nån som är mäklare el har kunskap om husköp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    nån som är mäklare el har kunskap om husköp?

    klaosulen men fyller i innan man gör besiktining av kåken kan man ju "skriva" olika saker. tex om det är saker för mer än 25`så häver man köpet, kan man disktutera fram den summan, dvs hellre frå om det enl oss framkommer saker som vi inte räknar med så hävs köper , el hur funkar det?
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Magnus, med användarnamnet "Byttorp" är mäklare. Får se om han hugger
    Tony Englund

    Kommentar

    • wofflan
      NCS Medlem
      • september 2003
      • 660

      #3
      har du börjat drömma om vilka nya kar du skall skaffa?
      Mvh Fredrik

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Ursprungligen postat av johan_lindgren
        klaosulen men fyller i innan man gör besiktining av kåken kan man ju "skriva" olika saker. tex om det är saker för mer än 25`så häver man köpet, kan man disktutera fram den summan, dvs hellre frå om det enl oss framkommer saker som vi inte räknar med så hävs köper , el hur funkar det?
        Lite nyfiken på hur ciklid.se dök upp i tankarna... känns inte som första stället man skulle kolla sånt på menar jag =)
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • wofflan
          NCS Medlem
          • september 2003
          • 660

          #5
          Ursprungligen postat av deelay
          Lite nyfiken på hur ciklid.se dök upp i tankarna... känns inte som första stället man skulle kolla sånt på menar jag =)
          här borde väl finnas massor med olika yrkeskategorier
          Mvh Fredrik

          Kommentar

          • Torsten
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 647

            #6
            Ursprungligen postat av deelay
            Lite nyfiken på hur ciklid.se dök upp i tankarna... känns inte som första stället man skulle kolla sånt på menar jag =)
            Brist på liv?? []

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • augusti 2002
              • 3029

              #7
              jag undrar därav då det är väldigt många medlemar här, och som sagt nån kanske sitter inne med infon, sen kan man ju då undra vilka liv ni har (torsten) som ändå orkar svara på tråden fast du inte har svar på frågan

              nä jag har inte hunnit än tänka så långt, just nu funderar jag bara på hur jag ska placera de kar jag har nu

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Eftersom vi nu har en "övrigt" del på forumet skall den kunna användas till vad som helst, även mäklarrelaterade frågor. Sålänge det håller sig inom våra regler.

                Det är bara att fråga på om allt från krukväxter till nascar racing...
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Havs
                  Användare
                  • december 2004
                  • 607

                  #9
                  Ursprungligen postat av johan_lindgren
                  klaosulen men fyller i innan man gör besiktining av kåken kan man ju "skriva" olika saker. tex om det är saker för mer än 25`så häver man köpet, kan man disktutera fram den summan, dvs hellre frå om det enl oss framkommer saker som vi inte räknar med så hävs köper , el hur funkar det?
                  Så länge du bara diskuterar så är inte köpet klart. När jag gjorde mitt senaste husköp, uttryckte sig mäklaren som så, att båda parter kan dra sig ur ända tills man sitter och skriver på de avslutande pappren, vanligtvis på något bankkontor. Mäklaren uttryckte sig alltså tvärtemot vad som brukar sägas att muntliga överenskommelser gäller lika hårt som skriftliga. Det är kanske en pragmatisk beskrivning av hur det brukar gå till.

                  Om det framkommer fel som inte funnits med i diskussionen, när man kommit överens om ett pris t.ex. efter en budgivnig skall naturligtvis priset omförhandlas, vilket kan leda till att köpet hävs, men det absolut vanligaste är nog att man kommer överens om ett lägre pris. Mäklaren skall vara neutral, men samtidigt får man inte glömma bort att hans lön kommer sig från att få affären till avslut. Glöm heller inte bort att det t.ex inte går att klaga på att taket måste bytas omedelbart om huset är byggt för ca 40 år sedan. Man skall alltså räkna med avskrivningstider likande som försäkringsbolag gör vid en skada.

                  Säljaren kan välja att sälja till vem som helst, så krånglar köparen med för många klausuler, så kan säljaren bara välja att sälja till någon annan. Någon annan kan vara någon som lagt ett lägre bud. En del mäklare har en budgivning som en rangordning till köp d.vs. vilken säljaren skall försöka komma överens med först. Om det inte fungerar tar man nummer två i budgivningen. ( Mäklare kan jobba på olika sätt, så fråga )

                  Jag är inte mäklare, så mina ord grundar sig på min erfarenhet av några husaffärer för egen del. Den senaste för ett och ett halvt år sedan.
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3029

                    #10
                    tack för tipset

                    Kommentar

                    • Joakim Draktoft
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 7334

                      #11
                      Kan vara bra att speca ned i klausulerna vad som ingår utöver det fysiska huset, men se till att det följs upp.

                      I vårt fall så var det diskussioner om hur mycket villaolja som ingick i köpet och detta specades ned. Trots detta såstämde inte värden vid överlämnande av huset, samt att flyttstädning var gjord under all kritik. Säljaren brydde sig inte.

                      Mäklaren agerade inte särskilt aktivt för att hjälpa till att rätta till/reglera det hela, varför vi skulle varit tvugna att göra civilsrättslig stämning för att få kompensation.

                      Detta kan tyckas vara småsaker att hänga upp sig på, då det inte var några större sumer (ej över 20'), saken var mer att man retade sig på det hela. Så här i efterhand så lärde man sig några läxor inför framtiden.
                      Joakim Draktoft
                      f.d Webmaster Ciklid.se
                      ____________________________________________

                      Kommentar

                      • Havs
                        Användare
                        • december 2004
                        • 607

                        #12
                        En redig mäklare skall hålla handpenningen tills de små sakerna som städning, mängden villaolja är ordnat, anser jag. Bra mäklare gör så, men de är nog ovanliga.
                        Bra är att alla träffas i fastigheten , därefter sker den slutgiltiga kontraktskrivningen i bank.
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Joakim Draktoft
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 7334

                          #13
                          Ja, jag kan bara hålla med.

                          I vårt fall så föregicks husaffären av en seperation där den ena parten inte gjorde saken lättare, då de kommit överens om saker sinsemellan som sedan respektive inte levde upp till.

                          Hoppas att detta ger dig några tips på fällor att undvika Johan.
                          Joakim Draktoft
                          f.d Webmaster Ciklid.se
                          ____________________________________________

                          Kommentar

                          Arbetssätt...