Mjölkigt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henric
    Användare
    • januari 2006
    • 8

    Mjölkigt vatten

    Hej
    Vet inte om jag tar upp en gammal fråga. Har tyvärr inte kunnat hitta ett bra svar.

    Startade ett 470 liter akvarium i julas. Vattnet blev efter någon dag mjölkigt. Detta försvann efter ca en vecka. Efter ytterligare 3 veckor flyttade 42 VF Kasanga in. Vattnet blev återigen mjölkigt. Jag har matat dom sparsamt. Efter ca 10 dagar blev vattnet återigen glasklart. När jag nu bytte vatten för andra gången i helgen så blir vattnet igen mjölkigt.
    Finns det någon som har ett svar på varför och vad jag lämpligen bör göra?
    Är det så att detta beror på att vattnet inte har hunnit att komma i balans. När jag då byter så blir andel "gammalt" vatten för lågt och därför blir vattnet igen i oblalans??
    (Tofffar mår bra och alla lever fortfarande efter 4 veckor och äter med aptit)
  • Daniel K
    Användare
    • februari 2005
    • 30

    #2
    Om du inte tvättade gruset/sanden innan du startade upp ditt kar har du svaret där!
    Malawi: 450l, 112l, 54l

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Det är förmodligen infusorier. En liten protozoa, eller encelligt djur som det kallas i folkmun. Du måste isåfall mörklägga 3-4 dagar utan att mata, sen brukar det lösa sig. Med mörklägga menar jag att även täcka över karet med filt eller liknande.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Henric
        Användare
        • januari 2006
        • 8

        #4
        Tack för svaren.
        Jag tycker nog att jag tvättade grusen. Om jag minns rätt så skölde jag igenom varje omgång 6-7 gånger innan jag hällde det i akvariet.
        Jag provar mörkläggningen, det verkar vara en vettig lösning.

        Kommentar

        Arbetssätt...