kan yngel skadas i håv???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • choffe
    Användare
    • november 2005
    • 841

    kan yngel skadas i håv???

    är snart dags för min crabrohona att spotta, ska flytta ynglen till en vagga i akvariumet och undrar om det är någon fara att ynglena skadas i håven eller att dom är över vattenytan!? har en grön håv men har för mig att det finns vita håvar som är mycke tätare, hålen i håven är mycket mindre...

    men är det riskfritt att flytta över ynglena i håv eller ska man ev köpa en vit håv elller....vad? är ju inte van vid yngel så...?

    tänkte att dom kan skadas för att jag bla har läst att äggen kan skadas om man lyfter upp honan över vattnet, och ynglen är ju inte så gamla, just blivit "spottade" och....

    lite konstigt formulerat men [] [] /christoffer
    Christoffer Lundholm
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    Det är inga problem, använd din vanliga håv sålänge den inte är alldeles för grovmaskig (så ynglena skulle kunna simma ut). De flesta håvar brukar fungera bra.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Yngel är inte så känsliga som man tror, jag slänger i nyspottade yngel i andra kar utan att koppa in dem eller ta vatten från det karet där honan tuggade. Ibland skiljer sig temperatiren på 3-4 grader också och jag förlorar i pricip aldrig ett yngel. Den enda gången jag förlorar något enstaka yngel är när jag blandar lite fel när de bli lite större (3-4cm) om jag får utrymmesbrist. Blanda inte haplisar eller aulonocara med mbunas tex. Går sällan bra.

      Å andra sidan ser jag alltid till att ha samma pH-värde och KH värde genom att tillsätta bikarbonat i mina yngelkar också. Så det kanske gör att de klarar sig så pass bra.

      Äggen får du ju inga problem med eftersom dina yngel kläcktes för cirka två veckor sen.

      Du behöver inte heller tänka på att ha någon speciell håv. Det är som Jonas säger, så länge de inte ramlar genom är det lugnt.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • choffe
        Användare
        • november 2005
        • 841

        #4
        ¨tack så mycket för svaren...nu vet jag vad jag ska göra [] []
        Christoffer Lundholm

        Kommentar

        Arbetssätt...