Hjälp mig tyda mina vattenvärden från analys företag

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dedlander
    Användare
    • januari 2005
    • 25

    Hjälp mig tyda mina vattenvärden från analys företag

    Har precis köpt hus och därmed är jag ganska intresserad av vilket vatten jag har.
    Har en vattenanalys från ett företag som kontrollerat brunnen, resultatet följer:

    PH 5,8 mg/l PT
    Alkalinitet 34 mg/l HCO3
    Aggressiv kolsyra 92 mg/l CO2
    Klorid 74 mg/l Cl
    Hårdhet Tyska grader 3,4 dH
    Järn 0,14 mg/l Fe
    Mangan 0,07 mg/l Mn
    Nitrit-kväve <0,005 mg/l NO2 -N
    Nitrat-kväve <0,5 mg/l NO3 -N


    Efter denna provtagning rekomenderades förra ägaren att installera en filteranläggning som arbetar med någon typ av jonvändning samt tillsats av mineralhaltig filtersubstans. Jag har inga värden på vattnet som kommer efter filtreringen men sannolikt är ph neutralt då det annars skulle fräta ganska ordentligt på kopparrören.

    Eftersom jag mestadels har sydamerikanska ciklider undrar jag om detta vatten fungerar eller kanske tillockmed är bra för dem. Mjukt vatten med Ph på 5,8 direkt ur brunnen är för mig ren lyx men hur är det med de övriga värdena? Aggressiv kolsyra låter farligt? eller kommer växterna skuta i höjden av det;-)

    Mycket tacksam för svar

    //Daniel
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Ja du... tar du vattnet direkt från brunnen och buffrar med en gnutta bikarbonat så borde vattnet vara perfekt för SA. Personligen skulle jag gärna vilja ha ett pH kring 6,5-7, för att minska riskerna för en pH-dropp - vilket kan bli rätt allvarligt om det går nedåt från 5,8...
    Ett pH på 6,5 eller över gör också att de nitrifierande bakterierna har en fair chance.

    Aggressiv kolsyra är sådant som dels fräter på ledningarna men dels gör att växterna sticker finfint - om du byter mycket vatten samt göder med macroämnena nitrat, kalium och fosfat. Förmodligen behöver du höja hårdheten lite mer också för att få verklig stuns i växterna, kalcium, magnesium och svavel torde det finnas rätt lite av i ditt vatten.

    Lite avis på dina vattenvärden är jag, helt klart. Hade varit perfekt för en del skojiga experiment!! Prova någon verklig svartvattenfisk, t ex. N. trasvestitus eller någon Apisto från verkliga svartvatten... *drömmer*

    Nå. Slutsatsen är att jag bedömer ditt vatten som mycket bra för många SA-fiskar. En gnutta buffringsförmåga extra bara, enligt mig.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • dedlander
      Användare
      • januari 2005
      • 25

      #3
      De flesta fiskar jag har är riktiga surisar: A.nassa, b.opecularis Cr.regani. Cr wallacii. mfl
      Jag är precis som du säjer lite orolig för nitrifikationen i mina kar (har inte flyttat dit än)
      Någon typ av nedbrytning måste väl förekomma även i sånt här surt vatten.
      Kan du förtydliga varför du tycker att jag skall buffra med bikarbonat? är det för att få vattnet stabilare, mindre pH svängar?

      //D

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Med fett ljus och mycket snabbväxande växter behöver du ingen nitrifikation. Då kan du köra riktigt survattenkar.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Rätt med växterna - om man får dem att funka i kar med lågt pH (under 6) så är det en klar fördel. Får vara lite försiktigare med fiskbelastningen och matningen bara. I pH-värden under 6 får helt enkelt de nitrifierande bakterierna det tufft med tillväxten. Har fått tips om att nedbrytningen av kväveföreningarna i verkligt surt vatten kan ske med hjälp av någon slags svampar, men har inte hunnit utforska om det funkar i akvariet. För att ge nitrifierande bakterier en schysst chans är det som jag ser det alltså bra att ligga på ett pH på minst 6,5 - då har bakterierna bättre förutsättningar.

          Buffringen vill jag göra just för att undvika att alkaliniteten tar helt slut i karen. Tar den helt slut får du dels ett lägre pH och dels svaj på det. Ingen höjdare. Stabilt pH är en fördel, i mina ögon. Är du en jäkel på vattenbyten eller kan fixa en automatisk genomrinning med förberett vatten så är förmodligen buffringen onödig. Hade älskat att testa ett kar med dagliga vattenbyten och det vatten du har i brunnen ursprungligen. Behöver iof inte rinna konstant, men säg att man förbereder 25-30 liter vatten varje dag till ett 100-liters kar och ordnar breddavlopp... *drömmer* ...bara att låta det rinna igenom, och ha perfekt svartvatten!! *mums*

          Det ska även finnas andra stabiliserande system som kan "slå på" när karbonatsystemet är satt ur funktion. Har hört att fosfat ska kunna ha någon slags stabiliserande verkan i verkligt sura vatten, men har inte satt mig in i det heller. Låter märkligt och svårt i mina öron - man borde få algproblem som ett brev på posten. Månne något att gräva i ändå.

          Hilsen,

          P
          Senast redigerad av PatrikMalmo; 26 januari 2006, 15:38.
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          Arbetssätt...