Mbuna i 200 l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qenzo

    Mbuna i 200 l

    Nu har jag suttit i timmar och läst tills ögonen blöder.
    Jag har alltså ett 200 l där det SKA bo Demasoni, det är redan bestämt och inget kan få mig att ändra det *tjurig*
    Men när jag nu har läst alla trådar OM demasoni så ser jag att man har väääldigt många fiskar i ett 200 l.

    Jag vill ju blanda med ngn annan vacker Mbuna, men inte hittat någon som har tillräckligt bra färg *ja det hänger faktiskt på det*.
    Kan ni rekomendera någon? Jag har säkert missat någon av alla som finns... []

    Hur många fiskar kan jag ha av varje? Vill inte ha fler än 2 sorter... ska inte bli soppa av det här karet också (har ett 100 l med fisksoppa).

    Mjaa, det var väl allt jag kom på för den här gången...
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Varför inte ha någon haplochromis? finns många vackra arter. Ett tips på några mbuna, elongatus chewere, saulosi även om hanarna är ganska lika demasonina och socolofi.

    Kommentar

    • Yonaz
      Användare
      • januari 2006
      • 227

      #3
      Jag tycker du skall köra på ett gäng Aulonocara "röd rubin". Det skulle bli ett fruktansvärt snyggt akvarium med kanske 15 demasoni och 2+4 rubiner! Annars så tror det skulle bli snyggt med ett gäng Metriaclima lombardoi, skulle dessutom bli ordentligt med liv i det akvariumet och du skulle nog få bygga massvis med gömställen!
      5000 liter hemma!
      http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

      Kommentar

      • Yonaz
        Användare
        • januari 2006
        • 227

        #4
        ...eller några Cyrtocara moorii skulle nog göra susen tillsamans med Demasoni!
        5000 liter hemma!
        http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

        Kommentar

        • Alexander Wiberg
          Användare
          • februari 2005
          • 445

          #5
          Labidochromis caeruleus, a.k.a "Golden", (både hane och hona gula) eller Pseudotropheus socolofi (hane och hona ljusblå). Tar du Golden bryter du av totalt med något gult, väljer du socolofi återspeglas deras ljusblå färg i ränderna på demasonin. Hur som helst blir båda härliga kombinationer.

          Cyrtocara moori blir alldeles för stora för ett 200-liters, och Elongatus chewere och Ps. saulosi (båda sorter otroligt vackra) liknar demasoni till viss del, och av rent estetiska skäl tycker jag inte du skall välja dessa arter. Dessutom är hanarna hos båda arterna randiga på samma sätt som demasonin, så kanske uppstår både korsningsrisk och "fight".
          Senast redigerad av Alexander Wiberg; 27 januari 2006, 11:04.
          A.Wiberg (alex83)

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Jag håller med Alex. Om du SKALL ha P. demasoni, blanda med L. caeruleus, det blir fint. Cyrtocara moorii kan du glömma i ett 200.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #7
              Ps.demasoni och L.caeruleus är en jag hade ett halvår och fungerar jättebra. Ett stort antal demasoni (15st) och 6st Golden är supersnyggt!
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • Bright_Blue
                NCS Medlem
                • juni 2004
                • 1582

                #8
                Jo men det är ju en sån vanlig kombination, varför inte bryta mönstret?

                Kommentar

                • Alexander Wiberg
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 445

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bright_Blue
                  Jo men det är ju en sån vanlig kombination, varför inte bryta mönstret?
                  Den är ju knappast vanlig för qenzo! Dessutom finns det en anledning till att den är vanlig; den är mycket vacker!
                  A.Wiberg (alex83)

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                  Kommentar

                  • qenzo

                    #10
                    Precis Alex... det här är mitt första kar ciklider, och jag totalvägrar att släppa Demaosni. Jag vill ju gärna ha ngt som verkligen SYNS i karet... och det gör verkligen demasoni, och med en gul firre är jag ju dessutom lite patriotisk

                    Det lutar starkt åt "golden" och demasoni... *funderat*

                    Kommentar

                    • Havs
                      Användare
                      • december 2004
                      • 607

                      #11
                      Ursprungligen postat av qenzo
                      Precis Alex... det här är mitt första kar ciklider, och jag totalvägrar att släppa Demaosni. Jag vill ju gärna ha ngt som verkligen SYNS i karet... och det gör verkligen demasoni, och med en gul firre är jag ju dessutom lite patriotisk

                      Det lutar starkt åt "golden" och demasoni... *funderat*
                      Jag har Demasoni, Golden och Maingano och Power-glo lysrör som förstärker färgerna blått och gult och ett extra månljusrör eg. till bilar. Det ger ett kar med fina färger på fiskarna.
                      Egentligen så skulle jag vilja ha ett gäng P. saulosi också, så att jag får med deras lite senapsgula färg också. Det vore ju lul att lära sig se skillnad mellan en P. Saulosihane och en demasoni också.

                      Om ditt kar är ett 200 liters, så måste du nog hålla dig till de mindre arterna och inte snegla på C. moori t.ex. Demasoni skall du väl ha ett rejält gäng av, då det blir inte mycket plats över till många andra fiskar.
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • badboy
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 137

                        #12
                        kör i mitt akvarium med demasoni, golden och röd zebra vilket ger mycke färgkonstraster

                        Kommentar

                        • Bright_Blue
                          NCS Medlem
                          • juni 2004
                          • 1582

                          #13
                          Den vita golden-varianten kanske skulle göra sig fin med dina demasoni qenso?

                          Kommentar

                          • Jonas E
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2533

                            #14
                            BB: Jag skulle kört på Golden + Demasoni då man får en så snygg färgkontrast. Beroende på vilken vit variant det är (det finns ju väldigt många, vanligast tror jag är Nkali, eller om de va Nkhata) så färgar de lite olika. De är sjukt snygga men Golden är trots allt Golden, snyggaste Malawicikliden alla klasser =)

                            Se till att få tag i fina goldens, köp inte vitmagade eller sotiga Golden då dessa är av dålig kvalitet. Leta gärna upp ett gäng som verkligen är knallgula med fin kroppsform.

                            Hoppas du hittar det du vill ha då Demasoni + Golden är den snyggaste mixen jag har haft hittills. Lycka till!
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                            Kommentar

                            Arbetssätt...