200 liters akvarium...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklider
    Användare
    • januari 2006
    • 104

    200 liters akvarium...

    Hej tänkte bara fråga.. Vad folk tror... Skulle det fungera med 4 olika tanganyika arter i ett 200 liters akvarium? Hade tänkt mig ett par altolamprologus compressiceps, 4 lamprologus ocellatus gold, 2 neolamprologus gracilis och något fri simmande kanske nigripinnis.. Ps vet att nigripinnis helst ska gå i 250 liters men har haft dom i 200 förut och det har gått bra.
  • ciklider
    Användare
    • januari 2006
    • 104

    #2
    Ingen som har en ända liten kommentar eller fundering eller svar? [:-S]

    Kommentar

    • ciklider
      Användare
      • januari 2006
      • 104

      #3
      okej jag ger upp... []

      Kommentar

      • qenzo

        #4
        Jag har faktiskt inte en aning, men står det att de klarar 200 l så är det väl så...
        Personligen anser jag att fiskarna hellre bör ha det lite större än rekomendationerna... trots att jag inhyser 2 arter själv som har det väl trångt

        Kommentar

        • ciklider
          Användare
          • januari 2006
          • 104

          #5
          Ja det står att dessa fiskar för utom nigripinnis klarar att vara i betydligt mindre akvarium ca 50 liter.. Jag tror att jag provar så får jag se.. Funkar det inte så får jag väll helt enkelt göra mig av med en art i så fall... [:-)] ;-)

          Kommentar

          • Alexander Wiberg
            Användare
            • februari 2005
            • 445

            #6
            Vilka mått har karet?
            A.Wiberg (alex83)

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

            Kommentar

            • ciklider
              Användare
              • januari 2006
              • 104

              #7
              100bredd 50 högt 50 djupt

              Kommentar

              • Alexander Wiberg
                Användare
                • februari 2005
                • 445

                #8
                Hmmm, skulle inte haft mer än tre arter i där. Har inte haft någon längre erfarenhet av prinsessor, men vad jag förstår kan de ta över hela karet vid lek och framförallt när yngel dyker upp. I ditt fall skulle jag nog ha testat en av följande kombinationer:
                1 - Compressiceps, ocellatus (1 hane, två honor) och nigripinnis.
                2 - Gracilis, ocellatus.

                Ocellatus är inte snälla, kan vara riktigt aggressiva. Kanske funkar det kanon.
                A.Wiberg (alex83)

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                Kommentar

                • ciklider
                  Användare
                  • januari 2006
                  • 104

                  #9
                  En compressiceps kan väll inte ha en ensam? Måste ju ändå ha ett par? Dom är ju parbildande...

                  Kommentar

                  • ciklider
                    Användare
                    • januari 2006
                    • 104

                    #10
                    Förlåt det var två förslag såg jag nu... Är faktiskt så här att jag i går köpte ett par compressiceps ett par gracilis och fyra occelatus.. Funkar jättebra än så länge. Mitt 200 liters är uppdelat i 3 fack... Där har vardera art hittat sitt lilla utrymme..

                    Kommentar

                    • Alexander Wiberg
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 445

                      #11
                      Härligt! Hoppas det fortsätter så! Det är det som är tjusningen med mixar, man vet aldrig hur det går!
                      A.Wiberg (alex83)

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                      Kommentar

                      • ciklider
                        Användare
                        • januari 2006
                        • 104

                        #12
                        Precis jag håller tummarna.. [:-)] För det blev riktigt tjusigt i akvariet med dessa fiskar tillsammans.. Roligast är occelatus som trots sin ringa storlek tuffar till sig mot både gracilis och compressiceps.. ;-)

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 4526

                          #13
                          Mina Neolamprologus heliantus har precis börjat gallra ut sig själva i 63 liters-karet. Jag hade från början 4 men nu är de bara 3.

                          När jag släppte i alla mina andra fiskar (8 jullar + 7 hästnosar) i mitt 375 tillsammans med heliantusarna så hade inte de övriga fiskarna en chans. Prinsessorna tog över hela karet direkt.
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          • vedboden

                            #14
                            Jag har själv stor erfarenhet av prinsessor och dom tar verkligen över en väldigt stor del av akvariet, jag hade ett lekpar i ett 1500 liters akvarium tillsammans med tropheus och frontosar och dom hade ca 2-3/10 av akvariet att vara på, dom blir verkligen ilskna när dom leker, men å andra sidan är dom extremt fina.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...