samma akvarium.
                        En oscar smutsar ner i akvariet när den äter flyger det matrester
                        runt munnen, ständigt hungrig.
                        Frontosan tycker jag har ett lugnare temperament den kan simma
                        lugnt fram och tillbaks medan oscarcikliden verkar mer rastlös.
                        Vattenvärden går säkert bra båda är tåliga fiskar och accepterar
                        det mesta.
                        Stora exemplar av båda arterna kan vara rejält aggressiva vid
                        revirbeteende.
                        Håller med att båda sorterna är trevliga ciklider och jag tror nog
                        att det fungerar om de växer upp i samma akvarium.
                        http://www.youtube.com/user/malawifi...e=results_main

                        Kommentar

                        Arbetssätt...