Snabbaste mbuna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malplacerad
    Användare
    • maj 2005
    • 877

    Snabbaste mbuna?

    Vilken mbuna är snabbast och hur snabbt simmar de?

    Mina egna "favoriter" till titeln är Lab trewavasae/fuelleborni pga deras torpedformade kroppar eller någon stor Metriaclima pga deras mer muskulösa kroppsbyggnad.

    Finns det forskningsresultat inom detta ämne?
    ||||
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Jag tycker L. trewavasae är en av de lättaste att fånga, vilket borde tyda på att den är ganska seg. Mbunas överhuvudtaget har egentligen inte formen av en snabb fisk (det har mer att göra med formen på fenor än formen på kroppen).

    Sen lever de ju mbunas bland klippor och jag tror de sbarare har en "gömma sig i närmaste grotta"-taktik än en "simma från sin jägare"-taktik. Specielt trewavasae som lever närmast stranden där vågorna slår in och gör vattnet mycket strömt. Det är även denna miljö som gjort att kroppsformen med näbben utvecklats. I princip alla andra mbunas står rakt mot stenen de betar på men L. tewavasae betar nätintill liggandes och använder kroppen som hävarm när den äter och låter nosen göra jobbet.

    Kroppsformen har alltså skapats från att den måste kunna äta i miljön den lever i och inte för att den har haft massa fiender att fly från så snabbt som möjligt.
    Senast redigerad av Zaphi; 26 januari 2006, 15:31.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Fragan ar ju om den ska accelerera eller simma fort. En "attackfisk" har allt krut langst bak i stjarten och aven rygg och anal. Kolla hur en gadda ser ut. De riktiga snabbsimmarna satsar inte pa acceleration utan hog fart. De har smala slanka kropar och fenor som ger mesta mojliga kraft med minsta mojliga anstrangning. Dar ar makrillen ett praktexempel.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        måste bli nån melanochromis då..som auratus som kan vara svår att fånga, rakt framifrån så har den en ganska sammanpressead form som saknas hos de flesta andra mbunas möjligtvis med undantag av labidochromis, tycker att auratus form påminner en del om öring
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • malplacerad
          Användare
          • maj 2005
          • 877

          #5
          Ursprungligen postat av Zaphi
          Jag tycker L. trewavasae är en av de lättaste att fånga, vilket borde tyda på att den är ganska seg. Mbunas överhuvudtaget har egentligen inte formen av en snabb fisk (det har mer att göra med formen på fenor än formen på kroppen).

          Sen lever de ju mbunas bland klippor och jag tror de sbarare har en "gömma sig i närmaste grotta"-taktik än en "simma från sin jägare"-taktik. Specielt trewavasae som lever närmast stranden där vågorna slår in och gör vattnet mycket strömt. Det är även denna miljö som gjort att kroppsformen med näbben utvecklats. I princip alla andra mbunas står rakt mot stenen de betar på men L. tewavasae betar nätintill liggandes och använder kroppen som hävarm när den äter och låter nosen göra jobbet.

          Kroppsformen har alltså skapats från att den måste kunna äta i miljön den lever i och inte för att den har haft massa fiender att fly från så snabbt som möjligt.
          Intressanta synpunkter, jag har inte tänkt på att de är mer skapta för att äta i den specifika miljö de lever i mer än att kunna fly. Men det tycks ju glasklart nu. Dock tycker jag själv att trewavasae är svårfångad i akvariet, men det kanske mer beror på att jag är en oerfaren fiskfångare
          ||||

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Dimidiochromis kiwinge och Champsochromis caeruleus bör vara de snabbaste firrarna jag har. Aristochromis christyi är lätt den långsammaste. Detta sett till hur snabbt de flyr håven. C. foae däremot fryser till is så fort håven kommer i karet, men det säger väl inte så mycket om snabbhet.
            Tony Englund

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ga in i artregistret och kolla pa Dimidochromis och Rhamphochromis: En accelererare och en snabbsimmare.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #8


                nu var ju frågan om snabba mbunas och Mento kan nog vara den kandidaten-text av ad koning "Genyochromis mento makes a lightning-fast strike"
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • Bright_Blue
                  NCS Medlem
                  • juni 2004
                  • 1582

                  #9
                  Bright blue tycker jag är den snabbaste mbunan.

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Skulle tippa på att Elongatus aggresive hör till dom klart snabbare firrarna av mbunas... sinnessjukt snabba när det handlar om vändningar o tailchasing o jaga andra firrar, när jag hade sånna för många år sedan så fanns det inte någon, inte ens auratus, som va i närheten av deras snabbhet.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Rovfisken
                      Användare
                      • april 2005
                      • 178

                      #11
                      hehe, den absolut "djävligaste" mbunan jag har haft är Golden, och då syftar jag på att håva upp dom ur karet. däremot vet jag att D.compressiceps inte har några problem med att ta dom, hehe.... vart min sista lösning då jag inte orkade längre o släppte ner d.compressicpes i karet vilken show.
                      Mina kar

                      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

                      Kommentar

                      • Filterludd
                        Användare
                        • augusti 2005
                        • 29

                        #12
                        Intressant ämne

                        Jag måste bara fråga av vilken anledning detta diskuteras? Är det bra att ha den snabbaste fisken? Eller dåligt? Hur?

                        För mig är de snabbaste fiskarna M Johannii.
                        "Det gäller att inte lägga alla ägg i samma mun..."

                        Bilder och tecknad serie | Film | Ej-fisk-hemsida

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          #13
                          Efter att ha sett G. mento "in action" när den knycker fjäll från andra ciklider är jag benägen att hålla med om att det är den snabbaste mbunan.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • malplacerad
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 877

                            #14
                            Ursprungligen postat av Filterludd
                            Jag måste bara fråga av vilken anledning detta diskuteras?
                            Vanlig nyfikenhet bara.
                            ||||

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              #15
                              deelay! Så du har haft Elongatus aggresive!? det måste vara den snyggaste elongatus typen, var fick du tag på dom? kunde du ha dom med andra mbunas!?
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...