tempratur till malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattilohela
    Användare
    • januari 2006
    • 145

    tempratur till malawi?

    hejsan jag undra vad man ska ha till malawi tempratur? jag har nu 27 grader och mina fiskar mår bra
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Någonstans mellan 22-28 är ok. Det viktigaste är egentligen att det inte svänger för mycket. Håller du det på 25-26 är det perfekt.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      25 grader eller runt det brukar rekommenderas. Om firrarna trivs vid 27 grader, så låt det vara så. Var försiktig under sommarmånaderna bara, så att inte tempen sticker upp mot 29-30 grader.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Micke Lövberg
        Användare
        • februari 2004
        • 349

        #4
        Jag har provat lite försiktigt och upplever mer aktivitet vid 27 jämfört med 25 grader.Inbillning? Vet inte!
        375L Malawi
        112L Tanganyika
        90L Tanganyikayngel
        45L Tanganyika

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #5
          nej det är nog inte inbillning utan dom blir mer aktiva vid högre temp-mina malawi och tanganyika har konstant 27 grader
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • Byttorp
            Användare
            • november 2003
            • 1585

            #6
            Om man däremot testar (ofrivilligt) att ha 32 grader i vattnet så går det mindre bra och slutade i detta fall med fiskar i ryggläge, så 27 grader eller strax under torde funka utmärkt. Har även haft ner mot 21-22 utan problem, men det blir så kallt att grejja idet då...
            Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
            Ordförande GCG

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Det går utmärkt med 18 grader med, om man vänjer fiskarna sakta, men det är väl inte att rekommendera då de lätt blir sjuka av för kallt vatten. Malawiciklider som får vita-pricken går oftast för kallt. Över 30 minskar aktiviteten rejält då syret försvinner ut vattnet.

              I mina kar varierar det från cirka 23 - 28 och jag märker ingen större skillnad på aktiviteten direkt. Fiskarna leker också i alla kar, så det lär inte påverka så mycket.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Mattilohela
                Användare
                • januari 2006
                • 145

                #8
                tack för svaren

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #9
                  MItt svar om 18 grader kanske inte va så smart. Man skall ju absolut inte ha 18 grader i sina kar. det jag ville säga var att de tål mer än man tror. Självklart skall man sträva efter vad de har i sin naturliga miljö, nämligen 26-27 grader..
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Ursprungligen postat av Zaphi
                    I mina kar varierar det från cirka 23 - 28 och jag märker ingen större skillnad på aktiviteten direkt.
                    Det gäller inte bara att se utan även att iakta =)
                    Det kan vara en enorm skillnad på vissa arters aggresivitet beroende på temperatur... dvs dom som använder sig utav födosöksrevir, dom blir märkbart aggresivare i en högre temperatur då deras ämnesomsättning ökar och därmed vill ha mer mat och därmed bevakar sitt revir hårdare.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...